• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.nlMelkveebedrijf.nl

  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • Mastitis
      • E. coli onder melkvee
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Ondernemen
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkproductie
      • Melkmachines
      • Melkstal
      • Melkrobot
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • Salderingsregeling
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Aanvragen UBN login
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Winkelmand
  • icon

Onderzoek ‘Echte en Eerlijke Prijs’ duurzame producten van start

Bedrijfsnieuws Grasland Mechanisatie 25 januari 2019

Op de Bio-beurs te Zwolle is op woensdag 23 januari het onderzoek "Echte en Eerlijke Prijs" officieel van start gegaan. Het project maakt inzichtelijk wat de prijs is van duurzame voedselproducten voor iedere stap in de keten. Zo draagt het bij aan de transitie van onze voedselproductieketen van vooral financieel efficiënt naar maatschappelijk inclusief met duurzaam, eerlijk en betaalbaar voedsel voor iedereen.

De overgang naar duurzame productie is niet gratis. Er worden extra kosten gemaakt en er staan risico's tegenover. Ook zijn er baten, bijvoorbeeld als de consument bereid is extra te betalen. Anderzijds zijn er maatschappelijke baten, zoals minder klimaatverandering, schoner water, minder gezondheidskosten etc. 

Een eerlijke prijs verdeelt kosten, baten en risico's over de hele keten. Nu trekken de primaire producenten (boeren) hierbij vaak nog aan het kortste eind. 

Het bepalen van de echte prijs helpt producenten zo duurzaam mogelijk te produceren, bewuste consumenten het beste product te kiezen en overheden om op de juiste manier de transitie naar duurzaamheid te stimuleren. 

Duidelijke, breed gedragen methodiek

In het onderzoeksproject Echte & Eerlijke Prijs werken brancheorganisaties, bedrijven, banken en kennisinstellingen samen aan de ontwikkeling van een duidelijke, breed gedragen methodiek voor de berekening van de echte en eerlijke prijs die publiek beschikbaar is en door iedereen gebruikt kan worden. 

PPS Echte & Eerlijke Prijs: de achtergrond

De concepten echte prijs en eerlijke prijs zijn de afgelopen zes jaar ontwikkeld door Stichting Bionext, True Price en Wageningen Economic Research. Aan het onderzoek werken verder mee: Rabobank, ABN AMRO, Stichting EKO, Nederlandse Aardappel Organisatie, GroentenFruit Huis, LTO-Nederland en de Vereniging Biologische Varkenshouders.

Onderzoek

Zonder voedsel is leven niet mogelijk. Hiermee leveren de topsectoren Agri & Food en Tuinbouw & Uitgangsmaterialen een enorme maatschappelijke waarde. Helaas gaat de productie van voedsel en dranken en sierplanten ook samen met negatieve impact op mens en milieu – denk aan CO2-uitstoot, watervervuiling en mogelijk gevaarlijke arbeidsomstandigheden. Een deel van deze negatieve impact wordt met wettelijke middelen gereguleerd, maar vaak zijn bovenwettelijke inspanningen nodig om tot een daadwerkelijk maatschappelijk verantwoord, duurzaam product te komen. Dit hangt samen met de complexiteit van veel productketens en daarnaast lopen deze ketens over meerdere landen, waaronder landen met minder sterke overheidscontrole.

True pricing, of het bepalen van de echte prijs geeft een integraal beeld van de economische – en duurzaamheidskosten van productie en consumptie van voedselproducten. Dit kan producenten helpen om zo duurzaam mogelijk te produceren, bewuste consumenten om het juiste product te kiezen, en overheden om op de juiste manier de economie en de duurzaamheidstransitie te stimuleren. De overgang naar meer duurzame productie is niet gratis. Vaak moeten er extra kosten gemaakt worden en staan er risico’s tegenover. Aan de andere kant zijn er duurzaamheidsbaten, bijvoorbeeld als de consument bereid is extra te betalen. De kosten, baten en risico’s moeten dan over de keten verdeeld worden. Nog te vaak trekken de primaire producenten hierbij aan het kortste eind. Voor een verdeling waarbij dit niet het geval is, geldt de eerlijke prijs.

 "Als een agrarisch ondernemer meer doet ter bescherming van milieu, klimaat en dierenwelzijn, dan moeten de economische effecten worden gecompenseerd vanuit de markt. Hoe gaan we dat doen? Daarvoor willen we dit initiatief aangrijpen." ,aldus Klaas Osinga, LTO Nederland

Ontwikkeling afgelopen 6 jaar

De concepten echte prijs en eerlijke prijs zijn de afgelopen zes jaar ontwikkeld, onder andere door de kennisinstellingen binnen deze PPS. Wat er echter nog mist, is een duidelijke, breed gedragen methodiek die omarmd is door alle partijen in de sector, en die ook publiek beschikbaar is om door iedereen gebruikt te worden. Ook van de reactie van consumenten is nog te weinig bekend. Helpt kennis van de echte en eerlijke prijs consumenten een betere keuze te maken aan het schap? En zo ja, welke informatie is daarbij het meest efficiënt?

De PPS omvat circa twintig praktijkcasussen. Hierin worden de betrokken bedrijven direct geholpen hun producten meer duurzaam te maken. Het agrarische bedrijfsleven in het algemeen, de wetenschap en de maatschappij worden verder geholpen door deze PPS door:

  • Kennis over echte en eerlijke prijs op tastbare ketens, zowel uit de theorie, als uit de praktijkcasussen. De PPS levert een praktische methodiek die ook generiek (voor opschaling) en publiek beschikbaar (voor transparantie) is om verduurzaming te versnellen;
  • Directe toepassingen van de echte en de eerlijke prijs in consumentengoederen met hoge zichtbaarheid, met communicatiestrategieën voor zowel ketenpartijen als het brede publiek.

Een klankbordgroep helpt input te verkrijgen vanuit en bevindingen te delen met een brede groep aan stakeholders vanuit bedrijfsleven en maatschappelijk middenveld. Uiteindelijk helpt de PPS om de topsectoren Agri & Food en Tuinbouw & Uitgangsmaterialen dichter bij echte en eerlijke prijzen te brengen.

Bron: Wageningen University & Research, 23-01-2019

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
TABOER-campagne: mentale problemen boeren bespreekbaar
20 mrt

TABOER-campagne van start om mentale problemen boeren bespreekbaar te maken

Saldo melkveehouderij boven langjarig gemiddelde
20 mrt

Saldo melkveehouderij 71% boven langjarig gemiddelde

Legalisatie PAS-melders in het gedrang - veestapel
20 mrt

Veestapel 2022: Nauwelijks minder melkkoeien, wel minder varkens

Valtra Unlimited: 10 jaar klantspecifieke tractoren uit Finland
20 mrt

Tien jaar klantspecifieke tractoren gemaakt in Finland

28 Schotse melkveebedrijven minder in 2022
20 mrt

28 Schotse melkveebedrijven minder in 2022

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

TABOER-campagne: mentale problemen boeren bespreekbaar

TABOER-campagne van start om mentale problemen boeren bespreekbaar te maken

Saldo melkveehouderij boven langjarig gemiddelde

Saldo melkveehouderij 71% boven langjarig gemiddelde

Legalisatie PAS-melders in het gedrang - veestapel

Veestapel 2022: Nauwelijks minder melkkoeien, wel minder varkens

Themapagina's

DiergezondheidBemestingFokkerijMelkveebedrijfVeevoerWet en regelgeving

Bedrijfsnieuws

Ligbox

Melkwinning

Melkproductie

Melkmachines

Melkstal

Melkrobot

Melkprijs

Ondernemen

Advertorial

Mechanisatie

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Logo vakpartner - Barenbrug
Logo vakpartner - Corteva
HIPRA Benelux
Logo vakpartner - Lely
Logo vakpartner - Yara
Logo vakpartner - REMON
Logo de heus
Logo vakpartner - TrouwNutrition

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mestscheider
    • Mest uitrijden
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • E. coli onder melkvee
      • Mastitis
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Melkveebedrijf
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkrobot
      • Melkmachines
      • Melkproductie
      • Melkstal
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
      • Lely Vector
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Adverteren
    • Aanvragen UBN login
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • Prosu Podcast
  • Winkelmand
  • Instagram Melkveebedrijf – Link in bio
  • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Opslaan en accepteren