• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.nlMelkveebedrijf.nl

  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • Mastitis
      • E. coli onder melkvee
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Ondernemen
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkproductie
      • Melkmachines
      • Melkstal
      • Melkrobot
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • Salderingsregeling
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Aanvragen UBN login
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Winkelmand
  • icon

Waar haalt de foodsector straks haar groei, als Europa minder eet?

Bedrijfsnieuws POP3 25 februari 2019

De voedingssector moet naarstig op zoek naar nieuwe afzetmarkten of anders meer waarde toevoegen aan zijn producten. De reden daarvoor is dat de bevolking van Europa, waar de foodsector ruim driekwart van zijn producten afzet, vanaf 2025 niet meer groeit.

Na decennialange groei zijn er over tien jaar naar verwachting minder monden te voeden. Tel daarbij op dat mensen steeds scherper zijn op het (niet) weggooien van eten en zich bovendien realiseren dat gezonder eten soms ook minder eten betekent, en het wordt duidelijk dat de sector een afzetprobleem krijgt. Wanneer voedselproducenten niet in staat zijn om meer waarde toe te voegen en dus hogere prijzen weten te bedingen, komt de omzet onder druk. Ik denk dat deze ontwikkeling door veel bedrijven wordt onderschat.

De Europese bevolking staat aan vooravond van krimp

Er worden de komende tien jaar in Europa te weinig kinderen geboren om de bevolkingsafname door de vergrijzing af te remmen. Immigratie van buiten Europa zal daar weinig aan veranderen. Koplopers in deze trend zijn Italië en Duitsland, waar momenteel al sprake is van een stabiliserende of zelfs krimpende bevolking. Jonge Italiaanse koppels krijgen simpelweg te weinig kinderen. Onder andere de hoge werkeloosheid in die groep, stelt het stichten van een gezin uit of af. Waar de daling van de bevolking de voedselconsumptie drukt, heeft de veranderende samenstelling van de bevolking bovendien invloed op wat er gegeten wordt. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) stijgt het aantal bewoners in Nederland met een niet-westerse achtergrond van 13 procent nu naar 15,4 procent over tien jaar. Over heel Europa is een vergelijkbare ontwikkeling te zien. Niet-westerse inwoners eten doorgaans meer vis, meer pluimveevlees en meer peulvruchten dan de gemiddelde Europese consument.

Heel

Dan maar groei halen buiten Europa?

Ja en nee. Food doesn’t travel well wordt wel eens gesteld. Dat heeft uiteraard te maken met de houdbaarheid van veel verse producten, maar zeker ook met specifieke voorkeuren. Een appel valt mondiaal beter in de smaak dan ontbijtkoek of huzarensalade.

Dat de bevolking in diverse gebieden buiten Europa wel sterk groeit, biedt slechts voor een deel van de foodsector uitkomst. Producenten van goed vervoerbare zuivel zoals melkpoeder, kunnen bijvoorbeeld profiteren van de groei van de bevolking en welvaart in India, waar volgens de FAO de zuivelconsumptie stijgt. Productketens die (diepgevroren) vleesproducten leveren, blijven voorlopig profiteren van de economische groei in China, al neemt de bevolkingsgroei daar wel af. Wel lopen ook deze ketens  tegen grenzen aan: ongeremde productiegroei van dierlijke eiwitten is in Nederland onderwerp van het maatschappelijke debat over een duurzaam voedselsysteem. Voor veruit de meeste Nederlandse producenten van voedingsmiddelen geldt echter dat ze het moeten hebben van omzetgroei in Europa en dan vooral binnen een straal van zevenhonderd kilometer rond hun productiefaciliteit. Want juist daar kunnen ze hun producten makkelijk naar toe verplaatsen en beschikken de consumenten over voldoende welvaart om meer te kunnen betalen voor foodproducten met een hogere toegevoegde waarde.

Heel

Niet meer afzet, maar meer waarde toevoegen

Zorgen voor meer toegevoegde waarde op een krimpende Europese thuismarkt is het enige antwoord voor die producenten waarvoor investeren in nieuwe verre afzetmarkten niet haalbaar is. De meest kansrijke strategie blijft innoveren en bijvoorbeeld inspelen op gemak, versheid en de laatste gezondheidstrends Kortom: ontwikkelingen waar de consument echt meer voor wil betalen. Producenten krijgen daarbij hulp van de supermarkt. Die branche zit bepaald niet stil, zoals onder meer blijkt uit het recente bericht dat Albert Heijn zich gaat richten op maaltijdbezorging en het bereiden van verse maaltijden op de winkelvloer. De grootgrutter speelt daarmee in op de trend dat consumenten voor gemak en snelheid gaan. Dit betekent meer vraag naar producten die passen bij een verse en gemakkelijk bereiding met uitstekende maar simpele maaltijdcomponenten: van pasta’s tot broodbakmixen. En daar ligt een kans voor producenten om de supermarkt te ontzorgen. Want ook een student, die doet alsof hij een professionele kok is, moet verschillende componenten snel kunnen omtoveren tot een uitstekende maaltijd.

Bron: ABN-AMRO

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
TABOER-campagne: mentale problemen boeren bespreekbaar
20 mrt

TABOER-campagne van start om mentale problemen boeren bespreekbaar te maken

Saldo melkveehouderij boven langjarig gemiddelde
20 mrt

Saldo melkveehouderij 71% boven langjarig gemiddelde

Legalisatie PAS-melders in het gedrang - veestapel
20 mrt

Veestapel 2022: Nauwelijks minder melkkoeien, wel minder varkens

Valtra Unlimited: 10 jaar klantspecifieke tractoren uit Finland
20 mrt

Tien jaar klantspecifieke tractoren gemaakt in Finland

28 Schotse melkveebedrijven minder in 2022
20 mrt

28 Schotse melkveebedrijven minder in 2022

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

TABOER-campagne: mentale problemen boeren bespreekbaar

TABOER-campagne van start om mentale problemen boeren bespreekbaar te maken

Saldo melkveehouderij boven langjarig gemiddelde

Saldo melkveehouderij 71% boven langjarig gemiddelde

Legalisatie PAS-melders in het gedrang - veestapel

Veestapel 2022: Nauwelijks minder melkkoeien, wel minder varkens

Themapagina's

DiergezondheidBemestingFokkerijMelkveebedrijfVeevoerWet en regelgeving

Bedrijfsnieuws

Ligbox

Melkwinning

Melkproductie

Melkmachines

Melkstal

Melkrobot

Melkprijs

Ondernemen

Advertorial

Mechanisatie

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Logo vakpartner - Barenbrug
Logo vakpartner - Corteva
HIPRA Benelux
Logo vakpartner - Lely
Logo vakpartner - Yara
Logo vakpartner - REMON
Logo de heus
Logo vakpartner - TrouwNutrition

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mestscheider
    • Mest uitrijden
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • E. coli onder melkvee
      • Mastitis
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Melkveebedrijf
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkrobot
      • Melkmachines
      • Melkproductie
      • Melkstal
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
      • Lely Vector
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Adverteren
    • Aanvragen UBN login
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • Prosu Podcast
  • Winkelmand
  • Instagram Melkveebedrijf – Link in bio
  • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Opslaan en accepteren