• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.nlMelkveebedrijf.nl

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • Mastitis
      • E. coli onder melkvee
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Melkveebedrijf
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkproductie
      • Melkmachines
      • Melkstal
      • Melkrobot
    • Melkprijs
    • Ondernemen
  • Veevoer
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • Salderingsregeling
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
    • UBN
  • Vakpartners
    • Agridiscounter
    • Barenbrug
    • Corteva
    • Hipra
    • Lely
    • Remon
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Aanvragen UBN login
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • icon

Pilot toont: 47% groei verkoop biologisch melk is mogelijk

Melkprijs Ondernemen 18 januari 2021

Pilot toont: 47% groei verkoop biologisch melk is mogelijk

Het marktaandeel biologisch kan fors groeien door interventies in de supermarkt. Meer schapruimte, een gelijke prijs als regulier en communicatie op de winkelvloer stimuleren de verkoop; zo blijkt uit een pilot van Provincie Gelderland. Die laat zien dat consumenten wel degelijk meer biologisch kopen, ook als het om een routineproduct als melk gaat.

Landelijke pilot

Stimulatie in de winkel kan dus bijdragen aan de groei van het huidige biologische marktaandeel van 3,2%. Brancheorganisatie Bionext hoopt op een landelijke pilot met interventies in de winkel. De resultaten van de pilot worden tijdens de online Biokennisweek die deze week plaatsvindt, door de Provincie Gelderland gepresenteerd. 

Omschakelen naar biologisch (nog) niet aantrekkelijk

Zonder groei aan de vraagzijde is omschakelen naar biologisch voor boeren niet aantrekkelijk. De laatste cijfers van Skal Biocontrole onderschrijven dit: het aantal boeren dat omschakelt naar biologisch stagneert. Om tot een biologisch landbouwareaal van 25% te groeien, een van de doelen van de Europese Green Deal, is stimulatie aan de vraagzijde noodzakelijk. De pilot laat zien dat met aanpassingen in de winkel de consument wel degelijk vaker en/of meer biologisch koopt.

“Je ziet dat met gerichte aandacht op het juiste moment, de consument voor biologisch kiest” aldus Michaël Wilde. Wilde is de directeur van Bionext, brancheorganisatie van de biologische sector. “Hoopvolle resultaten, waar we graag landelijk binnen meer productcategorieën mee aan de slag willen”.

Kleine aanpassingen op de winkelvloer zorgen al voor forse stijging

Meer ruimte in het schap voor het biologische aanbod zorgt al voor een stijging van 14%. Het benadrukken van de gelijke prijs resulteerde in een stijging tot 25%. Gedurende 10 weken vonden er in twee supermarkten in Gelderland diverse interventies op de winkelvloer plaats. Allereerst is er meer gecommuniceerd over de waarde van biologisch. Daarna kreeg biologische melk meer ruimte in het koelschap. Tot slot is de prijs waar nodig verlaagd tot dezelfde prijs als reguliere melk. Wat bleek, de verkopen van biologische melk stegen in beide supermarkten gemiddeld met 47%.

Communicatie

Een boodschap met ‘what’s in it for me’ heeft meer effect dan communicatie gericht op wat het met de aarde doet (biodiversiteit). Ondanks dat de consument zegt graag meer biologisch te willen kopen, wordt die keuze op de winkelvloer toch vaak beïnvloed door factoren als prijs, promotie, communicatie. Het is daarom belangrijk om zowel in te zetten op een publiekscampagne als interventies op de winkelvloer gericht op het aankoopgedrag.

Bron: Bionext

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Landbouwdebat: Links en rechts wil naast de boer staan
26 feb

Landbouwdebat: Links en rechts wil naast de boer staan

LTO kritisch, maar tevreden over akkoord SGD en ZuivelNL
26 feb

LTO kritisch, maar tevreden over akkoord SGD en ZuivelNL

Agrifirm introduceert Team Transitie
26 feb

Agrifirm introduceert Team Transitie

Rundvlees goedkoper in de supermarkt, af boerderij duurder
26 feb

Rundvlees goedkoper in de supermarkt, af boerderij duurder

KLEBER TOPKER IF: Functioneren met lagere bandenspanning
26 feb

KLEBER TOPKER IF: Functioneren met lagere bandenspanning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Over ondernemen

Landbouwdebat: Links en rechts wil naast de boer staan

Landbouwdebat: Links en rechts wil naast de boer staan

LTO kritisch, maar tevreden over akkoord SGD en ZuivelNL

LTO kritisch, maar tevreden over akkoord SGD en ZuivelNL

Rundvlees goedkoper in de supermarkt, af boerderij duurder

Rundvlees goedkoper in de supermarkt, af boerderij duurder

Themapagina's

DiergezondheidBemestingFokkerijMelkveebedrijfVeevoerWet en regelgeving

Bedrijfsnieuws

Ligbox

Melkwinning

Melkproductie

Melkmachines

Melkstal

Melkrobot

Melkprijs

Ondernemen

Advertorial

Mechanisatie

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Logo Agridiscounter
Barenbrug
Corteva
Hipra
Lely
logo Remon2020
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2021 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mestscheider
    • Mest uitrijden
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • E. coli onder melkvee
      • Mastitis
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Melkveebedrijf
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkrobot
      • Melkmachines
      • Melkproductie
      • Melkstal
    • Melkprijs
    • Ondernemen
  • Veevoer
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
    • UBN
  • Vakpartners
    • Agridiscounter
    • Barenbrug
    • Corteva
    • Hipra
    • Lely
    • Remon
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Aanvragen UBN login
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • Vakblad Melkveebedrijf
    • Winactie Flingk
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video’s en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Opslaan en accepteren