• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.nlMelkveebedrijf.nl

  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • Mastitis
      • E. coli onder melkvee
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Ondernemen
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkproductie
      • Melkmachines
      • Melkstal
      • Melkrobot
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • Salderingsregeling
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Aanvragen UBN login
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Winkelmand
  • icon

Verduurzaming: de burger wil het niet allemaal zelf doen

Bedrijfsnieuws POP3 5 juli 2019

Nederlanders zijn bereid om moeite en geld te steken in het duurzamer achterlaten van de aarde, maar een meerderheid vindt wel dat het bedrijfsleven en de overheid het voortouw moeten nemen in de verduurzaming van Nederland. Dat blijkt uit de tweede kwartaaleditie van de Monitor Duurzaamheid van ABN AMRO.

Hoe groot die rol is en waar de grootste verantwoordelijkheid ligt, verschilt per deelonderwerp. Zo geven Nederlanders aan met name op het gebied van voeding, kleding en recreatie als consument een voortrekkersrol te kunnen vervullen. Voor de onderwerpen mobiliteit, energie en wonen kijken ze juist naar de overheid. Dat is niet zo vreemd, juist op deze onderwerpen kan de overheid veel voor elkaar krijgen. Denk hierbij aan fiscale stimulering of het aanleggen van infrastructuur.

Minder voedsel verspillen en de seizoenen volgen

Wie heeft de voornaamste rol in de verduurzaming van voeding volgens de consument:

Ongeveer een derde van de Nederlanders wijst naar zichzelf als de partij die ervoor kan zorgen dat verduurzaming op het gebied van voedsel tot stand komt. Ze gooien zo min mogelijk voedsel weg (60 procent), kopen zoveel mogelijk seizoengroente- en fruit (30 procent) en eten bewust geen vlees (27 procent). Met ongeveer 50 kilogram per jaar is de consument ook de grootste verspiller op het gebied van voeding. In Nederland en de EU wordt minder voedsel verspild door agrariërs, voedselverwerkers, supermarkten en restaurants bij elkaar opgeteld, dan door de burger.

De productie en verwerking van voedsel in de EU gaat gepaard met 170 miljoen ton CO2-uitstoot. Dat is min of meer gelijk aan de CO2-uitstoot van heel Nederland. Terugdringen van voedselverspilling draagt dus bij aan een duurzamere samenleving. Hoe minder de consument verspilt, des te minder productie en verwerking is er nodig.

Ongeveer een vijfde van de ondervraagden wijst naar het bedrijfsleven als de partij die de voornaamste rol heeft om verduurzaming op het gebied van voeding voor elkaar te krijgen. Voedselketens zijn lang en complex en het is voor consumenten niet altijd duidelijk waar de ingrediënten van producten vandaan komen en hoe duurzaam deze producten zijn. Burgers zijn gebaat bij duidelijkheid en transparantie vanuit de bedrijven, zodat ze geïnformeerd hun keuze kunnen maken.

Tweede leven voor gedragen kleding

Wie heeft de voornaamste rol in de verduurzaming van kleding volgens consumenten:

Op het gebied van kleding geven consumenten aan dat ze er al volop voor zorgen dat kleding zo lang mogelijk gebruikt wordt en dat ze kleding een tweede leven geven door het te verkopen, te ruilen of aan een goed doel weg te geven. Het kopen van kleding die eerlijk geproduceerd is, is minder populair, waarschijnlijk omdat deze kleding als duurder wordt ervaren.

Kleding-as-a-service, oftewel het huren van kleding als optie om duurzamer te consumeren, is niet echt populair. Slechts vier procent van de respondenten doet dit. Populairder is het dragen van vintage (tweedehands kleding). Bijna de helft van de Nederlanders staat hier positief tegenover, en een derde heeft er al ervaring mee.

ABN AMRO berekende in samenwerking met het Impact Institute dat een spijkerbroek ongeveer 33 euro meer aan inkoop zou moeten kosten, als de externe sociale kosten (22 euro) en milieukosten (11 euro) meegenomen worden in de prijs. De op het milieu afgewentelde extra kosten zitten in de katoenproductie die zorgt voor veel verbruik van schaars water en watervervuiling en in de denimproductie die luchtvervuiling en energieverspilling oplevert. Consumenten vinden dat het bedrijfsleven zijn verantwoordelijkheid moet nemen om duurzamere kledingproductie voor elkaar te krijgen. Kledingmerken zouden in de productielanden een lange-termijnrelatie aan moeten gaan met fabrikanten, overheden en maatschappelijke organisaties om productieprocessen beter in te richten; zo is een van de aanbevelingen uit het ABN AMRO/Impact Institute-onderzoek.

Groenere hotels en vliegschaamte

Wie heeft de voornaamste rol in de verduurzaming van recreatie volgens consumenten:

Drie op de tien burgers kijken naar zichzelf als het gaat om duurzamere recreatie. Zij zien voor zichzelf de voornaamste rol weggelegd om op dit gebied de verduurzaming voor elkaar te krijgen. Een derde neemt duurzaamheid mee in het bepalen van de vakantiebestemming en 28 procent let bij het boeken al volop of enigszins op duurzaamheidskenmerken van de vakantieaccommodatie. Dat is ook gemakkelijker geworden, want boekingssites vermelden steeds vaker expliciet hoe duurzaam een hotel is. Voor hotels zijn veelgebruikte duurzaamheidskenmerken Green Key, Green Globe en BREEAM.

Nederlandse hotels hebben verduurzaming nog niet hoog op de agenda staan. Slechts een op de vier hotels heeft een door de overheid erkend energielabel. En van de hotels met een erkend energielabel heeft 75 procent label C of lager. Hotels hebben dus nog wel een slag te slaan als het gaat om duurzaamheid. Dat vindt ook ongeveer een op de tien consumenten. Deze groep wijst naar het bedrijfsleven als de voortrekker op het gebied van duurzamere recreatie. Met relatief eenvoudige maatregelen kan de hotelsector de eerste stappen richting duurzaamheid zetten.

Niet alleen de bestemming, maar ook de reis ernaartoe zien consumenten als een kans om duurzamer te worden. Ongeveer 28 procent van de Nederlanders is tegen de huidige ticketprijzen bereid om de trein te pakken in plaats van het vliegtuig of de auto; als dit beter is voor het milieu. Als treinreizen goedkoper zou zijn, zou een veel grotere groep (44 procent) de trein willen pakken. Dit percentage wordt nog hoger (49 procent) als de trein sneller naar de bestemming zou leiden dan de auto of het vliegtuig. Hieruit blijkt weer dat gemak en prijs belangrijkere motieven zijn voor veel mensen dan duurzaamheid. Hoewel consumenten aangeven de vliegtuig en de auto te willen inruilen voor de trein laat de realiteit nog wat anders zien. Voor de buitenlandse vakanties pakt maar liefst 57 procent van de Nederlanders de trein en gaat 32 de procent met de auto. Slechts 2 procent pakt de trein voor buitenlandse bestemmingen.

Hoewel consumenten zeker wel verantwoordelijkheid voelen om duurzamer te recreëren, kijkt een grote groep ook naar de nationale overheid en de EU om maatregelen op te leggen voor een duurzamere hotel- en vliegsector. Denk aan het heffen van belasting op vliegen of op kerosine. Onlangs heeft de regering aangekondigd in 2021 een vliegtaks in Nederland te introduceren: zeven euro per ticket. Dit moet ervoor zorgen dat het aantal vliegreizigers terugloopt en zo dus CO2-uitstoot wordt bespaard. Als er kerosinebelasting wordt geheven, kan de trein een goedkoper en duurzamer alternatief vormen.

Bron: ABN AMRO – Insights

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
DeLaval lanceert een nieuwe zelfrijdende distributievoerrobot
28 mrt

DeLaval lanceert een nieuwe zelfrijdende distributievoerrobot

Uitstoot stikstof en fosfaat uit dierlijke mest daalt, maar is het genoeg?
28 mrt

Uitstoot stikstof en fosfaat uit dierlijke mest daalt, maar is het genoeg?

Winterbijeenkomsten
28 mrt

Winterbijeenkomsten regio Noord: "Levendige discussie met elkaar"

De zes voordelen van energie-opslag
28 mrt

De zes voordelen van energie-opslag

Verduurzaming: welke verdienmodellen zijn er voor de landbouw?
28 mrt

Met welke verdienmodellen kan landbouw bijdragen aan verduurzaming?

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

DeLaval lanceert een nieuwe zelfrijdende distributievoerrobot

DeLaval lanceert een nieuwe zelfrijdende distributievoerrobot

Slim boeren om de hoek

Van onze partner Lely

Slim boeren om de hoek

Uitstoot stikstof en fosfaat uit dierlijke mest daalt, maar is het genoeg?

Uitstoot stikstof en fosfaat uit dierlijke mest daalt, maar is het genoeg?

Themapagina's

DiergezondheidBemestingFokkerijMelkveebedrijfVeevoerWet en regelgeving

Bedrijfsnieuws

Ligbox

Melkwinning

Melkproductie

Melkmachines

Melkstal

Melkrobot

Melkprijs

Ondernemen

Advertorial

Mechanisatie

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Logo vakpartner - Barenbrug
Logo vakpartner - Corteva
HIPRA Benelux
Logo vakpartner - Lely
Logo vakpartner - Yara
Logo vakpartner - REMON
Logo de heus
Logo vakpartner - TrouwNutrition

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mestscheider
    • Mest uitrijden
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • E. coli onder melkvee
      • Mastitis
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Melkveebedrijf
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkrobot
      • Melkmachines
      • Melkproductie
      • Melkstal
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
      • Lely Vector
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Adverteren
    • Aanvragen UBN login
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • Prosu Podcast
  • Winkelmand
  • Instagram Melkveebedrijf – Link in bio
  • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Opslaan en accepteren