• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.nlMelkveebedrijf.nl

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • Mastitis
      • E. coli onder melkvee
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Ondernemen
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkproductie
      • Melkmachines
      • Melkstal
      • Melkrobot
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
  • Veevoer
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • Salderingsregeling
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Aanvragen UBN login
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Winkelmand
  • icon

Rabobank: Biologische markt hard gegroeid!

Bedrijfsnieuws POP3 20 december 2017

Steeds meer consumenten kiezen voor biologisch voedsel. Waarom vullen Nederlanders steeds vaker hun boodschappenmand met biologische alternatieven? En hoeveel rek zit er nog in deze markt?

Het biologische segment groeide de afgelopen jaren van niche naar een volwaardige markt waarin ook de grotere foodbedrijven opereren. Zo verdubbelde discounter Lidl in twee jaar tijd het aantal biologische producten in de schappen tijd en biedt Albert Heijn inmiddels ruim 1.000 biologische alternatieven aan. Bio wordt dus mainstream. Met de Biobeurs in Zwolle in aankomst (17 en 18 januari 2018) is het tijd om de stand van zaken in de biologische voedselketen tegen het licht te houden. 

Biologisch blijft groeien

De afzet van biologische voeding groeit in Nederland veel sneller dan de afzet van de rest van de foodmarkt. De afgelopen vijf jaar is de afzet van biologische voeding in Nederland met gemiddeld 10% per jaar gestegen, terwijl de voedingsmarkt als geheel maar 1% per jaar groeide. De Rabobank verwacht dat het marktaandeel van biologisch in Nederland de komende jaren nog verder groeit, van 3% nu tot 7% in 2025. Ten opzichte van het buitenland heeft Nederland nog wel een achterstand in te halen. In Denemarken is het biologische marktaandeel ruim 8%, terwijl het marktaandeel in Duitsland ruim 4% behaalt. 

Populairste producten: weinig bewerking en voldoende grondstoffen 
De sterkst groeiende categorieën biologische voeding zijn eieren, brood en banket, vlees, soep en babyvoeding (zie Figuur 1 en Figuur 2). Afgezien van babyvoeding hebben deze producten relatief weinig bewerking nodig en kennen de producten weinig schaarste in het aanbod van grondstoffen. Prijs is ook in het biologisch segment een belangrijke aankoopfactor; producten zijn nu eenmaal duurder als zij sterk bewerkt zijn of gemaakt zijn van schaarse grondstoffen. 

Heel

Drie redenen waarom de consument kiest voor biologisch

1. Vertrouwen in biologische keten 
Recente schandalen in de reguliere voedselketen hebben het vertrouwen van de consument geschaad. De strikte eisen waaraan de productie en verkoop van biologisch eten moet voldoen, geeft de consument vertrouwen. Consumenten beoordelen dat biologisch voedsel veilig is, duurzaam is geproduceerd en dat de keten transparant is over de herkomst van het eten. Nathalie van Verschuer van biologische producent Mariënwaerdt beaamt dit. “De consument vertrouwt biologisch voedsel, dat heeft de vraag doen exploderen.”

2. Gezonder dan gangbaar voedsel 
De consument wordt meer en meer bewust van de impact van voedsel op gezondheid. In het vorig jaar door Gfk uitgevoerde onderzoek blijkt dat biologisch in de ogen van veel consumenten gezonder is dan gangbaar geproduceerd voedsel. 

3. Toenemend aanbod maakt biologische producten toegankelijker 
De sterke groeicijfers en het toenemende marktaandeel leiden ertoe dat de grote supermarktketens en discounters hun aanbod van biologische producten verbreden. Biologisch voedsel wordt daardoor toegankelijk voor een breder publiek. De verwachting is dat het prijsverschil tussen biologisch en regulier verder afneemt door verdere professionalisering van de keten en hogere rotatiesnelheid op het schap. 

Specialisten moeten nog unieker worden in het assortiment om zo complementair te zijn aan de lokale supermarkt.

Heel

Supermarkt groeit ten koste van speciaalzaak

De supermarkten spelen met een breder biologisch assortiment in op de consumentenvraag naar gezonder en duurzamer voedsel. Hun groeiende marktaandeel gaat vooral ten koste van de versspeciaalzaak. Voor de specialist is het zaak om nog unieker te worden in het assortiment om zo complementair te zijn aan de lokale supermarkt. 

Biologisch ondernemer Nathalie van Verschuer herkent dit beeld. "De grote supermarkten trekken een deel van de vraag naar zich toe. Als kleine delicatessenproducent kiezen we er bewust voor hier niet in mee te gaan. Anders word je te afhankelijk van één of twee grote afnemers, en ben je minder uniek voor andere afnemers."

Nederlandse landbouw maakt inhaalslag

Bovenstaande trends zorgen voor een bovengemiddelde groei van de omzet in het segment. Een belangrijke voorwaarde hierbij is dat het grondstoffenaanbod de vraag kan bijhouden. Schaarste in de beschikbaarheid van grondstoffen is één van de grootste uitdagingen. 

Nu de keten verder professionaliseert, zijn er kansen voor agrarische ondernemers die willen omschakelen.

Positief is de groei van het landbouwareaal in Nederland dat ingezet wordt voor biologische productie (zie Figuur 3). De afgelopen jaren steeg ook het aantal landbouwbedrijven, verwerkende ondernemingen en handelsondernemingen dat zich richt op de productie of verkoop van biologisch voedsel. Nu de keten verder professionaliseert door de toetreding van grote afzetorganisaties en verwerkers, zijn er kansen voor agrarische ondernemers die willen omschakelen. Met name voor akkerbouwers kan dit aantrekkelijk zijn.

Heel

Zitten er grenzen aan de biologische groei?

Ondanks de sterke groei in vraag kent de biologische sector ook de nodige uitdagingen. De grootste uitdaging is volgens Nathalie van Verschuer het verwaarden van biologische producten. "Het prijsniveau van biologisch is nu eenmaal hoger. De consument is niet altijd bereid dit te betalen. Als ondernemer ben je altijd op zoek naar de balans tussen volume en prijs."  

Verdere opschaling via het supermarktkanaal kan leiden tot daling van de biologische prijs naar een niveau dat een grotere groep consumenten accepteert. Zo bereikt u een bredere doelgroep die nu niet of nauwelijks bioproducten afneemt. Vorig jaar toonde Gfk aan dat 79% van de Nederlandse vrouwen aangeeft meer biologisch voedsel te kopen bij een lagere prijs. Een prijsdaling kan er echter ook toe leiden dat het exclusieve, karakter van het product afneemt als discounters biologische product in hun assortiment opnemen. 

Horeca blijft achter in biologisch aanbod 
Uit de marktdata van FNLI blijkt dat de horeca nog achterblijft met het aanbod van biologische producten. De vraag is of biologisch voor horecaondernemers voldoende onderscheidend is om aan te bieden, aangezien termen zoals 'lokaal' en 'duurzaam" ook al volop gepromoot worden. 

Gangbaar wordt steeds duurzamer
Een andere bedreiging voor biologische producenten is de verduurzaming van gangbaar geproduceerd voedsel. Zo kondigde Albert Heijn onlangs aan haar huismerkzuivel te verduurzamen en boeren daar 3 cent extra voor te betalen. Voor biologische producenten wordt het uitdagend om op langere termijn voldoende onderscheidend te blijven als gangbare producenten steeds duurzamer worden. 

Bron: Rabobank

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Let op hittestress tijdens de komende warme dagen
9 aug

Let op hittestress tijdens de komende warme dagen

9 aug

Vanaf 2023 nieuwe regels voor bestrijden ratten en muizen

Denk je ook aan de Dag van de agrarische medewerker
9 aug

Denk je ook aan de 'Dag van de agrarische medewerker'?

Waterschap Brabantse Delta stelt urenverbod oppervlaktewater in
9 aug

Waterschap Brabantse Delta stelt urenverbod oppervlaktewater in

Prijs van ammoniumnitraat fors duurder in 2022
9 aug

Prijs van ammoniumnitraat fors gestegen in 2022

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

Let op hittestress tijdens de komende warme dagen

Let op hittestress tijdens de komende warme dagen

Vanaf 2023 nieuwe regels voor bestrijden ratten en muizen

Denk je ook aan de Dag van de agrarische medewerker

Denk je ook aan de ‘Dag van de agrarische medewerker’?

Themapagina's

DiergezondheidBemestingFokkerijMelkveebedrijfVeevoerWet en regelgeving

Bedrijfsnieuws

Ligbox

Melkwinning

Melkproductie

Melkmachines

Melkstal

Melkrobot

Melkprijs

Ondernemen

Advertorial

Mechanisatie

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Logo vakpartner - Barenbrug
Logo vakpartner - Corteva
HIPRA Benelux
Logo vakpartner - Lely
Logo vakpartner - Yara
Logo vakpartner - REMON
Logo de heus
Logo vakpartner - TrouwNutrition
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2022 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mestscheider
    • Mest uitrijden
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • E. coli onder melkvee
      • Mastitis
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Melkveebedrijf
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkrobot
      • Melkmachines
      • Melkproductie
      • Melkstal
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
  • Veevoer
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Aanvragen UBN login
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • Vakblad Melkveebedrijf
  • Winkelmand
  • Bedankt voor het aanmelden op de Melkveebedrijf nieuwsbrief
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Opslaan en accepteren