• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.nlMelkveebedrijf.nl

  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Blauwtong
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Mond-en-klauwzeer (MKZ)
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • Mastitis
      • E. coli onder melkvee
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jersey
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Ondernemen
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkproductie
      • Melkmachines
      • Melkstal
      • Melkrobot
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Voer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
      • SDE-subsidie
    • UBN
  • Vakpartners
    • Kennispartners
      • Speerstra Feed Ingredients
    • AgroVision
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Berg
    • De Heus Voeders
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Aanvragen UBN login
  • Winkelmand
  • icon

ABN AMRO: “Consumenten willen best eerlijke prijzen betalen”

Melkprijs 11 juli 2022

ABN AMRO: Consumenten willen best echte prijs betalen

De stijgende voedselprijzen kan de transitie naar een duurzame voedselketen ernstig belemmeren. Consumenten kiezen dan eerder voor goedkopere, minder duurzame alternatieven. Maar de presentatie van een product bepaalt of consumenten bereid zijn de echte prijs ervoor te betalen.

Meer lezen over de echte prijs van voedsel?

Lees ook: ‘Bereken de echte prijs voor duurzamere voedselproductie’

Stijgende prijzen en eerlijke prijzen

Op dit moment is veel te doen over de stijgende voedselprijzen als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Vooral burgers met lagere inkomens worden hierdoor geraakt. Het kan de transitie naar een duurzame voedselketen ernstig belemmeren omdat consumenten door de hogere prijzen eerder voor goedkopere, minder duurzame alternatieven zullen kiezen.

De prijs laag houden lijkt voor marktpartijen op korte termijn het meest belangrijk. Maar de presentatie van een product bepaalt of consumenten bereid zijn de echte prijs ervoor te betalen.

Verborgen kosten aanpakken

Het kenmerk van een duurzamere voedselketen is dat iedere partij in de keten een redelijke prijs krijgt voor haar inspanningen. De verborgen maatschappelijke kosten in de vorm van sociale achteruitgang en milieubelasting zijn in dat geval in de prijs meegenomen waarbij de extra opbrengsten ingezet worden om de keten daadwerkelijk te verduurzamen. Met het in rekening brengen van deze ‘echte prijs’ worden dus de verborgen kosten aangepakt en niet doorgeschoven naar volgende generaties.

Als deze kosten daadwerkelijk worden doorbelast, komen deze deels op het bordje van de consument terecht in de vorm van prijsverhogingen. Op het onlangs gehouden evenement Actie door inzicht over de eerlijke en echte prijs van voedsel in de praktijk van ABN AMRO kwam echter naar voren dat uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijkt dat de consument niet bereid is om meer te betalen voor duurzamere producten. Dit kan bij bedrijven in de voedselketen als een belemmerende overtuiging werken waardoor de benodigde transitie te langzaam gaat.

  • Lees hier ook hoe het onderzoek is uitgevoerd.

Mogelijkheden voor supermarkten om producten voor echte prijs te verkopen

De onderzoekers geven aan dat supermarkten op verschillende wijze eerlijke prijzen kunnen introduceren. Ze kunnen bijvoorbeeld eerst informatie over de echte prijs geven, maar deze niet doorberekenen. De Duitse supermarkt Penny doet dit bijvoorbeeld. Deze methode geeft naar verwachting positieve effecten op het toekomstig koopgedrag omdat klanten aan de echte prijs kunnen wennen. Een supermarkt kan er ook voor kiezen om een deel van de producten van de echte prijs te voorzien.

Maar het onderzoek laat zien dat dit bijeffecten oplevert: substitutiegedrag en onbegrip. Een supermarkt kan tevens de optie aanbieden om consumenten vrijwillig de echte prijs te laten betalen. Dat werkt in ieder geval bij relatief kleine aankopen in de test met de webshops, maar hoe dit uitpakt bij grotere aankopen is nog niet duidelijk. De Amsterdamse lokale supermarkt ‘De Aanzet’ werkt al een poos met veel producten met echte prijzen en haalde vorig jaar weer 5 procent nieuwe klanten binnen. Uiteindelijk is het doel een volledig assortiment met de echte prijs.

Supermarkten bang om klanten te verliezen

Het hele onderzoek laat zien dat er wel degelijk draagvlak is voor eerlijke prijzen bij consumenten. Dit blijkt ook uit het feit dat 34 procent van de respondenten aangeeft positiever te staan tegenover een supermarkt die echte prijzen doorvoert.

“Supermarkten moeten helder zijn wat er met de prijsopslag bij een eerlijke prijs gebeurt.”

In de praktijk lijken supermarkten nog weinig met deze boodschap te doen, aangezien ze veelvuldig het prijswapen inzetten omdat ze angstig zijn klanten op prijs te verliezen. Tenslotte hechten consumenten er belang aan hoe en in hoeverre de opslag op de prijs ten goede komt aan de verborgen kosten. Mogelijk ligt hier een rol voor de overheid om daar regels over af te spreken. Supermarkten moeten helder zijn wat er met de prijsopslag bij een eerlijke prijs gebeurt.

Bereidheid om echte prijs te betalen stimuleren

De belangrijkste boodschap is dat de presentatie bepaalt of consumenten bereid zijn de echte prijs te betalen. Wanneer consumenten tevens de keuze hebben uit goedkope alternatieven zonder eerlijke prijs, wordt het in rekening brengen van de echte prijs lastig. Maar als de echte prijs standaard voor alle producten uit een productgroep wordt gevraagd, wordt het veel makkelijker geaccepteerd en gewaardeerd.

Ook voor andere consumptiegoederen waar de verborgen kosten ook hoog zijn, is hier lering uit te trekken, zoals bij kleding en elektronica. Nader onderzoek is nodig hoe dit met langdurige inflatie en crisis zich gaat ontwikkelen.

Bron: ABN AMRO

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Landkracht verhuist van Hellendoorn naar Luttenberg
11 jun

Landkracht verhuist van Hellendoorn naar Luttenberg

Kuhn GMD 9530 RV schijvenmaaier met vijzelgroep
11 jun

Kuhn GMD 9530 RV schijvenmaaier met vijzelgroep

Water van daken als drinkwater voor het vee
10 jun

Water van daken als drinkwater voor het vee

Wanneer én hoeveel mest moet je afvoeren als melkveehouder?
10 jun

Hoeveel mest moet je afvoeren als melkveehouder?

Excellente en roodbonte Ileni van de Proostdij maakt honderd ton melk vol
10 jun

Excellente en roodbonte Ileni van de Proostdij maakt honderd ton melk vol

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

Kuhn GMD 9530 RV schijvenmaaier met vijzelgroep

Kuhn GMD 9530 RV schijvenmaaier met vijzelgroep

Landkracht verhuist van Hellendoorn naar Luttenberg

Landkracht verhuist van Hellendoorn naar Luttenberg

Water van daken als drinkwater voor het vee

Water van daken als drinkwater voor het vee

Themapagina's

DiergezondheidBemestingFokkerijMelkveebedrijfVeevoerWet en regelgeving

Bedrijfsnieuws

Ligbox

Melkwinning

Melkproductie

Melkmachines

Melkstal

Melkrobot

Melkprijs

Ondernemen

Advertorial

Mechanisatie

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Logo vakpartner - Lely
Logo vakpartner - Yara
Logo de heus
Logo vakpartner - TrouwNutrition

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2025 Prosu BV | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mestscheider
    • Mest uitrijden
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Blauwtong
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Mond-en-klauwzeer (MKZ)
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • E. coli onder melkvee
      • Mastitis
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jersey
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Melkveebedrijf
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkrobot
      • Melkmachines
      • Melkproductie
      • Melkstal
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • Asbestsanering
      • SDE-subsidie
      • Salderingsregeling
    • UBN
  • Vakpartners
    • AgroVision
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Berg
    • De Heus Voeders
    • Lely
      • Lely Vector
    • Speerstra | Kennispartner
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Adverteren
    • Contact
    • Nieuwsbrief
    • Prosu Podcast
    • Aanvragen UBN login
  • Winkelmand
  • icon
  • Cookiebeleid