Week zonder Vlees: Geen maatschappelijk initiatief, maar vooral promotiewerk

11 mrt 2019

Bericht

Week zonder Vlees: Geen maatschappelijk initiatief

Er zijn inmiddels nogal wat commerciële partijen betrokken uit de plantaardige hoek, zoals Bonduelle, Celavita, Hak, Iglo, Fruitfunk, Garden Gourmet, Goodbite, Greenery, Heinz, Lassi, Looy Kwekers, Maza, Natures Pride, Next Foods, Oesterzwammen Vereniging, Peulvruchten.nl, Professor Grunschabel, Prolaterre, Protein Ball, Nuts about Nature, Quorn, Royal Zon, Smaakt, Smeding, SoFIne, Vegafit, Vezet, Vivera en Unilever. Zo dient het ‘maatschappelijk & duurzaam’ profileren vooral eigen marketingdoelen, waar andere producenten en retailers een week op meeliften. 

De COV ziet en begrijpt de algemene teneur, dat groepen in de samenleving zich zorgen maken over de beschikbaarheid van grondstoffen, het welzijn van landbouwdieren en het milieu. Het afwentelen op de consumptie van vlees van alles rond het milieu slaat echter door. Er zijn diverse activiteiten met minder primair nut en meer negatieve impact, zoals wereldwijde vliegvakanties, wat kennelijk niet zo makkelijk scoort.

"Afwentelen op de consumptie van vlees van alles rond het milieu slaat door"

De zorg rond duurzaamheid duurt in de vleessector langer dan een week en is het hele jaar door een alledaagse verantwoordelijkheid. Het Varken van Morgen, het Beter Leven Keurmerk en het biologisch segment zijn toonaangevende standaarden. De Nederlandse vleessector is circulair in het verwerken van reststromen en het leveren van bijproducten. Zo werken Nederlandse producenten maatschappelijk verantwoord, en met een relatief lage footprint is Nederlands vlees internationaal onderscheidend.

Vlees: een product van grote waarde

Zorgelijk vindt de COV het, dat partijen de gezondheid van vlees niet goed meer op waarde (willen) schatten. Geen product met zo’n hoge voedingswaarde als vlees: het barst van de bouwstoffen zoals vitaminen, mineralen, goede vetten, ijzer, zink. Feitelijk is het maatschappelijk niet verantwoord om over de voedingsaspecten heen te stappen omwille van een ´maatschappelijk & duurzaam profiel´ en commerciële belangen. 

Bron: COV

Drentse melkveehouders blij met silo’s

Drentse melkveehouders blij met silo’s

“Simpel in uitvoering, eenvoud in de praktijk.”

Vader Roelof en zoon Jasper Speelman uit het Drentse Zuidveld investeerden twee jaar geleden in drie nieuwe silo’s. De keuze viel uiteindelijk op Zwaagstra Beton uit Hoogeveen.

Benieuwd waarom >


Gerelateerde artikelen

True Food Coalition zet website over ontmoedigen v

True Food Coalition zet website over ontmoedigen vleesconsumptie op zwart

11 mrt 2019 Bericht
True Food Coalition zet website over ontmoedigen vleesconsumptie op zwart
Supermarktketen Jumbo zet vlees weg als product me

AgriFacts: Supermarktketen Jumbo zet vlees weg als product met overdreven milieu-impact

19 feb 2019 Bericht
AgriFacts: Supermarktketen Jumbo zet vlees weg als product met overdreven milieu-impact
'Week zonder Vlees': zijn de cijfers wel objectief

'Week zonder Vlees': zijn de cijfers wel objectief?

6 mrt 2018 Bericht
'Week zonder Vlees': zijn de cijfers wel objectief?


Vakpartner Nieuws

Yara en Valtra werken samen om CO2-vastlegging per

Yara en Valtra werken samen om CO2-vastlegging per hectare gras in beeld te brengen

26 feb 2020 Bericht Yara
Yara en Valtra werken samen om CO2-vastlegging per hectare gras in beeld te brengen
Waarom verbieden landen om ons heen ureum?

Waarom verbieden landen om ons heen ureum?

26 feb 2020 Bericht Yara
Waarom verbieden landen om ons heen ureum?
Terugblik op Yara Farmers Event

Terugblik op Yara Farmers Event

26 feb 2020 Bericht Yara
Terugblik op Yara Farmers Event

Bezoek onze vakpartners

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Verder zonder cookies