• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.nlMelkveebedrijf.nl

  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • Mastitis
      • E. coli onder melkvee
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Ondernemen
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkproductie
      • Melkmachines
      • Melkstal
      • Melkrobot
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • Salderingsregeling
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Aanvragen UBN login
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Winkelmand
  • icon

Lagere winst en grotere melkaanvoer bij FrieslandCampina

Bedrijfsnieuws Melkprijs Melkproductie 1 september 2016

De winst van Koninklijke FrieslandCampina N.V. is in het eerste halfjaar 2016 gedaald met 16,7 procent naar 160 miljoen euro ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Door de sterke stijging van de melkproductie van de leden-melkveehouders (+11,9 procent) zijn meer basiszuivelproducten als melkpoeder, foliekaas en boter geproduceerd die onder de kostprijs moesten worden afgezet. Met kindervoeding in China en Zuidoost-Azië, zuiveldranken in Zuidoost-Azië en Oost-Europa en met ingrediënten is volumegroei gerealiseerd en zijn de resultaten verbeterd.

De netto-omzet nam af met 2,2 procent tot 5.522 miljoen euro. De daling van de omzet als gevolg van lagere verkoopprijzen werd grotendeels gecompenseerd door een hoger volume. De melkprijs voor de leden-melkveehouders nam af naar 30,24 euro per 100 kilo melk (eerste halfjaar 2015: 36,48 euro) door de lagere garantieprijs voor boerderijmelk en de lagere waardecreatie (prestatietoeslag en reservering in ledenobligaties). De interimuitkering bedraagt 1,170 euro per 100 kilo melk (2015: 2,018 euro).

Roelof Joosten, CEO van Koninklijke FrieslandCampina N.V.: “We hebben een bijzonder eerste halfjaar achter de rug. FrieslandCampina doet het goed in Azië en met ingrediënten en realiseert een mooie volumegroei met toegevoegdewaardeproducten van 2,3 procent. We hebben wel door de toename van de melkproductie aanzienlijk meer melk moeten verwerken tot basiszuivelproducten die we in de markt alleen met verlies konden afzetten. Dat zie je terug in de daling met 17 procent van zowel de winst als de melkprijs voor de leden-melkveehouders.”

Melkaanvoer stijgt met 11,9 procent
In het eerste halfjaar 2016 is 5.488 miljoen kilo melk door de leden-melkveehouders van Zuivelcoöperatie FrieslandCampina U.A. aangeboden. Dit is een toename van 583 miljoen kilo melk (11,9 procent) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Een groot deel van de toegenomen melkvolumes is verwerkt in basisproducten.

Netto-omzet daalt, volume stijgt
De netto-omzet is met 2,2 procent gedaald naar 5.522 miljoen euro (eerste halfjaar 2015: 5.645 miljoen euro). Valuta-effecten hadden per saldo een negatief effect van 87 miljoen euro (1,5 procent) op de netto-omzet. De verkopen (volumes) van toegevoegdewaardeproducten, zoals kindervoeding, ingrediënten voor kindervoeding en gecondenseerde melk, namen toe met 2,3 procent. Het volume basisproducten groeide nog sterker met 16,8 procent. De verkoopprijzen daalden met 5,6 procent en de prijzen van toegevoegdewaardeproducten daalden met 4,3 procent. In het eerste halfjaar van 2016 is er tevens meer boerderijmelk direct verkocht aan derden als gevolg van de hoge melkaanvoer en de volbezette productiecapaciteit.

Bedrijfsresultaat lager
Het bedrijfsresultaat nam in de eerste helft van 2016 af met 18,8 procent tot 255 miljoen euro (eerste halfjaar 2015: 314 miljoen euro). Valuta-effecten hadden een negatief effect van 30 miljoen euro op het bedrijfsresultaat.

De brutomarge nam met 5,6 procent af naar 938 miljoen euro (eerste halfjaar 2015: 994 miljoen euro) omdat de verkoopprijzen sterker daalden dan de kostprijs. De verkopen namen volumematig toe, echter de marges lagen op een lager niveau dan in het eerste halfjaar van 2015. Door het hoge melkaanbod en de achterblijvende vraag zijn basisproducten veelal onder de kostprijs verkocht. Ook de directe verkopen van boerderijmelk op de spotmarkt waren verliesgevend.

Winstdaling
De winst over het eerste halfjaar 2016 nam af met 16,7 procent tot 160 miljoen euro (eerste halfjaar 2015: 192 miljoen euro). Hiervan is 117 miljoen euro beschikbaar voor de aandeelhouder en verstrekker van de coöperatieve lening (Zuivelcoöperatie FrieslandCampina U.A.) en houders van ledenobligaties (eerste halfjaar 2015: 152 miljoen euro).

Operationele kasstroom afgenomen
De kasstroom uit operationele activiteiten is afgenomen naar 165 miljoen euro (eerste halfjaar 2015: 319 miljoen euro). Dit is met name het gevolg van het hogere werkkapitaal, onder andere door de toegenomen hoeveelheid melk en de afname van de winst. In het eerste halfjaar 2016 bedroeg de uitgaande kasstroom voor investeringsactiviteiten 262 miljoen euro (eerste halfjaar 2015: 384 miljoen euro).

Vooruitzichten
Onduidelijk is nog wat het effect zal zijn van maatregelen van de Europese Commissie om de melkproductie in de Europese Unie door middel van steunmaatregelen te reduceren. Ook de gevolgen van mogelijke vrijwillige productiebeperking van coöperaties of producentenverenigingen zijn onduidelijk. In Nederland zullen naar alle waarschijnlijkheid maatregelen genomen worden om de fosfaatproductie op veebedrijven te beperken en onder het niveau van 2 juli 2015 te brengen. Of dit al in 2016 zal leiden tot een vermindering van de melkproductie is onduidelijk.

FrieslandCampina spreekt geen concrete verwachting uit ten aanzien van het resultaat over het gehele jaar 2016.

Bron: FrieslandCampina

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
DeLaval lanceert een nieuwe zelfrijdende distributievoerrobot
28 mrt

DeLaval lanceert een nieuwe zelfrijdende distributievoerrobot

Uitstoot stikstof en fosfaat uit dierlijke mest daalt, maar is het genoeg?
28 mrt

Uitstoot stikstof en fosfaat uit dierlijke mest daalt, maar is het genoeg?

Winterbijeenkomsten
28 mrt

Winterbijeenkomsten regio Noord: "Levendige discussie met elkaar"

De zes voordelen van energie-opslag
28 mrt

De zes voordelen van energie-opslag

Verduurzaming: welke verdienmodellen zijn er voor de landbouw?
28 mrt

Met welke verdienmodellen kan landbouw bijdragen aan verduurzaming?

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

DeLaval lanceert een nieuwe zelfrijdende distributievoerrobot

DeLaval lanceert een nieuwe zelfrijdende distributievoerrobot

Slim boeren om de hoek

Van onze partner Lely

Slim boeren om de hoek

Uitstoot stikstof en fosfaat uit dierlijke mest daalt, maar is het genoeg?

Uitstoot stikstof en fosfaat uit dierlijke mest daalt, maar is het genoeg?

Themapagina's

DiergezondheidBemestingFokkerijMelkveebedrijfVeevoerWet en regelgeving

Bedrijfsnieuws

Ligbox

Melkwinning

Melkproductie

Melkmachines

Melkstal

Melkrobot

Melkprijs

Ondernemen

Advertorial

Mechanisatie

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Logo vakpartner - Barenbrug
Logo vakpartner - Corteva
HIPRA Benelux
Logo vakpartner - Lely
Logo vakpartner - Yara
Logo vakpartner - REMON
Logo de heus
Logo vakpartner - TrouwNutrition

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mestscheider
    • Mest uitrijden
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • E. coli onder melkvee
      • Mastitis
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Melkveebedrijf
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkrobot
      • Melkmachines
      • Melkproductie
      • Melkstal
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
      • Lely Vector
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Adverteren
    • Aanvragen UBN login
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • Prosu Podcast
  • Winkelmand
  • Instagram Melkveebedrijf – Link in bio
  • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Opslaan en accepteren