• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.nlMelkveebedrijf.nl

  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • Mastitis
      • E. coli onder melkvee
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Ondernemen
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkproductie
      • Melkmachines
      • Melkstal
      • Melkrobot
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • Salderingsregeling
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Aanvragen UBN login
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Winkelmand
  • icon

Consument wil best prijs betalen voor verduurzaming

Actueel 30 juli 2020

Onderzoek naar margeverdeling

LTO Nederland zet zich sinds 2011 al in voor een betere marktpositie voor boeren en tuinders. Er ligt een wetsvoorstel ‘Ruimte voor duurzaamheidsinitiatieven’ waaraan LTO heeft meegewerkt. De ACM doet onderzoek naar de margeverdeling in de keten. De EU-verordening tegen oneerlijke handelspraktijken wordt binnenkort van kracht en LTO strijdt in Brussel voor behoud van een sterk GLB.

Bestaansrecht boeren en tuinders

Het bestaansrecht van boeren en tuinders loopt gevaar door de steeds hogere wet- en regelgevingseisen, stelt ook de NVB. Maar als overheid en afnemers willen dat de agrarische sector nog verder verduurzaamt, dan kan dat alleen als iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt. Boeren en tuinders willen wel, maar kunnen het niet alleen. Uit een consumentenonderzoek van LTO blijkt dat consumenten ook best willen bijdragen. 62% van de respondenten wil de kiloknallers zo snel mogelijk uit de schappen hebben. Maar slechts 24% bestudeert het etiket echt op duurzaamheid. De wil is er, maar dit merkt de boer nog niet in de portemonnee.

Boeren en tuinders willen voldoen aan de hoogste productiestandaarden met gezonde dieren en het klimaat, biodiversiteit en landschap beschermen. Maar er moet wel bestaansrecht, een verdienmodel voor de boer overblijven. En dat komt niet uit met bonusaanbiedingen. Uit onderzoek onder 1558 consumenten blijkt dat consumenten ook best willen bijdragen door bijvoorbeeld de kiloknallers te laten staan. Maar liefst 62% van de respondenten wil deze zo snel mogelijk uit de schappen hebben. Bij het kopen van groente, vlees, fruit en zuivel zegt slechts 27% zich te laten leiden door de prijs. 59% vindt seizoenproducten belangrijk. 44% koopt bewust Nederlandse producten, 34% biologische producten en 46% scharrelproducten. Daar staat tegenover dat nog maar 24% bewust etiketten leest om te bepalen hoe duurzaam een product is. De consument wil wel, maar trekt nog niet bewust de portemonnee voor duurzaamheid.

Het CBS berekende dat de inkomstenbesteding aan voedsel dalende is, in 2018 slechts 8%. In vergelijking met ander Europese landen geeft Nederland relatief weinig uit aan voeding. Nederland bungelt onderaan met de ontwikkeling van voedselprijzen ten opzichte van de ons omringende landen. Daar staat tegenover dat men in Nederland wel de perceptie heeft dat er zo’n 20 à 30% van het inkomen naar voedsel gaat. De verhouding tussen productie en consumptie is scheef, het stunten met prijzen door supermarkten doet deze verhouding ook niet veel goed.

Onrust teken dat verdienmodel onhoudbaar is

Het inkomen van boeren en tuinders moet verbeteren. Uit de liquiditeitsmonitor die elk kwartaal wordt opgesteld door de WUR, LNV en ABN AMRO blijkt dat veel boeren na de coronacrisis weinig geld in kas hebben. Veel melkveehouder staan rood, terwijl van herstel nog geen sprake is. Ook de akkerbouw heef het zwaar. ABN AMRO stelt zelfs dat melkveehouders ‘bijna niets’ verdienen.

Marktpositie moet verbeteren

Volgens LTO is de onrust van het afgelopen jaar een duidelijk teken dat het water aan de lippen staat. Aan de kostenkant is de situatie onhoudbaar: de overheid en afnemers stellen steeds meer eisen, maar de verkoopprijs stijgt niet mee met de ambities. Een deel van de verduurzaming kan via efficiency-maatregelen bij de boer, maar het houdt ergens op. LTO vindt inzet voor een beter inkomen en een eerlijke prijs voor de producten van boeren en tuinders dan ook hard nodig. Als consumenten willen bijdragen met een hogere prijs, dan moeten ook de supermarktketens hun verantwoordelijkheid nemen. 58% van de respondenten is van mening dat Nederlandse boeren en tuinders geen eerlijke prijs voor hun producten krijgen van de supermarktketens. De retail claimt dat hun marge 3% is en wijzen naar de schakels tussen producent en supermarkt. De ACM doet op dit moment onderzoek naar de margeverdeling in zes ketens: uien, tomaten, melk, witte kool/zuurkool, varkensvlees en aardappelen. Voor LTO is het duidelijk dat ook de retail net als de consument hun verantwoordelijkheid moeten nemen voor de vraag naar hogere productiestandaarden.

Onderzoek

LTO heeft onafhankelijk onderzoeksbureau DirectResearch gevraagd om de waardering voor en de perceptie van problemen, oplossingen en verantwoordelijkheden rondom boeren en tuinders bij het Nederlandse publiek te peilen. Het kwantitatieve brede onderzoek onder 1558 Nederlanders is gewogen naar Nederland en representatief op geslacht, leeftijd en opleiding. Het onderzoek richtte zich op de houding van het Nederlandse publiek ten aanzien van de productie en consumptie van voedsel. Daarnaast zijn er verschillende thema’s aangesneden die op dit moment spelen in de Nederlandse land- en tuinbouw. De komende weken zal LTO hier met enige regelmaat over berichten.

Bron: LTO Nederland

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Crisis in de Franse biologische sector
2 jun

Crisis in de Franse biologische sector

Ammoniakemissie op Koeien & Kansen bedrijven gemiddeld 56 kg NH3 per hectare
2 jun

Ammoniakemissie op Koeien & Kansen bedrijven gemiddeld 56 kg NH3 per hectare

Is mijn (agrarische) vinding een octrooi waard?
2 jun

Uitvindingen in 17 landen tegelijk met unitair octrooi beschermd

Melkprijs Eko-Holland iets lager in februari
2 jun

50 cent minder voor melkprijzen Eko-Holland in juni

studie123
2 jun

12e editie van de Feeds & Nutrition Cursus biedt een op maat gemaakte leerervaring

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

Crisis in de Franse biologische sector

Crisis in de Franse biologische sector

Ammoniakemissie op Koeien & Kansen bedrijven gemiddeld 56 kg NH3 per hectare

Ammoniakemissie op Koeien & Kansen bedrijven gemiddeld 56 kg NH3 per hectare

Is mijn (agrarische) vinding een octrooi waard?

Uitvindingen in 17 landen tegelijk met unitair octrooi beschermd

Themapagina's

DiergezondheidBemestingFokkerijMelkveebedrijfVeevoerWet en regelgeving

Mastitis

Hittestress Melkvee

Ketose

Klauwverzorging

Mortellaro

Leverbotinfectie

Luchtwegproblemen

Neospora

Pensverzuring

Uiergezondheid

E. coli

Vruchtbaarheid melkvee

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Logo vakpartner - Barenbrug
Logo vakpartner - Corteva
HIPRA Benelux
Logo vakpartner - Lely
Logo vakpartner - Yara
Logo vakpartner - REMON
Logo de heus
Logo vakpartner - TrouwNutrition

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mestscheider
    • Mest uitrijden
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • E. coli onder melkvee
      • Mastitis
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Melkveebedrijf
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkrobot
      • Melkmachines
      • Melkproductie
      • Melkstal
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
      • Lely Vector
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Adverteren
    • Aanvragen UBN login
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • Prosu Podcast
  • Winkelmand
  • Instagram Melkveebedrijf – Link in bio
  • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Opslaan en accepteren