• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.nlMelkveebedrijf.nl

  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • Mastitis
      • E. coli onder melkvee
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Ondernemen
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkproductie
      • Melkmachines
      • Melkstal
      • Melkrobot
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • Salderingsregeling
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Aanvragen UBN login
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Winkelmand
  • icon

Omzet winkels in voedingsmiddelenbranche stijgt: profiteert u als agrariër hier ook van?

Actueel 11 mei 2018

De omzet van winkels in de voedingsmiddelen stijgt in 2018 naar verwachting met 3 procent. De verdeling van de groei is ongelijk verdeeld want supermarkten doen het aanmerkelijk beter dan speciaalzaken. Het economisch beeld is positief voor de bestedingen, onder andere vanwege verdere daling van de werkloosheid.

Omzet foodretail in 2018 +3%

Supermarkten zetten de toon

De omzet van supermarkten groeit in 2018 naar verwachting met ruim 3 procent. De volumes nemen met bijna 1 procent toe, prijsstijgingen zijn momenteel echter de belangrijkste drijfveer. Enerzijds is de hogere prijs aan de kassa het gevolg van het doorberekenen van prijsverhogingen. Anderzijds stappen consumenten ook naar relatief duurdere producten over, bijvoorbeeld door in plaats van regulier vlees voor vlees met een keurmerk te kiezen. Hoewel in die gevallen het absolute volume niet stijgt, betreft het vaak wel producten met meer marge.

Grotere diversiteit in type winkels

De diversiteit in winkelformats stijgt. Vooral AH en Jumbo schaken met gewone supermarkten, foodmarkten, stadswinkels en online op alle borden tegelijk. Dit geeft meer complexiteit in de organisatie maar ook meer flexibiliteit om zich aan te passen aan de wensen van doelgroepen in lokale verzorgingsgebieden. Die connectie met alle type klanten is belangrijk om de ruimte voor potentiële nieuwe toetreders zoals Amazon te beperken. Supermarkten weten zich daarbij beschermd door meerdere opgestelde toetredingsdrempels.

Speciaalzaken: groei door hogere prijzen

De omzetgroei van speciaalzaken komt in 2018 voort uit hogere prijzen, volumes blijven onder druk staan. Desondanks stijgt het aantal fysieke speciaalzaken licht. De samenstelling gaat met zijn tijd mee. Het aantal pure groentewinkels, slagers en bakkers is duidelijk afgenomen. Daar staan onder andere meer zaken met een buitenlands assortiment en webwinkels tegenover. Verder zijn er steeds meer winkels met een gemengd assortiment die zich in toenemende mate richten op gemak en producten voor directe consumptie.

Online biedt nog volop mogelijkheden

De online mogelijkheden in food zijn nog lang niet uitgeput. De verwachting van de ING BANK is dat het aandeel online in dagelijkse boodschappen stijgt in 2020 naar 5%. Voor supermarkten is e-commerce in veel gevallen verliesgevend, maar is het wel een manier om marktaandeel te kopen, klanten te binden en nieuwe toetreders af te weren. Voor speciaalzaken bieden bezorgplatforms een mogelijkheid om bijvoorbeeld lunches aan bedrijven te leveren. Voor wie niet voor online verkoop kiest, is goede vindbaarheid via Google en Facebook een vereiste als visitekaartje richting de internetgeneratie.

Bron: ING BANK

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
FrieslandCampina-biologische garantieprijs
27 mrt

Biologische garantieprijs FrieslandCampina daalt met 2,25 in april

4 euro extra voor FrieslandCampina-garantieprijs in mei
27 mrt

FrieslandCampina-garantieprijs daalt verder in april

CONO Kaasmakers claimt klimaatpositief
27 mrt

Contante melkprijs CONO Kaasmakers in 2022 bijna 13 euro hoger dan in 2021

NVWA scherpt certificering voor transport van licht zieke en gewonde dieren aan
27 mrt

NVWA scherpt certificering voor transport van licht zieke en gewonde dieren aan

Waarom een krimp van de veestapel niet de oplossing is
27 mrt

EU-veestapel verder afgenomen in 2022

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

FrieslandCampina-biologische garantieprijs

Biologische garantieprijs FrieslandCampina daalt met 2,25 in april

4 euro extra voor FrieslandCampina-garantieprijs in mei

FrieslandCampina-garantieprijs daalt verder in april

CONO Kaasmakers claimt klimaatpositief

Contante melkprijs CONO Kaasmakers in 2022 bijna 13 euro hoger dan in 2021

Themapagina's

DiergezondheidBemestingFokkerijMelkveebedrijfVeevoerWet en regelgeving

Mastitis

Hittestress Melkvee

Ketose

Klauwverzorging

Mortellaro

Leverbotinfectie

Luchtwegproblemen

Neospora

Pensverzuring

Uiergezondheid

E. coli

Vruchtbaarheid melkvee

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Logo vakpartner - Barenbrug
Logo vakpartner - Corteva
HIPRA Benelux
Logo vakpartner - Lely
Logo vakpartner - Yara
Logo vakpartner - REMON
Logo de heus
Logo vakpartner - TrouwNutrition

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mestscheider
    • Mest uitrijden
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • E. coli onder melkvee
      • Mastitis
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Melkveebedrijf
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkrobot
      • Melkmachines
      • Melkproductie
      • Melkstal
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
      • Lely Vector
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Adverteren
    • Aanvragen UBN login
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • Prosu Podcast
  • Winkelmand
  • Instagram Melkveebedrijf – Link in bio
  • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Opslaan en accepteren