Op woensdag 25 juni 2025 bestaat BTN de Haas precies honderd jaar. Wat in 1925 begon als handel in hoefijzers en bietenmolens in de binnenstad van Groningen, is uitgegroeid tot een van de grootste agrarische groothandels van Nederland.
Vandaag de dag is het bedrijf een gewaardeerde kennis- en product partner voor boeren in heel Nederland en Vlaanderen.
Nieuwe koers, vertrouwde kracht
Sinds 2021 is BTN de Haas geleid door algemeen directeur Kees Freije (42) en financieel directeur Bram Stuive (36). Beiden hebben hun wortels in de organisatie en hebben de afgelopen jaren stevig ingezet op modernisering en klantgerichtheid. De koerswijziging kreeg daardoor in 2024 zichtbaar vorm met een nieuwe huisstijl, een aangescherpte merkpositionering en de slogan ‘Bron voor goed boeren’. Freije: “We willen naast de agrariër staan en hem of haar helpen bij het maken van de juiste keuzes. Als verlengstuk van de boer.”

Van hoefijzers naar hightech
Het assortiment telt ruim tienduizend artikelen. Klanten kunnen terecht in de fysieke winkel in Groningen, telefonisch, via de webshop of op het erf. Met een gespecialiseerd kennisteam en een team van medewerkers met agrarische achtergrond wordt advies op maat geboden, waar en wanneer de klant dat wil.
BTN de Haas begon ooit aan de Idastraat in Groningen onder leiding van oprichter Jan de Haas. Later drukte diens zoon Jan junior als markante ondernemer zijn stempel op het bedrijf. Inmiddels is het bedrijf gevestigd aan de Osloweg in Groningen en maakt het deel uit van het Franse familiebedrijf Vital Concept. Die samenwerking biedt BTN de Haas daardoor toegang tot extra kennis, een praktijkboerderij en een eigen productiefaciliteit.
Hofleverancier predicaat
De omzet is de afgelopen jaren sterk gestegen. Voor 2025 verwacht de directie een groei naar 16,4 miljoen euro, met klanten verspreid over Nederland en een groeiend aantal afnemers in Vlaanderen. De honderdste verjaardag wordt op 25 juni intern gevierd met het team. Later volgen feestelijke acties voor klanten en leveranciers. BTN de Haas heeft daarnaast het predicaat Hofleverancier aangevraagd als eerbetoon aan een eeuw ondernemerschap in de agrarische sector.
Kees Freije besluit: “De connectie met de agrarische wereld en het meebewegen daarin, dát is de rode draad in honderd jaar BTN de Haas. Dat vraagt ondernemerschap en vakmanschap.”
Bron: BTN de Haas