• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.nlMelkveebedrijf.nl

  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • Mastitis
      • E. coli onder melkvee
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Ondernemen
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkproductie
      • Melkmachines
      • Melkstal
      • Melkrobot
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
  • Veevoer
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • Salderingsregeling
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Aanvragen UBN login
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Winkelmand
  • icon

Markemodel wordt uitgerold naar 35 boerenbedrijven

Bedrijfsnieuws Ondernemen 23 december 2022

Markemodel wordt uitgerold naar 35 boerenbedrijven

In de Achterhoek gaan 35 boeren in de praktijk aan de slag met het Markemodel, een regionaal sturingsmodel op kwaliteitsdoelen waarbij ze beloond worden voor bewezen bovenwettelijke prestaties.

35 boeren aan de slag met Markemodel

Op vrijdag 9 december sloten deze boeren, vertegenwoordigd in de Boerenraad en de Markeraad, bestaande uit FrieslandCampina, Rabobank, provincie Gelderland, Waterschap Rijn en IJssel, een dealdialoog en werd het startschot gegeven voor een concrete uitrol richting boerenpraktijk.

Door de dealdialoog die nu gesloten is, kunnen 35 boeren uit de pilotgebieden Winterswijk en ’t Klooster Zelhem tegen beloning op eigen erf aan de slag met bovenwettelijke maatregelen op het gebied van land, water en lucht.

Wat is het Markemodel?

Het Markemodel is een initiatief van de vereniging Vruchtbare Kringloop Achterhoek en Liemers (VKA) en Vereniging Agrarisch Landschap Achterhoek (VALA), het collectief van zes agrarische natuurverenigingen in de Achterhoek. Opdrachtgever is het ministerie van LNV.

Aanleiding voor het Markemodel is het grote maatschappelijke belang van gezond water, bodem en lucht en het feit dat de huidige sturing op maatregelen aan de werkelijke doelen voorbijschiet. Het Markemodel zorgt er vanuit doelsturing voor dat de maatschappelijke doelen én het vakmanschap van de boer tot betere resultaten voor zowel het milieu als voor de boer leiden.

Arjan Freriks, melkveehouder in Winterswijk-Meddo: ‘Het bedrijfsontwikkelplan geeft mij veel inzichten. We zijn al jaren lid van de VKA en met de kennis die ik daar opdoe en met dit plan, kan ik gerichter aan de slag. Het mooie is dat er nu een prijskaartje aanhangt.’

Beloning voor extra inzet

Tijdens de bijeenkomst kwamen een afvaardiging van de Markeraad en de Boerenraad bijeen om de doelen in een regio omgevingsplan (ROP), wegingsfactoren en beloningssystematiek samen af te stemmen. In het ROP staat beschreven waar de prioriteiten liggen op het gebied van de doelen in de regio.

In de Markeraad zijn sturende publieke en private partijen met een belang in het landelijk gebied vertegenwoordigd: Provincie Gelderland, Waterschap Rijn en IJssel, FrieslandCampina en Rabobank. De Boerenraad bestaat uit de 35 boeren die aan de hand van een eigen bedrijfsontwikkelplan (BOP) en met professionele ondersteuning aan de slag gaan met de haalbare kwaliteitsdoelen, waarbij hun extra inzet wordt beloond.

Guus van Laarhoven, FrieslandCampina: ‘Voor ons is het belangrijk dat boeren een toekomstperspectief hebben. Een deel daarvan ligt in verduurzaming. Duidelijke doelen en een goed inkomen zijn belangrijk en dat kunnen we met het Markemodel realiseren. Het is fantastisch dat het vanuit de boeren komt en dat we met elkaar in gesprek zijn. Het Markemodel sluit goed aan bij ontwikkelingen in de markt.’

Doelen, drempelwaarden, vergoedingen en streefwaarden

Door de deal die nu gesloten is, staan de gebiedsspecifieke kwaliteitsdoelen vast, evenals de drempelwaarden, vergoedingen voor de boeren en streefwaarden voor 2030. Voor deze berekeningen zijn data van boeren van de VKA als referentie gebruikt.

Concreet betekent dit dat de boeren uit de Markeraad tegen vergoeding maatregelen kunnen uitvoeren die bijdragen aan schonere lucht, water of een gezondere bodem. Voor 2023 en 2024 is 480.000 euro beschikbaar om de boeren te belonen. Berekend is dat voor 2023 per bedrijf gemiddeld ruim 3.000 euro beschikbaar is en voor 2024 ruim 4.200 euro, met de kanttekening dat de spreiding tussen de beloningen per bedrijf groot is. Hoe meer doelen de boeren halen, hoe hoger de beloning.

Henrik Wesselink, melkvee- en akkerbouwer in Zelhem: ‘Veel maatregelen die ik bedrijfsmatig uitvoer, worden in het Markemodel op waarde gezet. Ik teel bijvoorbeeld veel eigen krachtvoer en daar krijg ik nu een vergoeding voor. Voor mij is dit geweldig. Dit biedt perspectief voor de toekomst.’

Negen KPI’s

De maatregelen die de boeren kunnen nemen, zijn ondergebracht in negen Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s), zoals uitstoot van broeikasgassen, stikstofbodemoverschot, eigen eiwit en biodivers areaal. Omdat de haalbaarheid van deze doelen per gebied verschillend is, wordt gerekend met verschillende wegingsfactoren bij deze negen KPI’s.

Uit de dialoog die tijdens de bijeenkomst tussen de Boerenraad en Markeraad ontstond, bleek dat op enkele onderdelen doelen, definities en condities van de KPI’s nog aangescherpt moesten worden, maar dat het Markemodel op pilotbasis voortgang kan vinden.

Frits Mulder, Rabobank: ‘Er ligt nu handelingsperspectief voor de boeren om aan de slag te gaan in de Achterhoek. Het Markemodel is een waardevol instrument, want samen gaan we voor een duurzame landbouw.’

Aan de slag met doelen op eigen erf

Iedere pilotboer mag nu tegen beloning op eigen erf met de doelen aan de slag. Dat zijn inspanningen afgestemd zijn op de regio, spreekt de boeren aan, zo bleek uit de bijeenkomst. ‘Dit model biedt perspectief, want er wordt rekening gehouden met het gebied waarin ik boer. Extra inspanningen leiden tot een hogere beloning en dat werkt motiverend’, vatte één van de boeren treffend samen.

Een vertegenwoordiger uit de Markeraad reageerde: ‘Theorie en praktijk komen hier samen en het is positief dat draagvlak in de praktijk op voorhand wordt geregeld. Omdat de sturing eenduidiger is, worden doelen sneller bereikt. Hieruit blijkt: met elkaar praten werkt beter dan over elkaar.’

Lees ook: Markemodel smaakt naar meer

Doel van de pilot is het Markemodel gereed te krijgen voor toepassing in de praktijk in meerdere regio’s, zodat het daarna landelijk toegepast kan worden.

Bron: De Vala

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
PODCAST | Kan kunstmest strooien nog wel uit? big bags kunstmeststrooier
27 jan

PODCAST | Blik op 2023: stikstofefficiëntie en plantversterking

Agrility optimale maisteelt met hightech ondersteuning
27 jan

Een optimale maisteelt met hightech ondersteuning

Dit jaar nog fiscaal voordeel bij bedrijfsovername met de BOR
27 jan

Dit jaar nog fiscaal voordeel bij bedrijfsovername met de BOR

Onderzoek waterstofproductie op boerenerf mogelijk interessant
27 jan

Onderzoek waterstofproductie op boerenerf mogelijk interessant

Graslandgebruikskalender: de planning tool van 2023
27 jan

Graslandgebruikskalender: de planning tool van 2023

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

PODCAST | Kan kunstmest strooien nog wel uit? big bags kunstmeststrooier

PODCAST | Blik op 2023: stikstofefficiëntie en plantversterking

Agrility optimale maisteelt met hightech ondersteuning

Een optimale maisteelt met hightech ondersteuning

Dit jaar nog fiscaal voordeel bij bedrijfsovername met de BOR

Dit jaar nog fiscaal voordeel bij bedrijfsovername met de BOR

Themapagina's

DiergezondheidBemestingFokkerijMelkveebedrijfVeevoerWet en regelgeving

Bedrijfsnieuws

Ligbox

Melkwinning

Melkproductie

Melkmachines

Melkstal

Melkrobot

Melkprijs

Ondernemen

Advertorial

Mechanisatie

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Logo vakpartner - Barenbrug
Logo vakpartner - Corteva
HIPRA Benelux
Logo vakpartner - Lely
Logo vakpartner - Yara
Logo vakpartner - REMON
Logo de heus
Logo vakpartner - TrouwNutrition
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mestscheider
    • Mest uitrijden
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • E. coli onder melkvee
      • Mastitis
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Melkveebedrijf
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkrobot
      • Melkmachines
      • Melkproductie
      • Melkstal
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
  • Veevoer
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • SDE-subsidie
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
    • UBN
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • HIPRA
    • Lely
      • Lely Vector
    • Remon
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op melkveebedrijf aanpassen
    • Adverteren
    • Aanvragen UBN login
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • Prosu Podcast
  • Winkelmand
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Opslaan en accepteren