• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.nlMelkveebedrijf.nl

  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • Mastitis
      • E. coli onder melkvee
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Ondernemen
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkproductie
      • Melkmachines
      • Melkstal
      • Melkrobot
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • Salderingsregeling
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Aanvragen UBN login
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Winkelmand
  • icon

Veenhuis en Schuitemaker zetten in op groei in buitenland

Actueel 21 januari 2020

Medio 2019 zijn de Nederlandse bedrijven Veenhuis en Schuitemaker gefuseerd. Twee bedrijven die beiden een rijke historie in de agrarische sector hebben. Bij Veenhuis denken we aan de van oudsher bekende gele tanks waar het Raalter bedrijf bekend mee werd. Bij Schuitemaker denken we aan tal van machines voor voederwinning en voeren in de kenmerkende tomaatrode kleur geproduceerd in Rijssen.

Fusie Veenhuis en Schuitemaker

Om voor de toekomst behouden te blijven, efficiënt te kunnen produceren en productinnovaties te ontwikkelen, werd besloten tot een fusie. Eind 2018 is de regionale investeringsgroep Wadinko uit Zwolle als aandeelhouder ingestapt. De Loonwerker is benieuwd hoe het nu gaat en sprak met de heren Holtkamp en Huisjes.Eerst een korte introductie! 

Robbert Holtkamp

Robbert Holtkamp werkt twee jaar bij Schuitemaker Machines in de rol van marketingmanager en heeft het turbulente jaar 2018 met o.a. een reorganisatie en de bedrijfsfusie met Veenhuis Machines van dichtbij meegemaakt.

Hans Huisjes

Hans Huisjes startte ruim dertien jaar geleden bij Veenhuis op de afdeling verkoop binnendienst. In de loop der jaren is hij meer marketingtaken zoals het organiseren van evenementen en dergelijke, gaan doen. Na de fusie zal zijn rol meer bij productmanagement en marketing komen te liggen. Robbert Holtkamp zal meer het algehele PR-gebeuren en de marketingcommunicatie van de holding voor zijn rekening nemen.

De Loonwerker: Wat was precies de aanleiding voor Veenhuis en Schuitemaker om te gaan samenwerken?

Holtkamp: “Ik denk dat beide bedrijven voor een belangrijk keuzemoment stonden voor de toekomst. Hoe gaan we verder met productontwikkeling en efficiency? Beide bedrijven hebben een bepaalde schaalgrootte en veel maakproducten waar een complex productieproces achter zit. De machines worden voor een deel zelf geproduceerd en deels ingekocht. Het is een complex proces om er voor te zorgen dat er een goed product van de productielijn rolt. Je hebt talrijke seriematige geproduceerde machines en legio ‘specials’. Om dat rendabel te maken heb je een bepaalde schaalgrootte nodig. De bedrijven Schuitemaker en Veenhuis vullen elkaar daarin goed aan en dat levert veel synergie op. Schuitemaker en Veenhuis zijn gerenommeerde A-merken in hun marktgebieden, met name in voederwinning en mestoplossingen. Ook op het gebied van productie en gezamenlijk inkopen kunnen wij voordelen behalen. Zeker wanneer je bepaalde zaken zoals innovatie, productie, verkoop, marketing, service en aftersales bundelt. Wanneer je dan met deze twee A-merken op een gelijk niveau en ieder in zijn eigen discipline (mestoplossingen én voederwinning) de markt gaat bewerken en meer schaalgrootte creëert, dan levert dit gelijk ook meer slagkracht op.”

De Loonwerker: Wat is er nu eigenlijk allemaal veranderd?

Huisjes: “We hebben net de internationale beurzen Agritechnica in Hannover en Agribex in Brussel achter de rug. Met name op Agritechnica ontvingen wij omtrent de fusie veel positieve reacties van onze klanten. Door deze samenwerking komen beide bedrijven sterker op de markt. Dat geeft weer vertrouwen voor de toekomst. De continuïteit voor de lange termijn is een belangrijk streven. Onze trouwe klanten zien dat ook. Zowel Schuitemaker als Veenhuis hebben fans. Deze willen ook dat de vertrouwde merken en machines behouden blijven in de markt.”

Holtkamp: “Wat ook belangrijk is, is dat wij de dealers nu een breder portfolio kunnen aanbieden op het gebied van mest- en voederwinningoplossingen. De Schuitemaker-dealers kunnen nu ook een breder mestportfolio aanbieden en vice versa voor het Veenhuis dealernetwerk komt er een voederwinningportfolio bij. Dus hun marktpotentie wordt – omdat je vanuit een tweetal merken uit één organisatie kunt opereren – hierdoor ook groter.”

De Loonwerker: Veenhuis werkt toch ook samen met Kverneland? Hoe zit dat nu dan?

Huisjes: “In Duitsland hebben wij inderdaad een distributiesamenwerking gehad met de Kverneland Group Deutschland. In 2009 heeft Veenhuis de gehele voederwinningstak aan de Kverneland Group verkocht. De meeste wagens zijn in die periode op de Duitse markt verkocht. Vandaar ook dat wij intensief contact kregen met de Duitse verkooporganisatie. Wij hebben toen gezamenlijk onderzocht of er meer mogelijkheden waren om elkaar te versterken. Dit heeft geleid tot een exclusieve distributiesamenwerking voor de Duitse en Oostenrijkse markt. Dus; dat was puur een distributienetwerk in de Duitse markt en had op productiegebied niks met elkaar te maken. Al voor de fusie met Schuitemaker is dit beëindigd.”

De Loonwerker heeft natuurljk nog veel meer vragen gesteld. Bijvoorbeeld:

Wat ziet de klant van de samenwerking?

Welke innovaties kunnen wij in 2020 van Veenhuis & Schuitemaker verwachten?

Hoe gaat het op dit moment met de NIRS-techniek?

Hoe zien de bedrijven er over pakweg vijf of tien jaar uit?

Benieuwd wat de reactie was op deze vragen? Klik hier en vraag een proefnummer van het vakblad de Loonwerker aan of sluit voor een actietarief een abonnement af!

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Gebiedsproces
5 jun

Gebiedsproces? Zorg dat je erbij bent!

Crisis in de Franse biologische sector
2 jun

Crisis in de Franse biologische sector

Ammoniakemissie op Koeien & Kansen bedrijven gemiddeld 56 kg NH3 per hectare
2 jun

Ammoniakemissie op Koeien & Kansen bedrijven gemiddeld 56 kg NH3 per hectare

Is mijn (agrarische) vinding een octrooi waard?
2 jun

Uitvindingen in 17 landen tegelijk met unitair octrooi beschermd

Melkprijs Eko-Holland iets lager in februari
2 jun

50 cent minder voor melkprijzen Eko-Holland in juni

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

Gebiedsproces

Gebiedsproces? Zorg dat je erbij bent!

Crisis in de Franse biologische sector

Crisis in de Franse biologische sector

Ammoniakemissie op Koeien & Kansen bedrijven gemiddeld 56 kg NH3 per hectare

Ammoniakemissie op Koeien & Kansen bedrijven gemiddeld 56 kg NH3 per hectare

Themapagina's

DiergezondheidBemestingFokkerijMelkveebedrijfVeevoerWet en regelgeving

Mastitis

Hittestress Melkvee

Ketose

Klauwverzorging

Mortellaro

Leverbotinfectie

Luchtwegproblemen

Neospora

Pensverzuring

Uiergezondheid

E. coli

Vruchtbaarheid melkvee

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Logo vakpartner - Barenbrug
Logo vakpartner - Corteva
HIPRA Benelux
Logo vakpartner - Lely
Logo vakpartner - Yara
Logo vakpartner - REMON
Logo de heus
Logo vakpartner - TrouwNutrition

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mestscheider
    • Mest uitrijden
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • E. coli onder melkvee
      • Mastitis
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Melkveebedrijf
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkrobot
      • Melkmachines
      • Melkproductie
      • Melkstal
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
      • Lely Vector
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Adverteren
    • Aanvragen UBN login
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • Prosu Podcast
  • Winkelmand
  • Instagram Melkveebedrijf – Link in bio
  • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Opslaan en accepteren