• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.nlMelkveebedrijf.nl

  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Blauwtong
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • Mastitis
      • E. coli onder melkvee
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Ondernemen
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkproductie
      • Melkmachines
      • Melkstal
      • Melkrobot
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Voer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • Salderingsregeling
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Aanvragen UBN login
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Winkelmand
  • icon

Nederlander is zich weinig bewust bij de dagelijkse boodschappen

Melkprijs Ondernemen 20 augustus 2021

Nederlander is zich weinig bewust bij de dagelijkse boodschappen

De Nederlandse consument heeft een vertekend beeld van het gedrag bij het inkopen van voedsel. Dit blijkt uit onderzoek onder 1.038 Nederlanders, van Direct Research in opdracht van LTO Nederland. De gemiddelde Nederlander overschat de kosten van voedsel en denkt in de supermarkt twee keer zoveel uit te geven dan de werkelijke kosten laten zien.

Tegelijk wordt door de consument nog te weinig naar het etiket achterop producten gekeken. Maar 1 op de 3 Nederlanders kijkt hoe gezond een product is en nog minder Nederlanders hebben oog voor de duurzaamheid van het product. LTO Nederland vraagt het nieuwe kabinet daarom om te investeren in bewustwording over voedsel.

Voedseluitgaven

De Nederlandse consument overschat zijn uitgaven aan voedsel. Uit onderzoek van Direct Research blijkt dat Nederlanders de illusie hebben dat een kwart van het inkomen uitgegeven wordt aan de voedsel. In werkelijkheid is het nog minder dan de helft daarvan. Het gemiddelde huishouden geeft maar zo’n 8% van het inkomen uit aan voedsel.

Duurzame keuzes

Ongeveer 4 op de 5 Nederlanders houdt zich op de een of andere manier bewust bezig met het product dat hij of zij koopt. Vooral seizoensproducten en scharrelproducten zijn daarbij favoriet, gevolgd door voedsel van Nederlandse bodem. Eenmaal voor het schap heeft echter maar 1 op de 3 Nederlanders oog voor de gezondheid van voedsel. En ondanks dat 80% van de Nederlanders aangeeft producten met een duurzaamheidskeurmerk te willen kopen, let maar 1 op de 5 consumenten op duurzaamheid bij het lezen van het etiket.

Bewustwording

De Nederlandse land- en tuinbouw levert dagelijks gezond en vers voedsel, waarvoor meer bewustwording bij de consument mag komen. Daarom vraagt LTO Nederland aan het nieuwe kabinet om te investeren in programma’s als jong leren eten en boerderijeducatie. Zo leren jonge kinderen waar het voedsel vandaan komt, wat gezond en lekker is en welke duurzame keuzes zij kunnen maken. Belangrijk is daarbij dat het voor de consument duidelijker wordt waar het product vandaan komt, en op welke wijze het product geproduceerd is.

Onderzoek

LTO Nederland heeft onafhankelijk onderzoeksbureau DirectResearch gevraagd te peilen hoe Nederlanders denken over boeren, tuinders, voedselproductie en duurzaamheid. Het kwantitatieve brede onderzoek onder 1.038 Nederlanders is na herweging op geslacht en leeftijd representatief voor alle Nederlanders (18+). Het volledige onderzoeksrapport is hier te downloaden.

Bron: LTO Nederland

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Hoeveel wormen zagen we in 2023?
1 dec

Hoeveel wormen zagen we in 2023?

Verbeterpotentieel van KPI-sturing op doelen van NLPG
1 dec

Verbeterpotentieel van KPI-sturing op doelen van NPLG

Vertrouwen melkveehouders iets gedaald
1 dec

Vertrouwen melkveehouders iets gedaald, huidige en toekomstige situatie ver uit elkaar

Let op: diverse aanpassingen in GLB 2024
30 nov

Let op: diverse aanpassingen in GLB 2024

Verschillen in sectoren houden vertrouwen landbouw in evenwicht
30 nov

Verschillen in onderliggende sectoren houden het vertrouwen van landbouw in evenwicht

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

Hoeveel wormen zagen we in 2023?

Hoeveel wormen zagen we in 2023?

Verbeterpotentieel van KPI-sturing op doelen van NLPG

Verbeterpotentieel van KPI-sturing op doelen van NPLG

Vertrouwen melkveehouders iets gedaald

Vertrouwen melkveehouders iets gedaald, huidige en toekomstige situatie ver uit elkaar

Themapagina's

DiergezondheidBemestingFokkerijMelkveebedrijfVeevoerWet en regelgeving

Bedrijfsnieuws

Ligbox

Melkwinning

Melkproductie

Melkmachines

Melkstal

Melkrobot

Melkprijs

Ondernemen

Advertorial

Mechanisatie

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Logo vakpartner - Corteva
HIPRA Benelux
Logo vakpartner - Lely
Logo vakpartner - Yara
Logo vakpartner - REMON
Logo de heus
Logo vakpartner - TrouwNutrition

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mestscheider
    • Mest uitrijden
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Blauwtong
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • E. coli onder melkvee
      • Mastitis
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Melkveebedrijf
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkrobot
      • Melkmachines
      • Melkproductie
      • Melkstal
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
      • Lely Vector
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Adverteren
    • Aanvragen UBN login
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • Prosu Podcast
  • Winkelmand
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Opslaan en accepteren