• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.nlMelkveebedrijf.nl

  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • Mastitis
      • E. coli onder melkvee
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Ondernemen
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkproductie
      • Melkmachines
      • Melkstal
      • Melkrobot
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • Salderingsregeling
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Aanvragen UBN login
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Winkelmand
  • icon

Vertel vaker je eigen verhaal

Actueel 6 september 2018

De landbouwer moet meer proactief communiceren. Dat is één van de besluiten uit het vijfjaarlijkse imago-onderzoek uitgevoerd door de Universiteit Gent in opdracht van het Vlaams infocentrum land- en tuinbouw (VILT).

Uit dat onderzoek blijkt dat het positieve beeld dat de burger van de landbouw en de landbouwer heeft, voor het eerst in twintig jaar stagneert of zelfs licht achteruitgaat.

Dat is misschien geen verrassing. Jarenlang is er, zeker in de algemene pers, vooral over de boeren gecommuniceerd en veel te weinig door de boeren. Dat heeft er toe geleid dat landbouwers alleen in het nieuws komen bij schandalen en in crisissituaties. Niet meteen de ideale situatie om testarten met proactief communiceren.

Gemakshalve zouden we de algemene media dus met de vinger kunnenwijzen: er zijn nauwelijks nog landbouwjournalisten bij de redacties vandeze media dus ook niemand die met kennis van zaken kan interviewen. Daarnaast hebben lezers en kijkers vooral interesse in negatieve berichten. Een mooie oogst of een innovatieve techniek zien we dus niet zo snel tussen de hoofdpunten staan.

Maar de landbouwers hebben het ook wel aan zichzelf te danken dat ze enkel in het nieuws komen in negatieve situaties. Wil je dat de journalisten je weten te vinden, dan moet je een band opbouwen met de samenleving en met de media. Dat wil zeggen dat je proactief moet communiceren en niet enkel wanneer je om een reactie gevraagd wordt. En laat proactief communiceren nu precies iets zijn dat we niet meteen associëren met onze sector.

Niet enkel korte keten

Je zou misschien denken dat proactief communiceren enkel interessant is voor de korte keten. De voordelen om je directe klanten te kunnen informeren en hen mee te nemen in je verhaal, zijn duidelijk. Korte keten, korte communicatielijnen dus.

Maar proactief communiceren heeft ook voordelen voor de gangbare landbouw. Het is positief dat je zelf het beeld kunt bepalen van de manier waarop er gecommuniceerd wordt. In communicatietaal heet dat ‘het frame bepalen’ of ‘framing’. “Een frame is een manier om naar de werkelijkheid te kijken,” verduidelijkt Sara Vercauteren, woordvoerster bij MEDIALAAN, in haar boek ‘Geen commentaar! 101 tips voor woordvoerders en persverantwoordelijken.’ “Door specifi eke kenmerken toe te wijzen aan een bepaald merk of aan bepaalde persoon, ga je anderen overtuigen om dat merk of die persoon ook zo te zien. Er worden bepaalde elementen uitgelicht en andere blijven verborgen.”

Frames zijn dus interessant maar ze zijn ook gevaarlijk. Want een frame kan positief, neutraal maar ook negatief zijn. Dierenrechtenactivisten doen bijvoorbeeld aan negatieve framing door clandestien beelden van dierenmishandeling in stallen te maken en deze te verspreiden. Zo hopen ze invloed te hebben op de manier waarop de samenleving naar de intensieve veehouderij kijkt. Met succes …

Het is duidelijk dat je het beste zelf mee het frame bepaalt waarop de landbouwsector en de landbouwer in het nieuws komen. Want enkel zo kan je de framing mee vormgeven. Dat doe je dus door proactief te
communiceren.

De sector is ondertussen overtuigd van deze nood. VILT organiseerde dit voorjaar een debatdag over proactief communiceren. Zo’n zeventig aanwezigen uit de agrovoedingsketen bogen zich over de vraag hoe de theorie in de praktijk om te zetten. Ze kwamen tot de conclusie dat de sector dezelfde basiswaarden moet onderschrijven en uitdragen in zijn kernboodschappen. Het gaat om gezondheid en (voedsel)veiligheid, vertrouwen, eerlijkheid en integriteit, vakmanschap, kennis, innovatie, rentmeesterschap, passie en trots. De landbouwers zelf zijn het meest geschikt om hierover te communiceren, vinden de stakeholders. Maar devolledige keten moet zich achter de waarden scharen.

Het is niet zo dat de sector tot vandaag totaal niet proactief communiceert. Het gebeurt alleen niet voldoende. De jaarlijkse Dag van de Landbouw in september laat consumenten kennismaken met de producent. Vele leerlingen gaan tijdens hun  lagereschooltijd op boerderijbezoek met hun klas. Recent kaartten de landbouworganisaties met succes de zwerfvuilproblematiek aan.

Tijdens het stakeholdersoverleg van VILT werden ook een aantal valkuilen gedefinieerd. Zo spreekt de sector niet altijd met één stem en komen individuele belangen wel eens bovendrijven. De verschillende deelsectoren moeten vanuit hun eigen sterktes communiceren en zich niet afzetten tegen andere deelsectoren. Denk daarbij aan gangbaar versus bio bijvoorbeeld.

Wilt u het gehele artikel lezen? klik hier en vraag een proefnummer aan!

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
TEK-regeling van start
21 mrt

TEK-regeling aanvragen vanaf vandaag, 21 maart, mogelijk voor ondernemers

Pöttinger optimaliseert ruwvoerwinning met Harvest Assist
21 mrt

Pöttinger optimaliseert ruwvoerwinning met Harvest Assist-app

LTO wil koerswijziging
21 mrt

LTO wil koerswijziging landbouwakkoord

SaluVet nieuwe speler op markt van natuurlijke diergezondheid
21 mrt

SaluVet nieuwe speler op markt van natuurlijke diergezondheid

Gezocht: Technisch specialist melkveehouderij Brons Mengvoeders
21 mrt

Gezocht: Technisch specialist melkveehouderij bij Brons Mengvoeders

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

TEK-regeling van start

TEK-regeling aanvragen vanaf vandaag, 21 maart, mogelijk voor ondernemers

Pöttinger optimaliseert ruwvoerwinning met Harvest Assist

Pöttinger optimaliseert ruwvoerwinning met Harvest Assist-app

LTO wil koerswijziging

LTO wil koerswijziging landbouwakkoord

Themapagina's

DiergezondheidBemestingFokkerijMelkveebedrijfVeevoerWet en regelgeving

Mastitis

Hittestress Melkvee

Ketose

Klauwverzorging

Mortellaro

Leverbotinfectie

Luchtwegproblemen

Neospora

Pensverzuring

Uiergezondheid

E. coli

Vruchtbaarheid melkvee

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Logo vakpartner - Barenbrug
Logo vakpartner - Corteva
HIPRA Benelux
Logo vakpartner - Lely
Logo vakpartner - Yara
Logo vakpartner - REMON
Logo de heus
Logo vakpartner - TrouwNutrition

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mestscheider
    • Mest uitrijden
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • E. coli onder melkvee
      • Mastitis
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Melkveebedrijf
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkrobot
      • Melkmachines
      • Melkproductie
      • Melkstal
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
      • Lely Vector
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Adverteren
    • Aanvragen UBN login
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • Prosu Podcast
  • Winkelmand
  • Instagram Melkveebedrijf – Link in bio
  • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Opslaan en accepteren