• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.nlMelkveebedrijf.nl

  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • Mastitis
      • E. coli onder melkvee
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Ondernemen
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkproductie
      • Melkmachines
      • Melkstal
      • Melkrobot
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • Salderingsregeling
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Aanvragen UBN login
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Winkelmand
  • icon

Arla Foods Nederland sluit 2022 positief af

Bedrijfsnieuws Melkprijs Melkwinning 9 februari 2023

Arla Foods

Ondanks hoge inflatie, prijsstijgingen om de kosten te dekken en uitdagingen in de toeleveringsketen, sluit Arla Foods Nederland 2022 af met groene cijfers. De volumegroei van de strategische merken van het marktcluster Arla Foods Nederland, België en Frankrijk komt uit op 1,3 procent ten opzichte van 8,4 procent 2021.

De merken Arla Lactofree, Arla Skyr, Melkunie PROTEIN, Lurpak en Starbucks zorgden voor een groei in omzet.

Prijsstijgingen in 2022

Om te zorgen dat haar melkveehouders de sterke kostenstijgingen kunnen dekken en om andere inflatie gerelateerde kosten in de toeleveringsketen te kunnen opvangen, hebben Arla Nederland, België en Frankrijk prijsstijgingen doorgevoerd in 2022. De strategische merken Melkunie PROTEIN, Starbucks, Lurpak en Arla Pro realiseerden samen een omzetgroei in 2022, die bijdroeg aan een stijging van de totale omzet voor het cluster van 360 miljoen euro naar 443 miljoen euro.

Arla Foods België en Frankrijk realiseerden een omzetgroei, voornamelijk gedreven door de merken Arla en Melkunie in België en Arla Pro in Frankrijk. Met haar merken in dagverse zuivel leverde Arla Foods Nederland de grootste groeibijdrage van alle branded leveranciers. Door haar retailpartners werd Arla Foods Nederland afgelopen jaar voor de achtste keer op rij verkozen tot nummer één leverancier in het klanttevredenheidsonderzoek van Advantage Group.

Aanhoudende groei en nieuwe melkveehouders

Met het oog op de aanhoudende groei, is Arla Foods Nederland ook in 2023 op zoek naar leden melkveehouders die weidemelk aan de zuivelcoöperatie kunnen leveren.

Omzetgroei strategische merken zet door in 2022

Het marktaandeel van Arla Foods Nederland groeide in het Nederlandse supermarktkanaal naar 11 procent in 2022. Dit is voornamelijk gedreven door een solide eerste halfjaar. De omzet van moedermerk Arla was 1,4 procent hoger dan in 2021, grotendeels dankzij positieve ontwikkelingen van de submerken: Arla Skyr +14,2 procent en Arla Lactofree +10,3 procent. Arla biologisch kende een omzetdaling van 9,3 procent, hoofdzakelijk door uitdagingen in de toeleveringsketen. Melkunie-concept PROTEIN kende een omzetgroei van 63,5 procent ten opzichte van 2021, waardoor de omzet van het merk Melkunie (waaronder ook dagverse melk, yoghurt en vla) met 11,5 procent toenam. Net als in 2021 kende het merk Starbucks een sterk jaar: de omzet steeg met 34,2 procent ten opzichte van 2021. Ook de omzet van Lurpak groeide met 38,3 procent t.o.v. 2021, de omzet van Castello groeide met 30,1 procent t.o.v. 2021.

E-commerce: groeikanaal van Arla Foods Nederland

In 2022 heeft de strategie van e-commerce zijn vruchten afgeworpen en was e-commerce een van de groeikanalen van Arla Foods Nederland. Bij quick commerce (snelle bezorgdiensten, zoals Flink en Gorillas) is een uitzonderlijke toename te zien. De omzet groeide met 20 procent ten opzichte van 2021. Vooral Starbucks, Breaker en Lurpak droegen bij aan de omzetgroei. Met een stijging van de vierde naar de derde plek binnen totaal FMCG in het online klantwaarderingsonderzoek van Advantage Group wordt Arla Foods Nederland positief beoordeeld als het gaat om de samenwerking bij het versnellen van de digitale agenda.

Internationale resultaten

In 2022 behield de zuivelcoöperatie haar solide financiële positie in een uitdagende markt. Door de afnemende wereldwijde melkaanvoer in combinatie met een constante vraag stegen de prijzen naar recordhoogtes. Gedreven door grondstoffenprijzen en stevige bedrijfsactiviteiten is een verhoging van de melkprijs doorgevoerd. Ook wereldwijd groeide Arla Foods het afgelopen jaar. De groepsomzet steeg met 23,2 procent naar 13,8 miljard euro (tegenover 11,2 miljard euro in 2021 en 10,6 miljard euro in 2020). De groei van de strategische merkomzet van Arla Foods daalde met 3,2 procent. Arla Foods’ prestatieprijs, die gebruikt wordt om de waarde te meten die Arla Foods per kilogram melk creëert, steeg met 38,8 procent in 2022 t.o.v. 2021. Aan het einde van het jaar kwam de gemiddelde prestatieprijs voor 2022 uit op 55,1 eurocent per kilogram melk, tegenover 39,7 eurocent per kilogram melk in 2021.

Vooruitblik 2023: investeren in merken en e-commerce

Arla Foods verwacht dat hoge inflatie en volatiliteit het bedrijf in 2023 blijven beïnvloeden en dat het evenwicht tussen vraag en aanbod op de wereldwijde zuivelmarkt in de loop van 2023 zal worden hersteld. De verwachte groepsomzet van Arla Foods voor 2023 ligt tussen 13,6 en 14,2 miljard euro en het verwachte nettowinstaandeel ligt tussen de 2,8 en 3,2 procent. In 2023 zet Arla Foods Nederland in op een verdere groei van de merken, het versnellen van de groei van e-commerce en het digitale kanaal en de continue verduurzaming van de keten. Het door Arla Foods geïntroduceerde Sustainability Incentive Model draagt op boerderijniveau bij aan de verduurzaming. Het duurzaamheidsvergoedingsmodel beloont Arla-melkveehouders vanaf augustus 2023 voor broeikasgasemissieverlaging en initiatieven die bijdragen aan biodiversiteitsherstel.

Bron: Arla Foods

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
TEK-regeling van start
21 mrt

TEK-regeling aanvragen vanaf vandaag, 21 maart, mogelijk voor ondernemers

Pöttinger optimaliseert ruwvoerwinning met Harvest Assist
21 mrt

Pöttinger optimaliseert ruwvoerwinning met Harvest Assist-app

LTO wil koerswijziging
21 mrt

LTO wil koerswijziging landbouwakkoord

SaluVet nieuwe speler op markt van natuurlijke diergezondheid
21 mrt

SaluVet nieuwe speler op markt van natuurlijke diergezondheid

Gezocht: Technisch specialist melkveehouderij Brons Mengvoeders
21 mrt

Gezocht: Technisch specialist melkveehouderij bij Brons Mengvoeders

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

TEK-regeling van start

TEK-regeling aanvragen vanaf vandaag, 21 maart, mogelijk voor ondernemers

Pöttinger optimaliseert ruwvoerwinning met Harvest Assist

Pöttinger optimaliseert ruwvoerwinning met Harvest Assist-app

LTO wil koerswijziging

LTO wil koerswijziging landbouwakkoord

Themapagina's

DiergezondheidBemestingFokkerijMelkveebedrijfVeevoerWet en regelgeving

Bedrijfsnieuws

Ligbox

Melkwinning

Melkproductie

Melkmachines

Melkstal

Melkrobot

Melkprijs

Ondernemen

Advertorial

Mechanisatie

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Logo vakpartner - Barenbrug
Logo vakpartner - Corteva
HIPRA Benelux
Logo vakpartner - Lely
Logo vakpartner - Yara
Logo vakpartner - REMON
Logo de heus
Logo vakpartner - TrouwNutrition

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mestscheider
    • Mest uitrijden
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • E. coli onder melkvee
      • Mastitis
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Melkveebedrijf
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkrobot
      • Melkmachines
      • Melkproductie
      • Melkstal
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
      • Lely Vector
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Adverteren
    • Aanvragen UBN login
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • Prosu Podcast
  • Winkelmand
  • Instagram Melkveebedrijf – Link in bio
  • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Opslaan en accepteren