• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.nlMelkveebedrijf.nl

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • Mastitis
      • E. coli onder melkvee
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Ondernemen
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkproductie
      • Melkmachines
      • Melkstal
      • Melkrobot
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
  • Veevoer
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • Salderingsregeling
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Aanvragen UBN login
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Winkelmand
  • icon

Vier fasen in het proces van bedrijfsovername

Bedrijfsnieuws 6 september 2018

Bij het overnemen van een agrarisch bedrijf komt vaak veel kijken. Naast financiële, fiscale en notariële zaken, is het ook vaak een sociaal en emotioneel proces omdat het om een familiebedrijf gaat. Het overnameproces kent vier fasen.

Agrarische bedrijven zijn bijna altijd familiebedrijven. Het moet de opvolger gegund worden om een bedrijf over te nemen. Dat maakt het dat het traject van bedrijfsovername vaak veel gevoeliger ligt dan bij een bedrijf in een andere sector.

Een goede voorbereiding op het overnameproces is daarom belangrijk. BNDR, het magazine van Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NAJK) zet in het artikel 'Bedrijfsovername, hoe zit dat nou eigenlijk?' een aantal aspecten op een rij.

Vier fasen

In het artikel worden vier fasen in het overnametraject onderscheiden. De eerste fase is de voorfase. Het is de fase die plaatsvindt tijdens de schoolperiode vanaf een jaar of 12. Als jongere oriënteer je je, samen met je ouders op de mogelijkheden. Zie je perspectief voor het ondernemerschap?

Samenwerkingsfase

Nadat je een keuze voor de overname van het bedrijf hebt gemaakt begint de tweede fase, de samenwerkingsfase. Je werkt met je ouders samen op het bedrijf, eventueel combineer je dat met een baan naast het bedrijf. De echte samenwerking begint als je volledig meewerkt in het bedrijf. Dat kan op twee manieren: in loondienst of in een maatschap. Het voordeel van loondienst is dat het minder definitief is, maar je moet wel belasting betalen. Een maatschap is financieel en fiscaal aantrekkelijker.

Overeenkomst

Het doel van die samenwerkingsfase is dat je samen het bedrijf klaar maakt voor overname. Daarbij is van belang dat je een goede samenwerkingsovereenkomst opstelt. In die overeenkomst leg je rechten en plichten van ouders en opvolger vast, wat er gedaan wordt bij calamiteiten, wanneer het bedrijf overgenomen gaat worden, wie wat krijgt en hoe dit geregeld is.

Overnameprijs

Tijdens de daadwerkelijke overname, de derde fase, komen er veel financiële zaken aan bod zoals roerende en onroerende zaken, stille reserves, stakingswinst, overdrachtsbelasting, begroting van kosten en opbrengsten. Je moet er over eens worden wat de overnameprijs wordt. Je kunt je baseren op een taxatierapport. Naast grond en gebouwen kun je ook andere zaken overnemen zoals machines, vee, voorraden of een bedrijfswoning. Ook dat bepaalt welke overnameprijs je moet rekenen.

Bedrijfscontinuïteit

Na de feitelijk overname kom je in de laatste fase van het traject. Je zult goede afspraken moeten maken met je ouders over hun rol. Daarnaast zul je als jonge ondernemer moeten werken aan bedrijfscontinuïteit. Je zult je moeten ontwikkelen en in moeten spelen op veranderingen.

Het artikel noemt verschillende tips. Communicatie blijkt een essentieel proces in bedrijfsovername, juist omdat het in een familiebedrijf een emotioneel proces kan zijn. En het is belangrijk de hulp van professionals in te schakelen.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
De prijzen van mest schieten de hoogte in, maar er is hulp in aantocht
12 aug

De prijzen van mest schieten de hoogte in, maar er is hulp in aantocht

Bedrijfsvoordeel halen met eco-activiteiten in het nieuwe GLB
12 aug

Bedrijfsvoordeel halen met eco-activiteiten in het nieuwe GLB

12 aug

'Geef boeren toekomst' campagne vanaf volgende week op de radio!

Boeren in veenweidegebied bodemdaling en weidevogels - veenweidestrategie
12 aug

Waterschap zoekt Willie Wortels die bodemdaling remmen door innovatie

Inmiddels hebben we al veel extreem warme dagen achter de rug en er zullen er nog wel een aantal volgen dit jaar. Hoeveel water hebben koeien nodig bij zulk warm weer?
12 aug

Hoeveel water hebben koeien nodig bij warm weer?

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

De prijzen van mest schieten de hoogte in, maar er is hulp in aantocht

De prijzen van mest schieten de hoogte in, maar er is hulp in aantocht

Bedrijfsvoordeel halen met eco-activiteiten in het nieuwe GLB

Bedrijfsvoordeel halen met eco-activiteiten in het nieuwe GLB

‘Geef boeren toekomst’ campagne vanaf volgende week op de radio!

Themapagina's

DiergezondheidBemestingFokkerijMelkveebedrijfVeevoerWet en regelgeving

Bedrijfsnieuws

Ligbox

Melkwinning

Melkproductie

Melkmachines

Melkstal

Melkrobot

Melkprijs

Ondernemen

Advertorial

Mechanisatie

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Logo vakpartner - Barenbrug
Logo vakpartner - Corteva
HIPRA Benelux
Logo vakpartner - Lely
Logo vakpartner - Yara
Logo vakpartner - REMON
Logo de heus
Logo vakpartner - TrouwNutrition
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2022 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mestscheider
    • Mest uitrijden
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • E. coli onder melkvee
      • Mastitis
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Melkveebedrijf
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkrobot
      • Melkmachines
      • Melkproductie
      • Melkstal
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
  • Veevoer
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Aanvragen UBN login
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • Vakblad Melkveebedrijf
  • Winkelmand
  • Bedankt voor het aanmelden op de Melkveebedrijf nieuwsbrief
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Opslaan en accepteren