• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.nlMelkveebedrijf.nl

  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • Mastitis
      • E. coli onder melkvee
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Ondernemen
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkproductie
      • Melkmachines
      • Melkstal
      • Melkrobot
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • Salderingsregeling
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Aanvragen UBN login
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Winkelmand
  • icon

Impressie event ‘Celebrate Generations’

Bedrijfsnieuws Melkrobot 15 september 2017

In 1992 introduceerde Lely de melkrobot in de markt, een ontwikkeling die de markt enorm heeft verandert. Het bedrijf viert daarom dit jaar 25 jaar automatisering in de veehouderij. In dat kader, en onder het motto ‘Celebrate Generations’ gaat Lely de dialoog aan met verschillende generaties melkveehouders over de toekomst, de volgende 25 jaar. Het startsein daarvoor werd gegeven op 14 september, op het bedrijf waar 25 jaar geleden de eerste melkrobot in gebruik werd genomen. Tijdens een bijzonder event gingen verschillende generaties melkveehouders, zonen/dochters en vaders/moeders, Lely-klanten en niet-Lely-klanten, in gesprek met elkaar over de toekomst van het vak en de volgende generaties. Een impressie.

Veranderingen zullen elkaar nog sneller opvolgen

Belangrijkste conclusie van de dialoog was dat de sector de komende jaren nog sneller zal veranderen dan de afgelopen 25 jaar. Zoals we in het dagelijks leven niet meer zonder de smartphone kunnen, zo zal ook het melkveebedrijf niet meer om het gebruik van de nieuwste technologieën en data heen kunnen. Vooral jonge boeren zeggen meer over te hebben voor probleemloos werken: ”Repeterende werkzaamheden minimaliseren en beschikbare informatie gebruiken om de juiste beslissingen te kunnen nemen.”

Opkomen voor de sector door betrekken consument

De landbouwsector en dus ook de melkveehouderij staat de laatste jaren erg onder druk van met name wetgeving en de publieke opinie. Om niet 'stuurloos' te worden zal de sector met die omstandigheden moeten mee veranderen, maar daarin ook de grenzen aangeven en keuzes maken. "We moeten onze kop niet in het zand steken, maar met een brede blik blijven kijken naar ontwikkelingen in het buitenland en in andere sectoren.”

Tijdens de discussies keken de melkveehouders ook naar hun eigen aandeel in de toekomst. "We zullen de consument de komende  jaren meer moeten meenemen in de veranderingen op het melkveebedrijf. Hen veel meer op de boerderij moeten ontvangen en laten zien wat we doen. Zo ziet de consument vanaf de buitenkant een stal , maar ziet hij niet dat de koeien daar binnen veel meer ruimte en vrijheid hebben dan 25 jaar geleden. En dat ook op andere fronten het werk en het dierenwelzijn in de melkveehouderij er enorm op vooruit is gegaan. Het plezier en de passie voor ons vak helpt ons om die boodschap over te brengen op de consument.”

Volgende generatie maakt andere keuzes

Melkveehouders geven hun zonen en dochters veel ruimte om keuzes te maken voor de toekomst. Dat wordt door de nieuwe generatie erg gewaardeerd. Zaken als de arbeidsomstandigheden op en het leven buiten de boerderij worden open besproken, en ook de bedrijfsoverdracht is een thema. Sommige jonge boeren kiezen naast het werk op het melkveebedrijf, bewust voor een rijk sociaal leven, vaak ook met mensen van buiten de sector. “Dat is echt anders dan 25 jaar geleden en wordt onder andere mogelijk gemaakt door de huidige technologische ontwikkelingen. Als wij geen robot hadden gehad, was ik geen boer geworden,” aldus een van de aanwezige jonge melkveehouders.

Dierenwelzijn én rendement

Ook het verdienmodel van het melkveebedrijf is onderwerp van gesprek. Sommige boeren kiezen voor nevenactiviteiten als bijvoorbeeld horeca of een baan buiten het bedrijf voor de partner. Anderen denken aan schaalvergroting, de toevoeging van akkerbouw of het opwekken en leveren van energie. Maar het liefst zijn ze melkveehouder, met een grote passie voor hun koeien.

De meesten denken dat een gezonde veestapel voldoende winstgevend kan zijn voor hun bedrijf. “Eigenlijk zou ik 90 procent van mijn tijd bezig willen zijn met 10 procent van mijn dieren. Dat betekent dat de rest gezond is en een goed rendement oplevert. Nu is dat nog 80/20 procent.” Dat kan – zo zeggen de jonge melkveehouders – alleen door slimme keuzes te maken en te investeren in automatisering in combinatie met dierenwelzijn: “Het zou verboden moeten worden om een koe nog maar 2 keer per dag te melken”.

Celebrate

Het  event werd afgesloten door een toespraak van Alexander van der Lely, waarin hij terugkeek op de afgelopen 25 jaar en vooruitkeek naar de toekomst. Ook bedankte hij de eerste melkveehouders-, die 25 jaar geleden startten met de melkrobot, familie van Leeuwen van de Paardenstal uit Schipluiden  en fam. Van den Berg van NESCIO uit  Bleskensgraaf -voor hun onvermoeibare inzet en betrokkenheid.

Boerin Gretha van den Berg sloot de middag af door terug te kijken naar 25 jaar stalautomatisering op hun bedrijf. 

Met het oog op de toekomst en volgende generaties kozen zij onlangs voor de aanschaf van een vierde Lely Astronaut.

Bron: Lely

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
New Holland W 170 D wiellader: graag geziene gast in het land en op de kuil
24 mrt

Praktische handvatten voor een gewenste kuil

Iedere boerderij kan zichzelf van stroom voorzien. En dat is eenvoudiger dan u denkt
24 mrt

Iedere boerderij kan zichzelf van stroom voorzien. En dat is eenvoudiger dan u denkt

Melkveehouders doen het prima als het gaat om geboortezorg
24 mrt

Melkveehouders doen het prima als het gaat om geboortezorg

Biologische voederbiet: krachtvoervervanger en aanvulling op bouwplan
24 mrt

De voederbiet: krachtvoervervanger en aanvulling op bouwplan

Aanmelden derogatie
23 mrt

Aanmelden derogatie mogelijk tot en met 7 april

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

Een goede start in twee stappen: vraag uw maisbemestingspakket aan

Van onze partner Yara

Een goede start in twee stappen: vraag uw maisbemestingspakket aan

New Holland W 170 D wiellader: graag geziene gast in het land en op de kuil

Praktische handvatten voor een gewenste kuil

Iedere boerderij kan zichzelf van stroom voorzien. En dat is eenvoudiger dan u denkt

Iedere boerderij kan zichzelf van stroom voorzien. En dat is eenvoudiger dan u denkt

Themapagina's

DiergezondheidBemestingFokkerijMelkveebedrijfVeevoerWet en regelgeving

Bedrijfsnieuws

Ligbox

Melkwinning

Melkproductie

Melkmachines

Melkstal

Melkrobot

Melkprijs

Ondernemen

Advertorial

Mechanisatie

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Logo vakpartner - Barenbrug
Logo vakpartner - Corteva
HIPRA Benelux
Logo vakpartner - Lely
Logo vakpartner - Yara
Logo vakpartner - REMON
Logo de heus
Logo vakpartner - TrouwNutrition

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mestscheider
    • Mest uitrijden
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • E. coli onder melkvee
      • Mastitis
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Melkveebedrijf
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkrobot
      • Melkmachines
      • Melkproductie
      • Melkstal
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
      • Lely Vector
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Adverteren
    • Aanvragen UBN login
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • Prosu Podcast
  • Winkelmand
  • Instagram Melkveebedrijf – Link in bio
  • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Opslaan en accepteren