Arla Foods Nederland sluit jubileumjaar positief af

20 feb 2020

Bericht

Arla Foods Nederland sluit jubileumjaar positief a

Arla Foods Nederland bekroont haar tienjarig jubileum met sterke cijfers en marktleiderschap in groeisegmenten. Uit de nieuwe jaarcijfers blijkt dat Arla Foods Nederland haar groei van de afgelopen jaren ook in 2019 heeft voortgezet. In 2019 bereikte het bedrijf een omzetgroei van 5,2% (1) in strategische merken. Onder andere Arla Biologisch, Arla Lactofree, Melkunie PROTEIN, Melkunie Breaker en Starbucks™ zorgden voor een groei in omzet.

Arla Foods is sinds 10 jaar actief op de Nederlandse markt met als missie om het makkelijker te maken voor mensen om gezond te leven, dankzij gezonde voeding. Daarom heeft het bedrijf continue ingezet op het creëren van nieuwe groeisegmenten in de Nederlandse zuivelmarkt. En dat beleid heeft succes gehad. Arla is nu marktleider in biologische zuivel, lactosevrije zuivel en ijskoffie. Het marktaandeel van Arla Foods in Nederland groeide dan ook van 11% in 2018, naar 11,5% in 2019 (2). Het merk Arla liet in 2019 een groei in omzet zien van 8,5% en het merk Melkunie 7,9% (3).

De sterke cijfers worden ondersteund door een positieve waardering van klanten. Voor het vijfde jaar op rij is Arla Foods door haar retailpartners gekozen tot nummer één leverancier in de zuivel- en geelvettencategorie in het klanttevredenheidsonderzoek van Advantage Group. Daarnaast werd Arla Foods Nederland door Foodpersonality (4) uitgeroepen tot ‘Foodbedrijf van het Jaar 2020: Zuivel’. In België zet de sterke merkgroei zich, volgend op de succesvolle lanceringen van Arla Skyr, Castello® en Apetina Kaas in 2018 en Melkunie PROTEIN in 2019, ook voort. De omzet in het marktcluster Nederland, België en Frankrijk bedroeg in 2019 319 miljoen euro.

Merkengroei voeden door innovatie

Om de positieve merkengroei te blijven voeden, zet Arla Foods Nederland ook in 2020 in op groei van haar segmenten. Met onder andere het redesign van Arla Lactofree in 2019 en een nieuwe frisse look voor Arla Skyr begin 2020 speelt het bedrijf in op de veranderende vraag van de consument. In 2020 zal Arla Foods Nederland meerdere nieuwe producten op de markt brengen. Daarnaast is het bedrijf met Arla Biologisch marktleider in biologische zuivel. Arla Biologisch kende in 2019 een omzetgroei van 7,8% ten opzichte van 2018 (5). Het bedrijf heeft het segment grootgemaakt en zet in 2020 verder in op groei van de consumptie van biologische zuivel.

Internationale resultaten

Ook internationaal groeide Arla Foods in 2019. De groepsomzet steeg naar 10,5 miljard euro (tegenover 10,4 miljard euro in 2018 en 10,3 miljard euro in 2017). Dit is voornamelijk het gevolg van de sterke groei (5,1%) in de wereldwijde verkoop van merkproducten, die nauw aansluiten op de behoeften van consumenten. Het verkoopvolume van Arla Foods’ merkproducten groeide in 2019 met maar liefst 5,1% ten opzichte van 3,1% in 2018, voornamelijk dankzij het Arla-merk. Arla Foods’ prestatieprijs, die gebruikt wordt om de waarde te meten die Arla per kilogram melk creëert, nam na afloop van het eerste kwartaal toe en verbeterde gedurende het jaar. Aan het eind van het jaar kwam de gemiddelde melkafnameprijs voor 2019 uit op 36,6 eurocent per kilo melk, tegenover 36,4 eurocent per kilo melk in 2018.

Investeringen in 2020

Ook in 2020 verwacht Arla Foods flink te investeren. Arla Foods is voornemens om 619 miljoen euro te investeren in grote projecten om de capaciteit in groeisectoren, zoals melkpoeder voor de internationale markten, uit te breiden. Zo investeert Arla Foods 12 miljoen euro in de fabriek in Nijkerk, om nog beter te kunnen inspelen op de toegenomen vraag naar hoogwaardige zuivelproducten. Daarnaast gaat Arla Foods verder met de voltooiing van een nieuwe poedertoren in het Duitse Pronsfeld en wordt de productiecapaciteit in o.a. Branderup (Denemarken) vergroot.

Optimistisch toekomstperspectief

Het einde van 2019 markeert ook de afsluiting van de strategische periode Good Growth 2020. Arla Foods verwacht al haar financiële doelen die het zichzelf gesteld had in deze strategie te bereiken. De verwachte groepsomzet van Arla Foods voor 2020 bedraagt tussen de 10,4 en 10,8 miljard euro. Het nettowinstaandeel komt uit tussen de 2,8% en 3,2%. Voor het komend jaar zullen de sterke punten uit Good Growth 2020 benut blijven. Daarnaast zal de focus nog sterker liggen op duurzaamheid in de hele keten. De hoofddoelstelling van Arla Foods is de totale CO2-uitstoot met 30% in 2030 te verminderen, op weg naar netto klimaatneutrale zuivel in 2050.

Bron: Arla

Deel dit artikel


Gerelateerde artikelen

Better Biomass duurzaamheidscertificaat voor Bioga

Better Biomass duurzaamheidscertificaat voor Biogas Marrum van HoSt

20 feb 2020 Bericht
Better Biomass duurzaamheidscertificaat voor Biogas Marrum van HoSt
Voorkoopseizoen Pioneer zaaizaad verloopt bijna!

Voorkoopseizoen Pioneer zaaizaad verloopt bijna!

20 feb 2020 Bericht
Voorkoopseizoen Pioneer zaaizaad verloopt bijna!
Larven en meelwormen veilig als voeringrediënt

Larven en meelwormen veilig als voeringrediƫnt

20 feb 2020 Bericht
Larven en meelwormen veilig als voeringrediƫnt


Vakpartner Nieuws

Video: Automatisch voeren en conventioneel melken

Video: Automatisch voeren en conventioneel melken

2 apr 2020 VideoLely Vector
Video: Automatisch voeren en conventioneel melken
Keuze vanggewas: leren van zomer 2019!

Keuze vanggewas: leren van zomer 2019!

2 apr 2020 Bericht Barenbrug
Keuze vanggewas: leren van zomer 2019!
Temperatuur gaat stijgen; goed moment voor onkruid

Temperatuur gaat stijgen; goed moment voor onkruidbestrijding in grasland

1 apr 2020 Bericht Dow AgroSciences
Temperatuur gaat stijgen; goed moment voor onkruidbestrijding in grasland

Bezoek onze vakpartners

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Verder zonder cookies