• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.nlMelkveebedrijf.nl

  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • Mastitis
      • E. coli onder melkvee
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Ondernemen
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkproductie
      • Melkmachines
      • Melkstal
      • Melkrobot
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
  • Veevoer
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • Salderingsregeling
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Aanvragen UBN login
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Winkelmand
  • icon

Consumenten geven steeds meer uit aan duurzaam voedsel

Ondernemen 20 september 2022

Consumenten geven steeds meer uit aan duurzaam voedsel

Consumenten gaven in 2021 9,5 miljard euro uit aan duurzaam voedsel. Aan producten met keurmerken zoals Beter Leven, Biologisch en Rainforest Alliance geven we steeds meer geld uit. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021, uitgevoerd door Wageningen University & Research in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

De Monitor bekijkt de consumentenbestedingen aan producten met een duurzaamheidskeurmerk via drie verkoopkanalen: supermarkten, foodservice zoals horeca en catering, en speciaalzaken voor duurzame voeding. De gemeten keurmerken zijn ASC, Biologisch, Beter Leven, Fairtrade, MSC, On the way to PlanetProof, Rainforest Alliance, UTZ Certified, en Vrije Uitloop.

Aandeel bestedingen aan voedsel met een keurmerk neemt toe

Het aandeel van duurzaam voedsel in de totale voedselbestedingen is toegenomen van 17 procent naar 19 procent. Er is een grotere vraag en aanbod van deze producten. De bestedingen aan producten met een keurmerk zijn in bijna alle productgroepen gestegen.

De totale bestedingen aan duurzaam voedsel stijgen in 2021 met 12 procent ten opzichte van 2020. Deze stijging is vooral in supermarkten zichtbaar. De totale bestedingen aan alle soorten voedsel, ook aan producten zonder de gemeten keurmerken, zijn in 2021 met 1 procent toegenomen. Door de beperkende coronamaatregelen in bijvoorbeeld de horeca en catering, zijn de bestedingen daar net als in 2020 lager dan de jaren ervoor.

Bestedingen aan duurzaam voedsel per koopkanaal

  • De foodservice zoals horeca, catering en zorginstellingen heeft in 2021 enig herstel laten zien in de voedselafzet. De bestedingen aan duurzaam voedsel zijn daar met 6 procent gestegen, de totale bestedingen aan alle soorten voedsel met 8 procent. Door COVID-19 beperkingen zijn de bestedingen aan voedsel in de foodservice in 2021 nog altijd lager dan in de jaren vóór de coronapandemie.
  • Supermarkten hebben wel een stijging in aankopen van duurzaam voedsel laten zien, namelijk met 14 procent. Daarmee dragen supermarkten het meeste bij aan de stijging in de totale duurzame bestedingen. De totale bestedingen aan alle soorten voedsel in supermarkten zijn in 2021 evenals in 2020 relatief hoog ondanks een lichte daling van 1 procent in 2021. Dit is een gevolg van COVID-19 beperkingen in de foodservice in het tweede coronajaar.
  • Speciaalzaken voor duurzame voeding kennen een stijging van 2 procent in de bestedingen. Dit zijn winkels waarin vooral voedingsmiddelen van biologische en biodynamische oorsprong worden verkocht.

Bestedingen aan duurzaam voedsel aan keurmerken

De grootste procentuele stijging in de bestedingen in alle gemeten verkoopkanalen is te zien bij producten met de keurmerken Rainforest Alliance (+110 procent) en On the Way to PlanetProof (+32 procent). De toename van bestedingen aan producten met Rainforest Alliance keurmerk heeft deels te maken met het in 2018 fuseren van Rainforest Alliance met UTZ Certified. Daarna is een nieuwe standaard ontwikkeld onder de naam Rainforest Alliance met een nieuw logo-ontwerp.

De groei van On the Way to PlanetProof komt vooral door de verdere opschaling in het supermarktkanaal. Aan producten met het keurmerk Beter Leven gaven consumenten het meeste uit, circa € 3,2 mld., gevolgd door Biologisch, € 1,6 mld. Rainforest Alliance volgt met € 1,3 mld.

Bijna alle productgroepen worden duurzamer gekocht dan in 2020

Bij bijna alle productgroepen werden meer duurzame aankopen gedaan dan vorig jaar.

  • Vlees en vleeswaren (€ 2,2 mld., +3% ten opzichte van 2020), Houdbare producten, samengestelde maaltijden en overig (€ 1,6 mld., +27%) en Zuivel (€ 1,2 mld., +12%) waren productgroepen met het grootste aandeel in de bestedingen van consumenten aan duurzaam voedsel in 2021.
  • Dranken was een productgroep met de grootste stijging in omzet voor duurzaam voedsel in 2021 (+36%). De stijging wordt veroorzaakt door de opkomst van keurmerken als Fairtrade, Rainforest Alliance en Biologisch in deze productgroep op met name sappen.
  • Houdbare producten, samengestelde maaltijden en overig (+€ 338 mln.) en Aardappelen, groenten en fruit (+€ 201 mln.) waren de productgroepen met de grootste absolute stijging in de periode 2020-2021.
  • Eieren en Voeding, niet gespecificeerd laten een daling van respectievelijk 3% en 4% in de bestedingen aan producten met een duurzaamheidskeurmerk zien. Bij Eieren zijn de bestedingen aan alle soorten eieren met 4% gedaald. Een deel van vrije-uitloopeieren kon in 2021 niet onder een keurmerk verkocht worden door ophokplicht in verband met vogelgriep.

Bron: Agrimatie

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
PODCAST | Kan kunstmest strooien nog wel uit? big bags kunstmeststrooier
27 jan

PODCAST | Blik op 2023: stikstofefficiëntie en plantversterking

Agrility optimale maisteelt met hightech ondersteuning
27 jan

Een optimale maisteelt met hightech ondersteuning

Dit jaar nog fiscaal voordeel bij bedrijfsovername met de BOR
27 jan

Dit jaar nog fiscaal voordeel bij bedrijfsovername met de BOR

Onderzoek waterstofproductie op boerenerf mogelijk interessant
27 jan

Onderzoek waterstofproductie op boerenerf mogelijk interessant

Graslandgebruikskalender: de planning tool van 2023
27 jan

Graslandgebruikskalender: de planning tool van 2023

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

PODCAST | Kan kunstmest strooien nog wel uit? big bags kunstmeststrooier

PODCAST | Blik op 2023: stikstofefficiëntie en plantversterking

Agrility optimale maisteelt met hightech ondersteuning

Een optimale maisteelt met hightech ondersteuning

Dit jaar nog fiscaal voordeel bij bedrijfsovername met de BOR

Dit jaar nog fiscaal voordeel bij bedrijfsovername met de BOR

Themapagina's

DiergezondheidBemestingFokkerijMelkveebedrijfVeevoerWet en regelgeving

Bedrijfsnieuws

Ligbox

Melkwinning

Melkproductie

Melkmachines

Melkstal

Melkrobot

Melkprijs

Ondernemen

Advertorial

Mechanisatie

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Logo vakpartner - Barenbrug
Logo vakpartner - Corteva
HIPRA Benelux
Logo vakpartner - Lely
Logo vakpartner - Yara
Logo vakpartner - REMON
Logo de heus
Logo vakpartner - TrouwNutrition
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mestscheider
    • Mest uitrijden
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • E. coli onder melkvee
      • Mastitis
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Melkveebedrijf
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkrobot
      • Melkmachines
      • Melkproductie
      • Melkstal
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
  • Veevoer
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
      • Lely Vector
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Adverteren
    • Aanvragen UBN login
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • Prosu Podcast
  • Winkelmand
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Opslaan en accepteren