• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.nlMelkveebedrijf.nl

  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • Mastitis
      • E. coli onder melkvee
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Ondernemen
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkproductie
      • Melkmachines
      • Melkstal
      • Melkrobot
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
  • Veevoer
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • Salderingsregeling
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Aanvragen UBN login
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Winkelmand
  • icon

Een eerlijke prijs voor voeding bepalen, hoe doe je dat?

Melkprijs Ondernemen 19 september 2022

Een eerlijke prijs voor voeding bepalen, hoe doe je dat?

Er is een maatschappelijke wens dat boeren veilig voedsel produceren van hoge kwaliteit, waarbij ze rekening houden met dierenwelzijn, milieu en klimaat. En daar moeten ze een eerlijke prijs voor krijgen, zo is het idee. Maar wat is een eerlijke prijs? En kun je die eerlijke prijs wel realiseren?

Maatschappelijke wensen steeds belangrijker bij voedselproductie

De landbouwsector moet niet alleen voedsel produceren, maar de sector moet tegelijkertijd ook voldoen aan andere maatschappelijke wensen. Zo moet er rekening gehouden worden met dierenwelzijn, het beperken van de ammoniakuitstoot, het behoud van biodiversiteit, de zorg voor een schoon milieu en het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen. Willen boeren aan die wensen voldoen, dan betekent het dat ze hogere kosten moeten maken.

Wel de lusten, niet de lasten?

De klacht van boeren, tuinders en vissers is dat ze die kosten die ze moeten maken uiteindelijk niet betaald krijgen. De marktprijs die ze ontvangen, is geen eerlijke prijs. Een ‘White Paper’, een publicatie van Wageningen Economic Research, gaat in op de problematiek van de prijsvorming. Wat is een eerlijke prijs? Hoe kun je een eerlijke prijs realiseren? Wat is het effect van het sleutelen aan de prijsvorming?

Hoe realiseer je een eerlijke prijs?

Prijzen komen tot stand in een markt van vraag en aanbod, zo wordt uitgelegd. Die marktprijs zorgt ervoor dat producenten die het meest kosteneffectief een product of dienst leveren, de beste kansen krijgen.

In een vrije markt krijgen producenten die tegen te hoge kosten produceren op die manier geen kans. Verliezende producenten kunnen zo een prijs als oneerlijk zien, ze krijgen hun kosten immers niet betaald.

Redenen waarom een prijs oneerlijk kan zijn

De White Paper gaat uitvoerig in op verschillende redenen waarom een prijs oneerlijk kan zijn. Dat kan zijn als een boer ziet dat er partijen zijn die via economische machtsposities prijsafspraken kunnen beïnvloeden, of die voor hun ongunstige leveringsvoorwaarden of contractspecificaties kunnen afdwingen.

Prijzen kunnen ook als oneerlijk worden ervaren wanneer je negatieve effecten van de productie niet in de prijs meerekent. Denk bijvoorbeeld aan milieubelasting van grondwater door nitraatverliezen uit de landbouw. Een echte prijs (true price) is een berekende prijs waarin je alle verborgen maatschappelijke kosten meerekent. Zo ook bijvoorbeeld de kosten van milieuvervuiling.

Eiwittransitie

In de schappen van de supermarkt zijn steeds meer vleesvervangers aanwezig. Toch is vlees vaak goedkoper dan de vegetarische variant. Gelet op de doelstellingen van het kabinet omtrent de eiwittransitie (minder dierlijk, meer plantaardig eiwit) is dit niet ideaal.

Er zijn meerdere redenen aan te wijzen voor de hogere prijs van vegetarische producten. Zo kost de de ontwikkeling van vegetarische alternatieven geld, maken supermarkten meer winst op vegetarische alternatieven en vegetarische varianten zijn vaak verbonden aan merken wat meer reclame, en dus geld kost. Volgens Arjen Wals van de Wageningen Universiteit is vlees te goedkoop en zouden we moeten kijken naar de eerlijke prijs voor vlees.

Hoe pakken Fairtrade-organisaties het aan?

De vraag is of je de prijsvorming eerlijker kunt maken. Fairtrade-organisaties zeggen dat te doen door boeren een eerlijke en ethisch goede prijs te betalen voor koffie, thee of cacao. Maar ervaringen met fairtrade laten ook zien hoe lastig het is een eerlijke prijs vast te stellen.

De productiekosten verschillen sterk tussen boeren en locaties. Wil je een prijs betalen zodat de minst efficiënte teler nog net kan rondkomen, dan kan het zijn dat de prijs te hoog wordt. Je zult dus naast de ethische invalshoek ook rekening moeten houden met de economische context.

Beleid voor een eerlijke prijs

Vooral bij het berekenen van sociale aspecten komt veel bij kijken. Maar ook over hoe zwaar uitputting van de bodem meeweegt ten opzichte van bijvoorbeeld arbeidsomstandigheden. Wageningen UR is een een publiek-private samenwerking (PPS) bezig met het opstellen van een breed gedragen methodiek om producten een echte en eerlijke prijs toe te kennen.

Er is een maatschappelijke wens om via beleid in te grijpen in de prijsvorming zodat voedselproducenten duurzamer voedsel kunnen produceren. Maar beïnvloeding van prijzen is toch lastig. Wil je eerlijker beprijzen met hulp van subsidies, dan moeten er wel voldoende financiële middelen beschikbaar zijn. Het kan ook zijn dat regelgeving tegenwerkt of dat effecten misschien wel tegenvallen.

Meerprijs

Toch zijn er wel mogelijkheden. Zo kun je een meerprijs stellen voor producten die zijn geproduceerd zijn onder een keurmerk, denk aan weidemelk. Of je zou een milieuheffing kunnen instellen om zo een duurzaamheidsfonds te vullen waarmee je kringlooplandbouw kunt stimuleren.

De opstellers van het document concluderen tot slot dat beleid gericht op prijscorrectie een heel goed instrument kan zijn om beloning van boeren voor hun inspanningen te realiseren, of om het consumptiegedrag van consumenten te beïnvloeden. Maar zo’n beleid is vaak niet eenvoudig. Toch kan een correctie van prijzen wel een van de bouwstenen zijn van het grotere verhaal.

Bron: Groen Kennisnet

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
FrieslandCampina-biologische garantieprijs
30 jan

Daling voor FrieslandCampina-biologische garantieprijs in februari

4 euro extra voor FrieslandCampina-garantieprijs in mei
30 jan

4 euro minder voor FrieslandCampina-garantieprijs

Leidt oogstmoment graskuil tot verschil in methaanemissie bij melkkoeien?
30 jan

Leidt oogstmoment graskuil tot verschil in methaanemissie bij melkkoeien?

Spreiding in vers grasmonsters: 50 gram suiker en 100 gram ruw eiwit
30 jan

Spreiding in vers grasmonsters: 50 gram suiker en 100 gram ruw eiwit

Graanprijzen vinden stabiliteit, ook markt voor bijproducten rustig
30 jan

Graanprijzen vinden stabiliteit, ook markt voor bijproducten rustig

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

FrieslandCampina-biologische garantieprijs

Daling voor FrieslandCampina-biologische garantieprijs in februari

4 euro extra voor FrieslandCampina-garantieprijs in mei

4 euro minder voor FrieslandCampina-garantieprijs

Leidt oogstmoment graskuil tot verschil in methaanemissie bij melkkoeien?

Leidt oogstmoment graskuil tot verschil in methaanemissie bij melkkoeien?

Themapagina's

DiergezondheidBemestingFokkerijMelkveebedrijfVeevoerWet en regelgeving

Bedrijfsnieuws

Ligbox

Melkwinning

Melkproductie

Melkmachines

Melkstal

Melkrobot

Melkprijs

Ondernemen

Advertorial

Mechanisatie

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Logo vakpartner - Barenbrug
Logo vakpartner - Corteva
HIPRA Benelux
Logo vakpartner - Lely
Logo vakpartner - Yara
Logo vakpartner - REMON
Logo de heus
Logo vakpartner - TrouwNutrition
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mestscheider
    • Mest uitrijden
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • E. coli onder melkvee
      • Mastitis
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Melkveebedrijf
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkrobot
      • Melkmachines
      • Melkproductie
      • Melkstal
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
  • Veevoer
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
      • Lely Vector
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Adverteren
    • Aanvragen UBN login
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • Prosu Podcast
  • Winkelmand
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Opslaan en accepteren