Biologisch voedsel blijft populair

4 okt 2019

Bericht

Biologisch voedsel blijft populair

De consumptie van biologische producten blijft toenemen. Een groter aanbod gecertificeerde producten, veranderende consumentenvoorkeuren door meer aandacht voor duurzaam en gezond, maar ook prijsveranderingen kunnen in potentie de groei in bestedingen aan biologisch verklaren. Het merendeel van de bestedingen vindt plaats in de supermarkt, vooral door het ruime aanbod van biologische producten.

Biologische voedingsmiddelen in de lift

De bestedingen aan biologische voedingsmiddelen zitten in de lift. Eerdere onderzoeken naar de bestedingen aan biologische producten gaven een jaarlijkse stijging aan soms tot 20% in de periode 2010-2015. Tussen 2015 en 2016 is de omzet van biologische producten met 8% gestegen. In 2017 en 2018 is deze stijging 5%. Dit is gemeten bij een steekproef bestaande uit ruim 70% van de supermarkten (o.b.v. marktaandeel in het supermarktkanaal), alle speciaalzaken voor duurzame voeding en de gehele buitenhuishoudelijke markt (horeca, catering). De steekproefomzetten bedroegen 1.255 miljoen euro in 2017 en 1.322 miljoen euro in 2018. Het marktaandeel van biologische producten neemt dan ook toe, maar blijft met 3% relatief beperkt.

Zuivel meest verkochte productgroep

Zuivel is met 20% van de bestedingen de meest verkochte productgroepen binnen het biologische segment, gevolgd door houdbare producten, samengestelde maaltijden en overig (18%). De meeste bestedingen aan biologisch voedsel vinden plaats in supermarkten; 749 miljoen euro. De speciaalzaken voor duurzame, vooral biologische, voeding zijn met een omzet van 322 miljoen euro een ander belangrijk kanaal voor de afzet van biologische voeding. De buitenhuishoudelijke markt (horeca, catering e.d.) is goed voor een omzet van 252 miljoen euro.

Biologische uitgaven in Nederland

Wageningen Economic Research schat dat in 2018 consumenten in totaal voor ruim 1,6 miljard euro uitgaven aan biologisch voedsel in Nederland. Dit is inclusief 30% supermarkten en andere kleinere verkoopkanalen zoals boerenmarkten en internet, oftewel de kanalen die niet meegenomen zijn in de bovenstaande steekproef.

Bron: Agrimatie

Bezoek onze vakpartners

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Verder zonder cookies