• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.nlMelkveebedrijf.nl

  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • Mastitis
      • E. coli onder melkvee
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Ondernemen
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkproductie
      • Melkmachines
      • Melkstal
      • Melkrobot
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • Salderingsregeling
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Aanvragen UBN login
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Winkelmand
  • icon

CBS: Nederlanders niet positief over het Nederlandse milieu

Bedrijfsnieuws Grasland Weidegang 17 september 2018

Ruim de helft van de volwassenen in Nederland gaf in 2017 aan dat lucht, bodem en water sterk verontreinigd zijn. Drie kwart vindt dat er aan de natuur veel schade is toegebracht. Dit is hoger dan vijf jaar eerder. Ook blijken meer mensen bereid om te betalen voor een beter milieu. Toch is de bezorgdheid over het milieu nagenoeg gelijk gebleven. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS op basis van het onderzoek Belevingen. 

In het onderzoek Belevingen 2017 is volwassenen gevraagd naar hun mening over enkele milieukwesties. Dezelfde vragen en stellingen zijn ook in 2012 voorgelegd. In 2017 gaf 55 procent aan dat lucht, bodem en water sterk verontreinigd zijn, in 2012 was dat 40 procent. Daarnaast gaf 75 procent in 2017 aan dat er veel schade is toegebracht aan de natuur, tegen 59 procent in 2012. Ook zeggen meer mensen in 2017 bereid te zijn om meer belasting te betalen voor een beter milieu: 34 procent, tegenover 24 procent in 2012.

Bijna 9 op de 10 volwassenen bezorgd over milieu

Hoewel meer mensen vinden dat er sprake is van milieuverontreiniging en schade aan de natuur, is het aandeel dat zich zorgen maakt nauwelijks veranderd. In 2017 zei 85 procent zich zorgen te maken over het milieu, nagenoeg evenveel als in 2012. De aard van de zorgen is echter wel anders: van de volwassenen die zich zorgen maken, zegt in 2017 bijna 43 procent zich vooral zorgen te maken over het milieu wereldwijd, 6 procent over het milieu in de eigen leefomgeving, en ruim de helft over beide. In 2012 was men nog vooral bezorgd over het milieu wereldwijd (64 procent).

Hoge inkomens vaker bereid meer te betalen voor milieu

Mensen met hogere inkomens zijn minder vaak van mening dat lucht, bodem en water sterk verontreinigd zijn en dat er veel schade is toegebracht aan de natuur dan mensen met lagere inkomens. Wel zijn ze bereid om meer belasting te betalen voor een beter milieu: van degenen met een inkomen in de hoogste inkomensgroep is 43 procent bereid extra belasting te betalen. In de andere inkomensgroepen is dat ongeveer 30 procent. In hoeverre volwassenen zich zorgen maken over het milieu blijkt nauwelijks samen te hangen met hun inkomen.

Vrouwen zien vaker schade aan milieu, maar zijn minder bereid te betalen

Vrouwen vinden vaker dan mannen dat lucht, bodem en water sterk verontreinigd zijn (60 tegenover 50 procent), en dat er veel schade is toegebracht aan de natuur (78 tegen 73 procent). Ook maken ze zich iets vaker zorgen over het milieu (88 procent van de vrouwen, 83 procent van de mannen). Vrouwen zijn echter minder vaak bereid om meer belasting te betalen ter verbetering van het milieu: 31 procent, tegenover 37 procent van de mannen. 

Bron: CBS

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
natuurvergunningen
30 mrt

LTO verzet zich tegen intrekken bestaande natuurvergunningen

Sector en ketenpartijen aan zet bij doelsturing emissiereductie
30 mrt

Sector en ketenpartijen aan zet bij doelsturing emissiereductie

MAXIMAAL € 160.000 VERGOEDING MET DE TEK-REGELING
30 mrt

Maximaal €160.000 vergoeding met de TEK-regeling

Samenwerken aan beter bodembeheer
30 mrt

Samenwerken aan beter bodembeheer

Waterschap Scheldestromen stelt sloten beschikbaar voor GLB
30 mrt

Waterschap Scheldestromen stelt sloten beschikbaar voor GLB

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

natuurvergunningen

LTO verzet zich tegen intrekken bestaande natuurvergunningen

Sector en ketenpartijen aan zet bij doelsturing emissiereductie

Sector en ketenpartijen aan zet bij doelsturing emissiereductie

MAXIMAAL € 160.000 VERGOEDING MET DE TEK-REGELING

Maximaal €160.000 vergoeding met de TEK-regeling

Themapagina's

DiergezondheidBemestingFokkerijMelkveebedrijfVeevoerWet en regelgeving

Bedrijfsnieuws

Ligbox

Melkwinning

Melkproductie

Melkmachines

Melkstal

Melkrobot

Melkprijs

Ondernemen

Advertorial

Mechanisatie

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Logo vakpartner - Barenbrug
Logo vakpartner - Corteva
HIPRA Benelux
Logo vakpartner - Lely
Logo vakpartner - Yara
Logo vakpartner - REMON
Logo de heus
Logo vakpartner - TrouwNutrition

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mestscheider
    • Mest uitrijden
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • E. coli onder melkvee
      • Mastitis
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Melkveebedrijf
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkrobot
      • Melkmachines
      • Melkproductie
      • Melkstal
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
      • Lely Vector
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Adverteren
    • Aanvragen UBN login
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • Prosu Podcast
  • Winkelmand
  • Instagram Melkveebedrijf – Link in bio
  • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Opslaan en accepteren