Veenhuis presenteerde op Agritechnica de nieuwe Evora: een mesttank die dankzij het smalle chassis met de grootste banden in zijn klasse een relatief korte draaicirkel heeft. Door die compacte bouw blijft de tank ook met brede banden binnen de drie meter breedte. Andere opvallende kenmerken van de Evora zijn het efficiënte hydraulieksysteem en de hulpaandrijving op de voorste as.
Op de Agritechnica stond een Evora met 900/65R38-banden eronder. “Bij de ontwikkeling van de Veenhuis Evora hebben we vooral gekeken naar de vraag uit de markt naar steeds grotere banden onder de machines”, licht Mark Hoving, één van de ontwikkelaars van de doorontwikkelde mesttank, toe. “De bodem is je goud, zeggen wij altijd. Daar moet je zo zorgvuldig mogelijk mee omgaan.”
Chassis versmald
Om aan de wendbaarheid geen concessies te doen, is de onderkant van de tank volledig opnieuw ontworpen om een stuuruitslag van 15 graden te realiseren met zo groot mogelijke banden. “Bij onze oude tanks was het frame rond de 800 millimeter breed. Bij de Evora is daar nog 500 millimeter van overgebleven. Met onze leveranciers zijn we tot een nieuwe triangelophanging gekomen, waardoor we een betere bodemvolgendheid hebben met een maximale stuuruitslag. Praktisch gezien kun je met een 9 meter brede bemester één werkgang overslaan zonder te wringen. Zelfs met een bemester van 7,5 meter breed zien we dat dit lukt.”
Aanhaken en wegrijden
De tank is ook voorzien van het SmartSteer-stuursysteem. Dit betekent elektrohydraulisch sturen, zonder dat er een mechanische verbinding naar de trekker zit. “Dit resulteert in een opgeruimde dissel. Het is makkelijk aankoppelen. Simpel gezegd: aanhaken en wegrijden. Voor de besturing hoef je enkel 12 Volt aan te sluiten.”
Efficiënter hydraulieksysteem
Daan Woutersen is één van degenen die zich bij de ontwikkeling van de Evora met name heeft gericht op het hydraulieksysteem. “We hebben het hydraulisch systeem van de Evora flink aangepakt”, vertelt hij. “Er zitten nu nieuwe ventielenblokken in en de oliehuishouding is efficiënter. Ook de koeler is vernieuwd, waardoor het systeem ongeveer 25 procent minder elektrisch vermogen vraagt.” Volgens Woutersen is er ook praktisch nagedacht over onderhoud en gebruik. “De koeler heeft nu een automatische omkeerregeling die hem schoon blaast, en de nieuwe filtertechniek voorkomt luchtinsluiting. Daardoor is minder olie nodig en kan de tank kleiner blijven. De loadsensing pomp levert maximale capaciteit bij een 21 procent lager PTO-toerental,” vult hij aan. “Dat scheelt vermogen en dus brandstof.” De Evora is volgens Woutersen geschikt voor verschillende markten. “We bieden hem aan met een verdringerpomp of een vacuüm-/centrifugaalpomp. De hef kan 9 ton tillen, genoeg voor bemesters tot 27 meter werkbreedte. En wie dat wil, kan de tank ook laten uitvoeren met weegcellen, monstersystemen of NIRS-sensoren.”
Langer erboven blijven dankzij hulpaandrijving
Absolute blikvanger op de Evora is de Smart Assist-wielaandrijving. Deze heeft SVgroup ontwikkeld in samenwerking met ADR en Black Bruin. De voorste as – vast of schuifbaar – kan hydraulisch worden aangedreven door een BM60-motor van Black Bruin, geïntegreerd in een trommelrem van ADR. Dit compacte geheel zorgt voor maximale tractie en minimale bodembelasting onder alle omstandigheden. Deze hulpaandrijving levert theoretisch 100 PK via de boordhydrauliek en 60 PK via de power beyond-aansluiting van de trekker, met twee snelheids-bereiken tot 19 kilometer per uur en een mechanische vrijloop voor transport. “Het is een hulpaandrijfsysteem, geen hoofdaandrijfsysteem zoals bijvoorbeeld op de Schuitemaker Siwa. Het is een ondersteuning bij het rijden: het zorgt ervoor dat je er net iets langer boven blijft en dus langer, maar verantwoord, kunt blijven bemesten”, vertelt Mark Hoving.
De nieuwe mesttank van Veenhuis is officieel gepresenteerd op Agritechnica 2025. De serieproductie gaat medio 2026 van start.

Tekst: Gerben Hofman
Beeld: SVgroup en Gerben Hofman




