• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.nlMelkveebedrijf.nl

  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Gezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • Mastitis
      • E. coli onder melkvee
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Ondernemen
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkproductie
      • Melkmachines
      • Melkstal
      • Melkrobot
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Voer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • Salderingsregeling
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Aanvragen UBN login
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Zomeractie
  • Winkelmand
  • icon

‘Milieuorganisaties beschadigen de boer’

Actueel 13 juni 2016

Volgens Jaco Geurts, Tweede Kamerlid voor het CDA, zorgen de negatieve campagnes van natuur- en milieuorganisatie ervoor dat straks geen enkele boerendochter of -zoon meer verder wil met het familiebedrijf. Geurts benadrukt dat Nederland tot de kopgroep in de wereld behoort op het gebied van voedselveiligheid, milieu en dierenwelzijn.

In 2014 is ons land nog uitgeroepen tot beste voedselland ter wereld door Oxfam Novib, omdat het gevarieerd, gezond en van goede kwaliteit  is. Dit wil het CDA graag zo houden. Voor het CDA is het onbegrijpelijk dat ondanks dat wij het in Nederland heel goed doen onze boeren continue worden bekritiseerd over de manier waarop zij werken. Natuur- en milieuorganisaties  spelen in op het verlangen naar de eenvoud van vroeger. Maar “vroeger” en “kleinschaliger” is zelden beter. Vroeger stonden de koeien in de winter aangebonden op kleine, benauwde stallen. Tegenwoordig staan de koeien in geventileerde stallen waar ze rond kunnen lopen. Boeren hebben geïnvesteerd in innovatieve stallen met onder andere zachtere vloeren, zodat zij de beste zorg kunnen bieden aan hun dieren. Nederland loopt voorop als het gaat om dierenwelzijn. Dit geldt tevens voor de milieunormen waar zij aan moeten voldoen.

Lobbycampagnes
Door de voortdurend negatief gevoerde campagnes in deze maatschappelijke discussie denken opvolgers van familie- en gezinsbedrijven wel twee keer na voordat ze het bedrijf overnemen. Telkens worden er nieuwe eisen afgedwongen en nieuwe regels opgesteld, omdat een groot deel van de Tweede Kamer meegaat in de gevoerde lobbycampagnes die klakkeloos worden overgenomen in de media. Een goed voorbeeld daarvan is de aangenomen motie en discussie over het kalf om het langer bij de koe te houden. Door op deze manier onterecht de huidige praktijk neer te zetten als een gevaar voor mens, dier en milieu doet geen recht aan de huidige praktijk en de hardwerkende Nederlandse boer. Daarbij worden Nederlandse boeren vaak onnodig met meer regelgeving opgescheept, zoals steeds complexere nationale mestwetgeving en dubbele dierenartsinspecties kosten bij export van varkens over korte afstand naar Duitsland. 

Deze negatieve beeldvorming is niet zonder gevolgen. Als we zo doorgaan dan is er geen enkele boerendochter of -zoon meer die nog verder wil met het familiebedrijf. Dan verliezen we goed en betrouwbaar voedsel van eigen bodem en de economische waarde daarvan voor de BV Nederland. Het wordt daarom tijd om ons te bezinnen over de aanhoudende negatieve houding jegens boeren. Geef boeren de ruimte en het vertrouwen terug om te doen waar ze goed in zijn, namelijk voedsel produceren. En stop de onterechte negatieve beeldvorming.

Bron: Jaco Geurts, CDA

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Voortdurende prijsstijgingen van zuivel
22 sep

Melkprijs stabiel voor melkveehouder, winkelprijs daalt voor het eerst in twee jaar tijd

BouMatic introduceert nieuwe generatie Gemini-melkrobot
21 sep

BouMatic introduceert nieuwe generatie Gemini-melkrobot

"Spotsprayen is onkruidbestrijding van de toekomst"
21 sep

"Spotsprayen is onkruidbestrijding van de toekomst"

Kennisbijeenkomsten robotmelken
21 sep

AgruniekRijnvallei organiseert kennisbijeenkomsten over robotmelken

Eiwitgehalte raaigras lager via veredeling voor ammoniakemissie
21 sep

Eiwitgehalte Engels raaigras wordt lager via veredeling voor ammoniakemissie

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

Voortdurende prijsstijgingen van zuivel

Melkprijs stabiel voor melkveehouder, winkelprijs daalt voor het eerst in twee jaar tijd

Saturn, dé pinkenstier bij uitstek!

Van onze partner AI Total

Saturn, dé pinkenstier bij uitstek!

Waarom voorinkoop minerale stikstof?

Van onze partner Yara

Waarom voorinkoop minerale stikstof?

Themapagina's

DiergezondheidBemestingFokkerijMelkveebedrijfVeevoerWet en regelgeving

Mastitis

Hittestress Melkvee

Ketose

Klauwverzorging

Mortellaro

Leverbotinfectie

Luchtwegproblemen

Neospora

Pensverzuring

Uiergezondheid

E. coli

Vruchtbaarheid melkvee

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Logo vakpartner - Corteva
HIPRA Benelux
Logo vakpartner - Lely
Logo vakpartner - Yara
Logo vakpartner - REMON
Logo de heus
Logo vakpartner - TrouwNutrition

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mestscheider
    • Mest uitrijden
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • E. coli onder melkvee
      • Mastitis
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Melkveebedrijf
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkrobot
      • Melkmachines
      • Melkproductie
      • Melkstal
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
      • Lely Vector
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Adverteren
    • Aanvragen UBN login
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • Prosu Podcast
  • Zomeractie 2023
  • Winkelmand
  • Een test
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Opslaan en accepteren