De boterprijs in Polen is de afgelopen maanden opnieuw fors gestegen. Volgens recente analyses van bijna een half dozijn detailhandelsprijzen was boter in januari 2025 ruim 29 procent duurder dan een jaar eerder.
De prijsstijging is het gevolg van een dynamische markt waarin inflatie en stijgende productiekosten de belangrijkste drijvende krachten achter de prijsstijging zijn. Als deze trends aanhouden, zullen consumenten waarschijnlijk nog hogere prijzen zien, vooral met Pasen in aantocht. Mocht de prijs van grondstoffen stabiliseren en de concurrentie tussen supermarkten toenemen, dan is er kans op normalisatie van de prijzen.
Concurrentiepositie
Ondanks de forse prijsstijgingen profiteren supermarkten en producenten nauwelijks van hogere marges. Integendeel, veel retailers proberen de prijsstijgingen af te remmen door hun marges op boter te verlagen. Dit doen ze om de concurrentiepositie te behouden en klanten te blijven trekken.
Wereldwijde inflatie
De stijgende boterprijzen weerspiegelen bredere spanningen die invloed hebben op de inflatie, zowel in Polen als wereldwijd. Belangrijke factoren zijn de oplopende kosten van grondstoffen, energie en logistiek. Consumenten moeten er rekening mee houden dat, zolang de marktomstandigheden onzeker blijven, de prijzen verder kunnen stijgen, zij het mogelijk in een lager tempo.
Analisten verschillen van mening over de verdere prijsontwikkeling. April brengt echter de Paasperiode met zich mee, een tijd waarin de vraag naar boter traditioneel toeneemt vanwege het bakken van paasgebak en andere lekkernijen.
Supermarkten in Polen passen hun promotiestrategieën aan op basis van seizoensgebonden vraag, inkoopkosten en inflatie. Boter, als basisproduct, wordt beïnvloed door dezelfde marktdynamiek als andere voedingsmiddelen. Sommige retailers kiezen er mogelijk voor om hun promoties te richten op producten met hogere marges of verkoopvolumes.
Tekst: Gerben Hofman
Dit artikel stond in vakblad Melkveebedrijf. Wil je het hele artikel lezen? Of de mooiste artikelen en reportages thuis op de mat?
Met een abonnement op vakblad Melkveebedrijf ontvang je elf keer per jaar het laatste nieuws. Iedere editie heeft een nieuw, toepasselijk thema wat aansluit op de huidige praktijk. De uitgebreide bedrijfsreportages geven daarnaast een goed beeld van de sector. In deze reportages maak je kennis met ervaringen, toekomstvisies, vakmanschap en management van mede-melkveehouders.
Shop hiernaast direct een jaarabonnement of ga naar melkveebedrijf.nl/abonneren voor alle mogelijkheden.
Melkveebedrijf.nl is een uitgave van Prosu.