• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.nlMelkveebedrijf.nl

  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • Mastitis
      • E. coli onder melkvee
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Ondernemen
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkproductie
      • Melkmachines
      • Melkstal
      • Melkrobot
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • Salderingsregeling
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Aanvragen UBN login
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Winkelmand
  • icon

Arla Foods Nederland sluit jubileumjaar positief af

Niet gecategoriseerd 20 februari 2020

Arla Foods Nederland bekroont haar tienjarig jubileum met sterke cijfers en marktleiderschap in groeisegmenten. Uit de nieuwe jaarcijfers blijkt dat Arla Foods Nederland haar groei van de afgelopen jaren ook in 2019 heeft voortgezet. In 2019 bereikte het bedrijf een omzetgroei van 5,2% (1) in strategische merken. Onder andere Arla Biologisch, Arla Lactofree, Melkunie PROTEIN, Melkunie Breaker en Starbucks™ zorgden voor een groei in omzet.

Arla Foods is sinds 10 jaar actief op de Nederlandse markt met als missie om het makkelijker te maken voor mensen om gezond te leven, dankzij gezonde voeding. Daarom heeft het bedrijf continue ingezet op het creëren van nieuwe groeisegmenten in de Nederlandse zuivelmarkt. En dat beleid heeft succes gehad. Arla is nu marktleider in biologische zuivel, lactosevrije zuivel en ijskoffie. Het marktaandeel van Arla Foods in Nederland groeide dan ook van 11% in 2018, naar 11,5% in 2019 (2). Het merk Arla liet in 2019 een groei in omzet zien van 8,5% en het merk Melkunie 7,9% (3).

De sterke cijfers worden ondersteund door een positieve waardering van klanten. Voor het vijfde jaar op rij is Arla Foods door haar retailpartners gekozen tot nummer één leverancier in de zuivel- en geelvettencategorie in het klanttevredenheidsonderzoek van Advantage Group. Daarnaast werd Arla Foods Nederland door Foodpersonality (4) uitgeroepen tot ‘Foodbedrijf van het Jaar 2020: Zuivel’. In België zet de sterke merkgroei zich, volgend op de succesvolle lanceringen van Arla Skyr, Castello® en Apetina Kaas in 2018 en Melkunie PROTEIN in 2019, ook voort. De omzet in het marktcluster Nederland, België en Frankrijk bedroeg in 2019 319 miljoen euro.

Merkengroei voeden door innovatie

Om de positieve merkengroei te blijven voeden, zet Arla Foods Nederland ook in 2020 in op groei van haar segmenten. Met onder andere het redesign van Arla Lactofree in 2019 en een nieuwe frisse look voor Arla Skyr begin 2020 speelt het bedrijf in op de veranderende vraag van de consument. In 2020 zal Arla Foods Nederland meerdere nieuwe producten op de markt brengen. Daarnaast is het bedrijf met Arla Biologisch marktleider in biologische zuivel. Arla Biologisch kende in 2019 een omzetgroei van 7,8% ten opzichte van 2018 (5). Het bedrijf heeft het segment grootgemaakt en zet in 2020 verder in op groei van de consumptie van biologische zuivel.

Internationale resultaten

Ook internationaal groeide Arla Foods in 2019. De groepsomzet steeg naar 10,5 miljard euro (tegenover 10,4 miljard euro in 2018 en 10,3 miljard euro in 2017). Dit is voornamelijk het gevolg van de sterke groei (5,1%) in de wereldwijde verkoop van merkproducten, die nauw aansluiten op de behoeften van consumenten. Het verkoopvolume van Arla Foods’ merkproducten groeide in 2019 met maar liefst 5,1% ten opzichte van 3,1% in 2018, voornamelijk dankzij het Arla-merk. Arla Foods’ prestatieprijs, die gebruikt wordt om de waarde te meten die Arla per kilogram melk creëert, nam na afloop van het eerste kwartaal toe en verbeterde gedurende het jaar. Aan het eind van het jaar kwam de gemiddelde melkafnameprijs voor 2019 uit op 36,6 eurocent per kilo melk, tegenover 36,4 eurocent per kilo melk in 2018.

Investeringen in 2020

Ook in 2020 verwacht Arla Foods flink te investeren. Arla Foods is voornemens om 619 miljoen euro te investeren in grote projecten om de capaciteit in groeisectoren, zoals melkpoeder voor de internationale markten, uit te breiden. Zo investeert Arla Foods 12 miljoen euro in de fabriek in Nijkerk, om nog beter te kunnen inspelen op de toegenomen vraag naar hoogwaardige zuivelproducten. Daarnaast gaat Arla Foods verder met de voltooiing van een nieuwe poedertoren in het Duitse Pronsfeld en wordt de productiecapaciteit in o.a. Branderup (Denemarken) vergroot.

Optimistisch toekomstperspectief

Het einde van 2019 markeert ook de afsluiting van de strategische periode Good Growth 2020. Arla Foods verwacht al haar financiële doelen die het zichzelf gesteld had in deze strategie te bereiken. De verwachte groepsomzet van Arla Foods voor 2020 bedraagt tussen de 10,4 en 10,8 miljard euro. Het nettowinstaandeel komt uit tussen de 2,8% en 3,2%. Voor het komend jaar zullen de sterke punten uit Good Growth 2020 benut blijven. Daarnaast zal de focus nog sterker liggen op duurzaamheid in de hele keten. De hoofddoelstelling van Arla Foods is de totale CO2-uitstoot met 30% in 2030 te verminderen, op weg naar netto klimaatneutrale zuivel in 2050.

Bron: Arla

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
FrieslandCampina-biologische garantieprijs
27 mrt

Biologische garantieprijs FrieslandCampina daalt met 2,25 in april

4 euro extra voor FrieslandCampina-garantieprijs in mei
27 mrt

FrieslandCampina-garantieprijs daalt verder in april

CONO Kaasmakers claimt klimaatpositief
27 mrt

Contante melkprijs CONO Kaasmakers in 2022 bijna 13 euro hoger dan in 2021

NVWA scherpt certificering voor transport van licht zieke en gewonde dieren aan
27 mrt

NVWA scherpt certificering voor transport van licht zieke en gewonde dieren aan

Waarom een krimp van de veestapel niet de oplossing is
27 mrt

EU-veestapel verder afgenomen in 2022

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

FrieslandCampina-biologische garantieprijs

Biologische garantieprijs FrieslandCampina daalt met 2,25 in april

4 euro extra voor FrieslandCampina-garantieprijs in mei

FrieslandCampina-garantieprijs daalt verder in april

CONO Kaasmakers claimt klimaatpositief

Contante melkprijs CONO Kaasmakers in 2022 bijna 13 euro hoger dan in 2021

Themapagina's

DiergezondheidBemestingFokkerijMelkveebedrijfVeevoerWet en regelgeving

Mastitis

Hittestress Melkvee

Ketose

Klauwverzorging

Mortellaro

Leverbotinfectie

Luchtwegproblemen

Neospora

Pensverzuring

Uiergezondheid

E. coli

Vruchtbaarheid melkvee

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Logo vakpartner - Barenbrug
Logo vakpartner - Corteva
HIPRA Benelux
Logo vakpartner - Lely
Logo vakpartner - Yara
Logo vakpartner - REMON
Logo de heus
Logo vakpartner - TrouwNutrition

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mestscheider
    • Mest uitrijden
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • E. coli onder melkvee
      • Mastitis
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Melkveebedrijf
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkrobot
      • Melkmachines
      • Melkproductie
      • Melkstal
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
      • Lely Vector
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Adverteren
    • Aanvragen UBN login
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • Prosu Podcast
  • Winkelmand
  • Instagram Melkveebedrijf – Link in bio
  • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Opslaan en accepteren