• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.nlMelkveebedrijf.nl

  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • Mastitis
      • E. coli onder melkvee
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Ondernemen
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkproductie
      • Melkmachines
      • Melkstal
      • Melkrobot
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • Salderingsregeling
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Aanvragen UBN login
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Winkelmand
  • icon

“Je eigen bedrijf runnen voelt echt anders dan loondienst”

Bedrijfsnieuws Melkwinning 29 november 2018

Niet iedere boer is als boer opgegroeid, Niels Quicken is daar een heel goed voorbeeld van. Hij had in principe geen boers bloed, maar heeft het toch voor elkaar gekregen om een succesvol pluimveebedrijf op te richten.

“Ik wil boer worden”, zei onderwijzerszoon Niels Quicken al op z’n vijfde tegen zijn ouders. En hij hield vol. Per 1 januari 2018 nam hij het leghennenbedrijf over, waar hij al tien jaar in dienst was. Hij vindt het een sport om meer dan 500 eieren per dier te rapen van zijn koppel Dekalb wit.

Een agrarische opleiding, bijbaantjes in de agrarische sector en een hok met honderd kippen in de achtertuin van zijn ouders. Alles deed Niels (31) eraan om zijn droom te verwezenlijken. In zijn zoektocht naar een ondernemer zonder opvolging kwam hij tien jaar geleden in dienst bij een pluimveehouder in Oirlo. De wederzijdse klik hield stand. Niels groeide uit van een jongen met grote plannen tot ondernemer met ambitie.

Gunfactor

Sectorspecialist pluimveehouderij Wim Keukens heeft Quicken begeleid in het financieringstraject. “Meestal zien we opvolging binnen de familie, maar Niels vormt hierop een uitzondering. In dit specifieke geval speelt de gunfactor een rol. De uittredende ondernemer moet vertrouwen hebben in zijn opvolger. Dat begint met het aftasten van de capaciteiten van de kandidaat. Je zoekt iemand die er voor 200% voor gaat.” “De overname heeft voor ons beiden goed uitgepakt”, vindt Niels, die voelt dat hij het vertrouwen heeft gekregen van zowel zijn ex-werkgever als de bank.

“Ik ben drie jaar bezig geweest met de overname. In mijn ondernemersplan ging het niet alleen om kippen en eieren, maar ook over de overname van het onroerend goed en de rechten om 67.000 leghennen te mogen houden. Ik ben er langzaam ingegroeid.” Toch is er een flink verschil tussen hard werken voor een baas en volledige verantwoordelijkheid dragen, voelt hij. “Het is de grootste stap die ik ooit heb genomen. Dat is echt wennen. Een paar keer je hoofd stoten hoort daarbij.”

“Een overtuigend verhaal van een jonge ondernemer heeft voor ons meer waarde dan een adviesrapport van derden”, legt Keukens uit. Bank en ondernemer moeten vertrouwen in elkaar krijgen. Keukens heeft al vanaf 2016 contact met Niels. “Ik heb meerdere gesprekken met Niels gevoerd naar aanleiding van zijn overnameplannen, die hij in eerste instantie zelf heeft gemaakt en later met een extern deskundige. Zo heb ik de kwaliteiten van Niels in beeld gekregen als legpluimveehouder maar meer nog als ondernemer. Hierdoor is het traject om tot een definitieve financiering te komen vlotjes verlopen”.

Ambitie

De jonge pluimveehouder heeft een duidelijke ambitie voor de toekomst. Hij heeft gekozen voor scharrelkippen, met het accent op lage kosten door een efficiënte productie. In 2017 legden zijn kippen tijdens één ronde al meer dan 500 eieren; een top prestatie. Die productie wil hij controleren en perfectioneren door zijn hennen goed te observeren. In combinatie met de managementgegevens bepaalt hij de samenstelling van het voer en de toevoegingen die nodig zijn.
“Mijn eieren gaan via een handelaar naar de Duitse markt”, legt hij uit.

De bestanddelen van het voer, met name de soja, zijn GMO vrij. Samen met de voerleverancier, wordt op bedrijfsniveau voer samengesteld en gemengd op basis van meerdere grondstoffen. “Daardoor ben ik flexibel en kan ik snel op omstandigheden inspelen. Technisch goed presteren en de kostprijs reduceren is mijn doel.”

SecureEgg

Quicken heeft weinig hinder ondervonden van de fipronil -affaire, omdat het middel bij hem niet is toegepast. Maar het heeft hem wel doen beseffen dat imagoschade de sector zwaar kan treffen. Daarom heeft hij met andere pluimveehouders het collectief SecurEgg opgericht, een borgingssysteem voor voedselveiligheid. De pluimveehouders laten hiermee zien dat zij hun verantwoordelijkheid nemen en mogelijke incidenten in de toekomst willen voorkomen.

“We moeten ons verhaal meer en beter vertellen”, vindt hij. Boeren moeten hun verantwoordelijkheidsgevoel aan de samenleving tonen en stappen nemen om hun productieproces duurzamer te maken. “We hebben hier al zonnepanelen, onze hennen hebben daglicht in hun stal en alle reststromen van ons bedrijf zijn in kaart gebracht.”

Toekomstplannen heeft hij ook. “Ik ben nog niet zo heel erg lang uit de startblokken, maar ik hoop zeker nog door te groeien. Liefst op de huidige locatie. Als dat niet kan, dan wellicht op een tweede locatie in de buurt.”

Bron: ABN AMRO, 29-11-2018


Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
CONO Kaasmakers claimt klimaatpositief
27 mrt

Contante melkprijs CONO Kaasmakers in 2022 bijna 13 euro hoger dan in 2021

NVWA scherpt certificering voor transport van licht zieke en gewonde dieren aan
27 mrt

NVWA scherpt certificering voor transport van licht zieke en gewonde dieren aan

Waarom een krimp van de veestapel niet de oplossing is
27 mrt

EU-veestapel verder afgenomen in 2022

Onderzoek toont aan: Goede bokashi maken is bewerkelijk en duur
27 mrt

Geen eenduidig effect na onderzoek bokashi en compost

Er zijn meer in plaats van minder boeren nodig - De Beekhoeve
27 mrt

“Er zijn meer in plaats van minder boeren nodig”

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

CONO Kaasmakers claimt klimaatpositief

Contante melkprijs CONO Kaasmakers in 2022 bijna 13 euro hoger dan in 2021

NVWA scherpt certificering voor transport van licht zieke en gewonde dieren aan

NVWA scherpt certificering voor transport van licht zieke en gewonde dieren aan

Waarom een krimp van de veestapel niet de oplossing is

EU-veestapel verder afgenomen in 2022

Themapagina's

DiergezondheidBemestingFokkerijMelkveebedrijfVeevoerWet en regelgeving

Bedrijfsnieuws

Ligbox

Melkwinning

Melkproductie

Melkmachines

Melkstal

Melkrobot

Melkprijs

Ondernemen

Advertorial

Mechanisatie

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Logo vakpartner - Barenbrug
Logo vakpartner - Corteva
HIPRA Benelux
Logo vakpartner - Lely
Logo vakpartner - Yara
Logo vakpartner - REMON
Logo de heus
Logo vakpartner - TrouwNutrition

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mestscheider
    • Mest uitrijden
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • E. coli onder melkvee
      • Mastitis
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Melkveebedrijf
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkrobot
      • Melkmachines
      • Melkproductie
      • Melkstal
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
      • Lely Vector
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Adverteren
    • Aanvragen UBN login
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • Prosu Podcast
  • Winkelmand
  • Instagram Melkveebedrijf – Link in bio
  • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Opslaan en accepteren