Onderzoek van ABN AMRO en marktonderzoeker GfK in 2018 toont aan dat 46 procent de Nederlandse consumenten wel eens QR-codes gebruikt. De toename in betalingen via de QR-code kan de komende drie jaar het breekijzer zijn voor toepassingen van de QR-code op andere gebieden. Zo kunnen QR-codes op bijvoorbeeld groente-, fruit- of vleesverpakkingen de honger stillen naar informatie over herkomst, teeltmethoden en productieomstandigheden. Dit zijn gegevens waar op voedselverpakkingen weinig ruimte voor is, maar waar de moderne consument wel behoefte aan heeft.

De technische infrastructuur achter de QR-code is relatief eenvoudig. Zo heeft iedere nieuwe iPhone standaard een QR-reader die in actie komt als de camera op een QR-code wordt gericht. En een QR-code aanmaken en doorlinken naar een site met productinformatie of aanbiedingen kost minder dan een minuut. In alle 65 Alibaba Hema supermarkten in China kan de consument inmiddels al zijn producten scannen waarmee alle denkbare info direct op de smartphone verschijnt. Als consumenten gewend raken aan betalingen met de QR-code, kan dit wel eens de brug slaan tussen het product in het schap en de enorme hoeveelheid beschikbare productinformatie. Het is een belangrijke stap in het transparanter maken van ons voedselsysteem waar veel consumenten behoefte aan hebben.

Bron: ABN AMRO, 24-01-2019