• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.nlMelkveebedrijf.nl

  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • Mastitis
      • E. coli onder melkvee
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Ondernemen
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkproductie
      • Melkmachines
      • Melkstal
      • Melkrobot
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • Salderingsregeling
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Aanvragen UBN login
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Winkelmand
  • icon

Kaassector bundelt krachten samen om voor Nederlandse Goudse kaas te kiezen

Bedrijfsnieuws Melkwinning 13 mei 2019

De Nederlandse kaassector heeft zijn krachten gebundeld om mensen te helpen voor Goudse kaas van eigen bodem te kiezen. Veel Nederlanders denken namelijk ten onrechte dat de Goudse kaas die zij kopen altijd uit eigen land komt. Dat is echter lang niet altijd het geval, terwijl hun voorkeur daar wel naar uitgaat, blijkt uit onderzoek. Daarom start de kaassector een campagne die mensen bewust maakt dat Goudse kaas die écht uit Nederland komt, te herkennen is aan het Gouda Holland-keurmerk op de verpakking

65% van de Nederlanders vindt dat Goudse kaas alleen in Nederland mag worden gemaakt, concludeert onderzoeksbureau PanelWizard. Toch wordt Goudse kaas over de hele wereld geproduceerd. Dat geldt echter niet voor echte Gouda Holland-kaas. Dat is een 100% Nederlands product, beschermd door de EU, net zoals champagne. “Als mensen Goudse kaas kopen, verwachten ze dat het Nederlands is. Alleen bij kaas met het Gouda Holland-keurmerk te herkennen aan de zegel ‘Beschermde Geografische Aanduiding’ weet je zeker dat de Goudse echt uit Nederland komt,” zegt Johan Schildkamp van de Nederlandse Zuivel Organisatie. “Omdat de kaassector in Nederland vindt dat Nederlanders het recht hebben te weten uit welk land hun Goudse kaas komt, starten we deze campagne.”

Krachten gebundeld voor de campagne

Onder andere FrieslandCampina, DOC Kaas en Rouveen Kaasspecialiteiten hebben hun krachten gebundeld voor de campagne. Zij maken Gouda Holland-kaas volgens het eeuwenoude recept met Nederlandse melk. De kaas is op houten planken gerijpt en regelmatig gekeerd. “En dat proef je,” zegt Klaas Hokse algemeen directeur van Rouveen Kaasspecialiteiten, dat al sinds 1905 kaas maakt. “Kaasmeesters waarborgen continu de kwaliteit, zodat alleen díe kaas die voldoet aan alle eisen van de BGA-erkenning, Gouda Holland mag heten. Wij zijn er trots op dat onze Goudse kaas daaraan voldoet en vinden het jammer dat mensen onbedoeld Goudse uit het buitenland eten. Want echte Gouda Holland-kaas is echt het lekkerst.”

Herkomst steeds belangrijker voor Nederlanders

De campagne speelt in op de trend dat mensen het steeds belangrijker vinden om te weten in welk land hun kaas is gemaakt. Bijna alle kaaseters (85%) geven de voorkeur aan kaas van Nederlandse melk. Nederlanders zijn dan ook gehecht aan hun kaas. Het staat bovenaan de lijst met eten dat Nederlanders niet kunnen missen, zo blijkt uit recent GfK-onderzoek. De campagne bestaat uit diverse online video’s, advertenties en abriposters.

Gouda Holland-kaas komt echt uit Nederland

Een Gouda Holland-kaas is natuurgerijpt en heeft een zacht romige tot een meer pittige smaak. De romige smaak wordt bepaald door de Nederlandse melk, eeuwenoude ervaring en het recept. Gouda Holland-kaas heeft een Beschermde Geografische Aanduiding. Producten met deze bescherming hebben hun reputatie te danken aan hun geografische oorsprong en mogen alleen daar geproduceerd worden. Champagne is het bekendste voorbeeld hiervan. In opdracht van de overheid zien controleurs toe dat aan alle eisen van de EU Beschermde Geografische Aanduiding voor Gouda Holland-kaas wordt voldaan, zodat het Gouda Holland-keurmerk gebruikt mag worden.

Aanvullende onderzoeksuitkomsten

97% van de Nederlanders eet weleens kaas. 91% van de Nederlanders zegt kaas niet te kunnen missen (GfK-onderzoek).

Bijna acht op de tien Nederlanders ontbijten en lunchen meerdere keren per week met kaas. Ze kiezen meestal voor de vertrouwde combinatie met de boterham, maar ook op harde en zachte broodjes, tosti’s en crackers is het geliefd (GfK-onderzoek).

Nederlanders die op hun buitenlandse vakantieadres kaas kopen, vinden dat het anders smaakt dan kaas uit eigen land. De meesten (67%) zijn blij dat zij na terugkomst weer echt Nederlandse kaas kunnen eten (PanelWizard-onderzoek).

57% van de Nederlanders vindt het niet kunnen dat Goudse kaas ook in het buitenland gemaakt mag worden (PanelWizard-onderzoek). 

Het onderzoek ‘Goudse kaas uit Nederland’ heeft onderzoeksbureau PanelWizard in maart 2019 uitgevoerd onder 1.037 respondenten van 18 jaar en ouder in opdracht van de NZO.

Het onderzoek ‘Kaas & Cultuur’ heeft onderzoeksbureau GfK Nederland in januari 2019 uitgevoerd onder 1.042 respondenten van 18 jaar en ouder in opdracht van de NZO. 

Bron: NZO

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Bedrijfsopvolging is familiezaak voor boeren, werkboek helpt ze
31 mrt

Bedrijfsopvolging is familiezaak voor boeren, werkboek helpt ze op weg

Nieuwe Europese wetgeving kan duurzaam boeren aantrekkelijker maken
31 mrt

Nieuwe Europese wetgeving kan duurzaam boeren aantrekkelijker maken

Melkprijs Eko-Holland iets lager in februari
31 mrt

Melkprijzen Eko-Holland dalen met 1 euro

natuurvergunningen
30 mrt

LTO verzet zich tegen intrekken bestaande natuurvergunningen

Sector en ketenpartijen aan zet bij doelsturing emissiereductie
30 mrt

Sector en ketenpartijen aan zet bij doelsturing emissiereductie

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

Bedrijfsopvolging is familiezaak voor boeren, werkboek helpt ze

Bedrijfsopvolging is familiezaak voor boeren, werkboek helpt ze op weg

Nieuwe Europese wetgeving kan duurzaam boeren aantrekkelijker maken

Nieuwe Europese wetgeving kan duurzaam boeren aantrekkelijker maken

Melkprijs Eko-Holland iets lager in februari

Melkprijzen Eko-Holland dalen met 1 euro

Themapagina's

DiergezondheidBemestingFokkerijMelkveebedrijfVeevoerWet en regelgeving

Bedrijfsnieuws

Ligbox

Melkwinning

Melkproductie

Melkmachines

Melkstal

Melkrobot

Melkprijs

Ondernemen

Advertorial

Mechanisatie

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Logo vakpartner - Barenbrug
Logo vakpartner - Corteva
HIPRA Benelux
Logo vakpartner - Lely
Logo vakpartner - Yara
Logo vakpartner - REMON
Logo de heus
Logo vakpartner - TrouwNutrition

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mestscheider
    • Mest uitrijden
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • E. coli onder melkvee
      • Mastitis
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Melkveebedrijf
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkrobot
      • Melkmachines
      • Melkproductie
      • Melkstal
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
      • Lely Vector
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Adverteren
    • Aanvragen UBN login
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • Prosu Podcast
  • Winkelmand
  • Instagram Melkveebedrijf – Link in bio
  • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Opslaan en accepteren