• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.nlMelkveebedrijf.nl

  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Blauwtong
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Mond-en-klauwzeer (MKZ)
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • Mastitis
      • E. coli onder melkvee
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jersey
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Ondernemen
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkproductie
      • Melkmachines
      • Melkstal
      • Melkrobot
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Voer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
      • SDE-subsidie
    • UBN
  • Vakpartners
    • Kennispartners
      • Speerstra Feed Ingredients
    • AgroVision
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Berg
    • De Heus Voeders
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Aanvragen UBN login
  • Winkelmand
  • icon

Consument besteedt minder geld aan duurzame zuivelproducten

Bedrijfsnieuws SDE+ 3 oktober 2017

Consumenten besteedden in 2016 voor 3,8 miljard euro aan duurzaam voedsel, een stijging van 26% ten opzichte een jaar eerder. Het aandeel duurzaam voedsel binnen de totale voedselbestedingen is daarmee gestegen van 8% in 2015 naar 10% in 2016. Aan de keurmerken Biologisch en Beter Leven wordt het meest besteed. Dit blijkt uit de jaarlijkse Monitor Duurzaam Voedsel, uitgevoerd door Wageningen Economic Research in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.

In 2016 lieten alle productgroepen binnen duurzaam voedsel, met uitzondering van zuivel, per saldo een groei zien in de bestedingen. De consument koopt met name duurzamer vlees en vleeswaren; 31% van de aangeschafte vleesproducten is duurzaam. Daarna volgen koffie en thee met 24%. Het grootste marktaandeel binnen een bepaalde productgroep behelst eieren; 40% van alle verkochte eieren zijn duurzaam. 

Heel

Consument koopt onderweg 42 procent meer duurzaam voedsel

De duurzame bestedingen in de foodservice zijn in 2016 met 12 procent gestegen vergeleken met een jaar eerder. In de foodservice is met name de omzet van duurzame koffie en thee toegenomen. Het aanbod van duurzame vis en zuivel nam echter af. Alle verkoopkanalen binnen de foodservice lieten vorig jaar een stijging in consumentenbestedingen aan duurzaam voedsel zien. 

Bij verkooppunten ‘onderweg’ (vliegtuig, trein en auto) is in 2016 vergeleken met een jaar daarvoor de grootste procentuele toename zichtbaar (42%). In de speciaalzaken duurzame voeding (winkels die streven naar een zo groot mogelijk aandeel biologisch voedsel in het assortiment) is ook dit jaar sprake van stilstand in de bestedingen. 

Verkoop duurzame voeding in supermarkten gestegen met 36% 

Duurzame voeding wordt vooral in de supermarkt, in de foodservice (zoals horeca, zorginstellingen en recreatie) en in speciaalzaken voor duurzame voeding gekocht. Bestedingen in supermarkten zijn in 2016 gestegen naar meer dan 2,4 miljard euro. Een toename van 36% ten opzichte van een jaar eerder. De groei zit in dit verkoopkanaal met name in een ruimer aanbod. De verkoop van vlees en vleeswaren met het Beter Leven-keurmerk, en groente en fruit met het Rainforest Alliance-keurmerk is het laatste jaar toegenomen. Van alle bestedingen aan vis in supermarkten gaat 51% naar duurzaam gevangen of gekweekte vis. In totaal wordt in de supermarkt 12% besteed aan producten met een duurzaamheidskeurmerk. 

Meeste verkoop duurzame producten keurmerk Beter Leven 

Nederland telt zo’n tien keurmerken die duurzaam voedsel aanbieden. De meeste producten werden door het keurmerk BeterLeven (31 procent) verkocht, gevolgd door Biologisch(30 procent) en UTZ Certified (22 procent). Met 39 procent van alle bestedingen aan keurmerken was vooral vlees in de supermarkten het meeste via keurmerken verkochte product. 

Het begrip duurzaamheid 

Duurzaam voedsel wordt in de Monitor Duurzaam Voedsel gedefinieerd als voedsel waarbij tijdens de productie en verwerking meer rekening is gehouden met milieu, dierenwelzijn en/of sociale aspecten dan wettelijk verplicht is. Het is feitelijk juister om te spreken van duurzamer voedsel, om aan te geven dat het gaat om een verhoudingsgewijs duurzaam product. Verduurzaming van voedsel is een proces van continue verbetering in productieprocessen en -ketens, waarbinnen keurmerken een instrument zijn om bepaalde duurzaamheidscriteria te borgen. De Monitor meet bestedingen aan voedingsmiddelen die door consumenten op één of meer aspecten als duurzaam kunnen worden herkend. 

Data Monitor Duurzaam Voedsel 

De Monitor Duurzaam Voedsel geeft een overzicht van de consumentenbestedingen aan duurzaam voedsel in Nederland. Daarbij gaat het om producten die voorzien zijn van een keurmerk met onafhankelijke controle, zoals MSC, Fairtrade en Biologisch. De geaggregeerde data voor het berekenen van de bestedingen aan voedsel in foodservice en speciaalzaken duurzame voeding zijn samengesteld respectievelijk door Foodstep en Bionext. De data voor het berekenen van de bestedingen aan voedsel in supermarkten is gezamenlijk samengesteld door het CBS en Wageningen Economic Research. 

Bron: Agrimatie

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
“Begonnen om verdroging tegen te gaan, maar stikstofefficiëntie is minstens zo belangrijk”
22 mei

“Begonnen om verdroging tegen te gaan, maar stikstofefficiëntie is minstens zo belangrijk”

Zuivelnoteringen: verse boter weer in de groene cijfers
22 mei

Zuivelnoteringen: verse boter weer in de groene cijfers

Biologisch landbouwareaal met 4,7 procent gegroeid
22 mei

Biologisch landbouwareaal met 4,7 procent gegroeid

Netcongestie: houd de regie over uw energie
22 mei

Netcongestie: houd de regie over uw energie

Nieuwe Case IH Farmall C: meer prestaties, functies en keuze
21 mei

Nieuwe Case IH Farmall C: meer prestaties, functies en keuze

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

“Begonnen om verdroging tegen te gaan, maar stikstofefficiëntie is minstens zo belangrijk”

“Begonnen om verdroging tegen te gaan, maar stikstofefficiëntie is minstens zo belangrijk”

Zuivelnoteringen: verse boter weer in de groene cijfers

Zuivelnoteringen: verse boter weer in de groene cijfers

Minder melk, minder stress: 56% daling binnen 24 uur

Van onze partner AHV

Minder melk, minder stress: 56% daling binnen 24 uur

Themapagina's

DiergezondheidBemestingFokkerijMelkveebedrijfVeevoerWet en regelgeving

Bedrijfsnieuws

Ligbox

Melkwinning

Melkproductie

Melkmachines

Melkstal

Melkrobot

Melkprijs

Ondernemen

Advertorial

Mechanisatie

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Logo vakpartner - Lely
Logo vakpartner - Yara
Logo de heus
Logo vakpartner - TrouwNutrition

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2025 Prosu BV | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mestscheider
    • Mest uitrijden
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Blauwtong
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Mond-en-klauwzeer (MKZ)
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • E. coli onder melkvee
      • Mastitis
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jersey
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Melkveebedrijf
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkrobot
      • Melkmachines
      • Melkproductie
      • Melkstal
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • Asbestsanering
      • SDE-subsidie
      • Salderingsregeling
    • UBN
  • Vakpartners
    • AgroVision
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Berg
    • De Heus Voeders
    • Lely
      • Lely Vector
    • Speerstra | Kennispartner
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Adverteren
    • Contact
    • Nieuwsbrief
    • Prosu Podcast
    • Aanvragen UBN login
  • Winkelmand
  • icon
  • Cookiebeleid