Modderactie moet zorgen voor minder middelvingers

26 sep 2019

Bericht

Modderactie moet zorgen voor minder middelvingers

Op het loonbedrijf van Philippus en Linda Dijkstra in Morra is vorige week de Friese moddercampagne afgetrapt. Doel is om de verkeersveiligheid te vergroten en meer begrip te kweken tussen weggebruikers.

Gevaarlijke situaties

'Door modder op de weg tijdens de oogsttijd kunnen gevaarlijke situaties ontstaan. Iedereen doet zijn stinkende best om onveilige situaties te voorkomen. We vinden het daarom belangrijk om met deze campagne door te gaan. De nul ongelukken door modder op de weg moeten we in stand houden in Friesland', zei Fokkens.

Posters

De Friese gemeenten wijzen weggebruikers dit najaar met spandoeken langs de weg, advertenties, artikelen, posters en een radio- en tv-spot op het gevaar. In een tv-spot wordt weggebruikers daarnaast verteld wat ze moeten doen als ze modder op de weg tegenkomen. Boeren en loonwerkers wordt gevraagd de wegen schoon te maken en borden te plaatsen om weggebruikers te attenderen op de modder.

52 dorpen

Met 52 dorpen en een enorm buitengebied is gemeente Noardeast-Fryslân een grote agrarische gemeente, stelde Boerema. 'De bietencampagne begint zo weer. Boeren gaan hun mais van het land halen. Dan vind je rommel op de weg terug. De weg wordt beter schoongemaakt dan enkele jaren terug. Er zijn ook minder overtredingen.'

Bewustwording 

Er moet niet alleen naar boeren worden gekeken, beklemtoont de wethouder. 'Weggebruikers moeten rekening houden met elkaar. Dat geldt ook voor forensen. Zij moeten ruimte maken. Ouders worden door de campagne alert dat de verlichting van de fietsen van hun kinderen goed moet werken. Zo draagt iedereen zijn steentje eraan bij.'

Daar is Tineke de Vries van LTO Noord het roerend mee eens. 'Deze campagne moet ook zorgen voor bewustwording bij burgers. Zij moeten hun rijgedrag aanpassen. Velen hebben geen geduld en steken al snel een middelvinger naar je op. Of auto's vliegen nog snel even door de bocht om erlangs te kunnen.'

Repeterende karakter

Volgens Simon Broekstra van Cumela heeft het repeterende karakter van de campagne veel effect. 'Je kunt het vergelijken met de campagne 'Wij gaan weer naar school' van Veilig Verkeer Nederland. Iedereen wordt weer even bewust van mogelijke gevaren op de weg.'

Bron: LTO noord

Deel dit artikel


Gerelateerde artikelen

Mesdagfonds laat met spoed stikstofdepositie op na

Mesdagfonds laat met spoed stikstofdepositie op natuur meten

26 sep 2019 Bericht
Mesdagfonds laat met spoed stikstofdepositie op natuur meten
Ondanks stikstofproblematiek wil meerderheid melkv

Ondanks stikstofproblematiek wil meerderheid melkveehouders onder geen beding stoppen

25 sep 2019 Bericht
Ondanks stikstofproblematiek wil meerderheid melkveehouders onder geen beding stoppen
LEMKEN heeft nu ook meststofstrooiers

LEMKEN heeft nu ook meststofstrooiers

25 sep 2019 Bericht
LEMKEN heeft nu ook meststofstrooiers


Vakpartner Nieuws

Een dag uit het leven van de Lely Discovery

Een dag uit het leven van de Lely Discovery

29 mei 2020 Bericht Lely Vector
Een dag uit het leven van de Lely Discovery
Eerste beelden van proefvelden Corteva Agriscience

Eerste beelden van proefvelden Corteva Agriscience in Lelystad

22 mei 2020 VideoDow AgroSciences
Eerste beelden van proefvelden Corteva Agriscience in Lelystad
Tip voor de tweede snede: Houd de bloeistengel in

Tip voor de tweede snede: Houd de bloeistengel in de gaten

21 mei 2020 Bericht Barenbrug
Tip voor de tweede snede: Houd de bloeistengel in de gaten

Bezoek onze vakpartners

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Verder zonder cookies