• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.nlMelkveebedrijf.nl

  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • Mastitis
      • E. coli onder melkvee
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Ondernemen
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkproductie
      • Melkmachines
      • Melkstal
      • Melkrobot
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • Salderingsregeling
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Aanvragen UBN login
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Winkelmand
  • icon

Wie is bereid de echte prijs voor voedsel af te rekenen?

Melkprijs 31 januari 2023

Wie is bereid de echte prijs voor voedsel te betalen? - True pricing

Bij true pricing worden alle maatschappelijke kosten die met de productie gepaard gaan meegerekend. Zowel positief als negatief. In een Amsterdamse supermarkt is een eerste praktijkonderzoek afgerond om te kijken of consumenten bereid zijn de werkelijke prijs van voedsel te betalen.

Wat is true pricing?

True pricing geeft een indruk hoe duurzaam producten geproduceerd zijn. Daarbij wordt er rekening gehouden met aspecten als land- en watergebruik, klimaatbelasting, dierenwelzijn en de beloning voor alle partijen in de productieketen.

Zo wordt de echte productprijs bijvoorbeeld beïnvloed door milieukosten veroorzaakt door uitspoeling van nutriënten naar het oppervlaktewater, door gezondheidskosten veroorzaakt door consumptie van een ongezond product, of door het benodigde inkomen voor boeren en tuinders. Ook positieve effecten zijn in de ‘echte prijs’ berekend, zoals koolstofvastlegging, de ontwikkeling van landschap of juist gezonde voeding.

Praktijkexperiment met true pricing

Onderzoekers van Wageningen University & Research hebben een praktijkexperiment uitgevoerd met true pricing. In een Amsterdamse biologische supermarkt werden de klanten geconfronteerd met ‘echte’ prijzen die daardoor hoger uitvielen, van 1 procent voor rucola tot wel 14 procent voor bloemkool. Kaartjes bij de producten gaven uitleg over de totstandkoming van de prijzen.

Jezelf onderscheiden

Vooral aspecten als ‘sociale status’, ‘impact maken’ en ‘vertrouwen’ spelen bij de keuze voor producten met true pricing een rol. Zo blijkt het volgens wetenschappers een manier om jezelf op een positieve manier te onderscheiden en levert het bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken, zoals het tegengaan van klimaatopwarming. Daardoor groeit ook de bereidheid om tot aankoop over te gaan.

Opvallend is ook dat de kaartjes met uitleg door bijna niemand zijn opgemerkt. Mariët van Haaster-de Winter, onderzoeker bij Wageningen University & Research: “Het experiment heeft plaatsgevonden in een Amsterdamse biologische supermarkt, met loyale klanten en een groot vertrouwen in echte prijzen. Voor hen vormt prijsverhoging mogelijk minder snel een obstakel voor aankoop. Daarnaast zijn zij waarschijnlijk eerder bereid om bij te dragen aan verduurzaming dan de ‘mainstream’ consumenten, omdat ze de keuze voor biologisch al gemaakt hebben.”

Invloed op aankoopbereidheid

De onderzoekers merken op dat vertrouwen het sleutelbegrip lijkt als het gaat om het concept echte prijs. “Gezien zowel de directe als indirecte manier waarop het invloed heeft op aankoopbereidheid, is het belangrijk meer inzicht in de rol en werking van verschillende facetten van vertrouwen te krijgen”, zo staat in het rapport. “En hoe dit aansluit bij consumenten.”

Volgens de wetenschappers is het nodig om grotere groepen consumenten aan te trekken voor een verdere groei van een duurzaam voedselsysteem. Eén van de vooronderstellingen is dat een andere groep consumenten prijsbewuster is of duurzaamheid minder hoog in het vaandel heeft staan, dan de klanten in het onderzoek. Daarnaast merkt Van Haaster-de Winter op dat een volgende interventie beter de aandacht van klanten moet trekken of meerdere interventietypen moet combineren.

Dierenwelzijn in beeld

Met de transitie naar een duurzamer voedselsysteem maken producenten vaak extra kosten en nemen ze meer risico’s bij de ontwikkeling van nieuwe teelten, de investering in stalsystemen of de verwerking en bereiding van voedsel. Ook ontbreekt een breed gedragen methodiek voor de prijsberekening die alle partijen in de sector onderschrijven.

In de publiek-private samenwerking ‘Echte en Eerlijke prijs’ werken partijen samen aan bijvoorbeeld het in beeld brengen van de maatschappelijke kosten van dierenwelzijn. Een onderzoek dat afgelopen zomer is afgerond, beschrijft de belangrijkste aspecten voor het meten en waarderen als onderdeel van true pricing.

Bron: Groen Kennisnet

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
New Holland W 170 D wiellader: graag geziene gast in het land en op de kuil
24 mrt

Praktische handvatten voor een gewenste kuil

Iedere boerderij kan zichzelf van stroom voorzien. En dat is eenvoudiger dan u denkt
24 mrt

Iedere boerderij kan zichzelf van stroom voorzien. En dat is eenvoudiger dan u denkt

Melkveehouders doen het prima als het gaat om geboortezorg
24 mrt

Melkveehouders doen het prima als het gaat om geboortezorg

Biologische voederbiet: krachtvoervervanger en aanvulling op bouwplan
24 mrt

De voederbiet: krachtvoervervanger en aanvulling op bouwplan

Aanmelden derogatie
23 mrt

Aanmelden derogatie mogelijk tot en met 7 april

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

Een goede start in twee stappen: vraag uw maisbemestingspakket aan

Van onze partner Yara

Een goede start in twee stappen: vraag uw maisbemestingspakket aan

New Holland W 170 D wiellader: graag geziene gast in het land en op de kuil

Praktische handvatten voor een gewenste kuil

Iedere boerderij kan zichzelf van stroom voorzien. En dat is eenvoudiger dan u denkt

Iedere boerderij kan zichzelf van stroom voorzien. En dat is eenvoudiger dan u denkt

Themapagina's

DiergezondheidBemestingFokkerijMelkveebedrijfVeevoerWet en regelgeving

Bedrijfsnieuws

Ligbox

Melkwinning

Melkproductie

Melkmachines

Melkstal

Melkrobot

Melkprijs

Ondernemen

Advertorial

Mechanisatie

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Logo vakpartner - Barenbrug
Logo vakpartner - Corteva
HIPRA Benelux
Logo vakpartner - Lely
Logo vakpartner - Yara
Logo vakpartner - REMON
Logo de heus
Logo vakpartner - TrouwNutrition

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mestscheider
    • Mest uitrijden
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • E. coli onder melkvee
      • Mastitis
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Melkveebedrijf
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkrobot
      • Melkmachines
      • Melkproductie
      • Melkstal
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
      • Lely Vector
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Adverteren
    • Aanvragen UBN login
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • Prosu Podcast
  • Winkelmand
  • Instagram Melkveebedrijf – Link in bio
  • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Opslaan en accepteren