• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.nlMelkveebedrijf.nl

  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • Mastitis
      • E. coli onder melkvee
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Ondernemen
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkproductie
      • Melkmachines
      • Melkstal
      • Melkrobot
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • Salderingsregeling
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Aanvragen UBN login
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Winkelmand
  • icon

Zuivel- en vleesvervangers in trek: Europese markt groeit

Actueel 22 oktober 2020

Zuivel- en vleesvervangers in trek: Europese markt groeit

De Europese markt voor zuivel- en vleesvervangers groeit sterk. De totale winkelomzet lag in 2019 op 4,4 miljard euro en dit loopt naar verwachting op tot 7,5 miljard euro in 2025.

Hoewel de impact op de totale uitgaven aan vlees en zuivel – jaarlijks zo’n 300 miljard euro – nog beperkt is, brengt de verwachte groei wel een nieuwe concurrentiestrijd met zich mee. Ook zijn er consequenties voor de gehele voedselketen. Doordat startups zoals Beyond Meat en Oatly en voedingsconcerns als Unilever, Nestlé en Danone er met een deel van hun klanten vandoor gaan; besluiten steeds meer vlees- en zuivelbedrijven om ook plantaardige producten te gaan maken. Die driestrijd gaat de komende jaren leiden tot een breder aanbod in het winkelschap. En alternatieven die zich op het vlak van prijs en smaak ook steeds vaker met vlees en zuivel kunnen meten, stelt het ING Economisch Bureau in een rapport.

Sterke groei zuivel- en vleesvervangers zet door, maar marktaandeel nog beperkt

Door heel de EU stijgen de verkopen van vlees- en zuivelvervangers. In de afgelopen tien jaar namen de totale winkelverkopen in de EU en het VK jaarlijks met bijna 10% toe tot een totaal van 4,4 miljard euro in 2019. Producenten breiden hun assortiment uit. Bijvoorbeeld met plantaardige hamburgers, en weten goed in te spelen op de aandacht van consumenten voor aspecten als duurzaamheid, gezondheid en dierenwelzijn. Naar verwachting zet de jaarlijkse groei van 10% zich door; en nemen de verkopen van vlees- en zuivelvervangers toe tot 7,5 miljard euro in 2025. Ondanks de sterke groei blijft het aandeel van alternatieven binnen de totale Europese markt voor vlees en zuivel (300 miljard euro in 2019) voorlopig relatief klein. Het ING Economisch Bureau raamt het marktaandeel van vleesvervangers op 1,3% en van zuivelvervangers op 4,1% in 2025.

Nederland behoort tot de grootste afzetmarkten

Nederland behoort binnen Europa samen met landen als het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk tot de grootste afzetmarkten voor vlees- en zuivelvervangers. In Nederland lag de omzet van zuivelvervangers op 150 miljoen euro en van vleesvervangers op 140 miljoen euro in 2019. Van alle Nederlandse consumenten heeft 70% wel eens een vegetarische vleesvervanger geprobeerd. 50% heeft een plantaardige alternatief voor melk, blijkt uit de ING Vraag van Vandaag. Onder twintigers zijn deze percentages het hoogst met respectievelijk 82% en 67%.

Voor verdere groei is verbetering op drie aspecten nodig

Plantaardige alternatieven hebben drie belangrijke zwakke plekken ten opzichte van vlees en zuivel. Ze zijn relatief duur, de smaak, textuur en samenstelling laat nog te wensen over en het aanbod in sommige productgroepen, zoals kaas, is nog zeer beperkt. Verbetering op die drie aspecten is een randvoorwaarde om de sterke groei van de afgelopen jaren te bestendigen. Door de gehele keten investeren bedrijven in extra productiecapaciteit. Tegelijkertijd vindt er in Europa en de VS veel R&D plaats om de smaak en samenstelling van plantaardige alternatieven te verbeteren. Dit gaat er voor zorgen dat vlees- en zuivelvervangers de komende jaren voor meer consumenten een volwaardig alternatief gaan vormen.

Kaarten in de voedingssector worden opnieuw geschud

De opkomst van plantaardige alternatieven heeft consequenties voor bedrijven door de gehele voedselketen. Vlees- en zuivelbedrijven zien zich geconfronteerd met startups en grote voedingsconcerns die met plantaardige alternatieven op hun ‘terrein’ komen. Na een aanvankelijk afwachtende houding richten daarom steeds meer vlees- en zuivelbedrijven zich ook op plantaardig. De kennis van consumentenvoorkeuren en de bestaande relaties met supermarkten vormen daarbij een belangrijke troef. Voor de leveranciers van de voedingsindustrie zijn er zowel kansen als bedreigingen. Akkerbouwers, verwerkers en distributeurs profiteren van de toegenomen vraag naar plantaardige ingrediënten zoals erwten- en aardappeleiwit; omdat deze een aanvulling kunnen vormen op de al veel gebruikte soja en tarwe. Voor (melk-) veehouders is de afvlakking van de Europese consumptie van rood vlees en melk een bedreiging. Tegelijkertijd blijft de wereldwijde vraag naar vlees en zuivel groeien, dit onderstreept het belang van exportmogelijkheden.

Kantelpunt nog ver weg en niet vanzelfsprekend

Ondanks de sterke groei; is het onwaarschijnlijk dat plantaardige vlees- en zuivelvervangers op korte termijn op grote schaal de plek van vlees en zuivel innemen. Zo beschouwt momenteel de helft van de consumenten plantaardige vervangers nog niet als volwaardig alternatief. Daarnaast vergt het aan de aanbodkant enorme investeringen om de productie van vlees- en zuivelsector te evenaren. Hoewel veel voedingsbedrijven een stap in die richting zetten; gebeurt dat nog minder drastisch dan wat nu bijvoorbeeld plaatsvind in de auto-industrie. Waar alle grote fabrikanten met nieuwe modellen de overstap naar elektrisch maken. Uit onze berekeningen blijkt dat zelfs wanneer plantaardige vervangers in het huidige tempo zouden blijven groeien het nog minimaal tot na 2050 duurt voordat de verkopen zich met die van vlees en zuivel kunnen meten.

Bron: ING

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Dwangsommen van 5 Overijsselse PAS-melders van tafel
5 jun

Dwangsommen van 5 Overijsselse PAS-melders van tafel

Accijnzen diesel
5 jun

Accijnzen op diesel gaan weer omhoog

Scherpe daling melkprijs af boerderij in maart
5 jun

Scherpe daling melkprijs af boerderij in maart

Helft Nederlanders vindt duurzaam onduidelijk
5 jun

Helft Nederlanders vindt ‘duurzaam’ onduidelijk

Gebiedsproces
5 jun

Gebiedsproces? Zorg dat je erbij bent!

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

Dwangsommen van 5 Overijsselse PAS-melders van tafel

Dwangsommen van 5 Overijsselse PAS-melders van tafel

Accijnzen diesel

Accijnzen op diesel gaan weer omhoog

Scherpe daling melkprijs af boerderij in maart

Scherpe daling melkprijs af boerderij in maart

Themapagina's

DiergezondheidBemestingFokkerijMelkveebedrijfVeevoerWet en regelgeving

Mastitis

Hittestress Melkvee

Ketose

Klauwverzorging

Mortellaro

Leverbotinfectie

Luchtwegproblemen

Neospora

Pensverzuring

Uiergezondheid

E. coli

Vruchtbaarheid melkvee

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Logo vakpartner - Barenbrug
Logo vakpartner - Corteva
HIPRA Benelux
Logo vakpartner - Lely
Logo vakpartner - Yara
Logo vakpartner - REMON
Logo de heus
Logo vakpartner - TrouwNutrition

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mestscheider
    • Mest uitrijden
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • E. coli onder melkvee
      • Mastitis
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Melkveebedrijf
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkrobot
      • Melkmachines
      • Melkproductie
      • Melkstal
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
      • Lely Vector
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Adverteren
    • Aanvragen UBN login
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • Prosu Podcast
  • Winkelmand
  • Instagram Melkveebedrijf – Link in bio
  • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Opslaan en accepteren