BIG Challenge, het team uit de agro- en foodsector dat elk jaar meedoet met Alpe d’HuZes, maakt zich op voor een nieuwe editie. Ook in 2026 wil het team minimaal één miljoen euro ophalen voor kankeronderzoek én laten zien waar de agri & foodsector voor staat.
Wat ooit begon met het idee van BIG Challenge-grondlegger Herman Houweling om ‘nog een keer met Alpe d’HuZes mee te kunnen doen’ is uitgegroeid tot één van de grootste sponsorwervers voor KWF Kankerbestrijding. Vijftien edities en zo’n € 15 miljoen later is BIG Challenge niet meer weg te denken bij het unieke evenement in de Franse alpen.
Daar gaan elk jaar 5.000 deelnemers de beroemde berg op. Lopend of fietsend, zo vaak mogelijk op één dag. Onder hen zo’n 200 mensen uit de agrarische sector onder de naam BIG Challenge: ondernemers, adviseurs en andere betrokkenen. Jongeren en ouderen, sommigen sporten al jaren, anderen kochten pas hun eerste racefiets. Maar iedereen met hetzelfde doel: iets doen in de strijd tegen kanker.
Waarom mensen meedoen
Vaak is er een persoonlijke reden om mee te doen. Een familielid, een vriend of collega die kanker kreeg. Maar ook wie vooral voor de sportieve uitdaging komt, is van harte welkom. En familieleden of supporters? Die kunnen zich aanmelden als vrijwilliger.
Het is niet vreemd dat sommige mensen twijfelen: ik heb eigenlijk geen tijd, haal ik wel genoeg sponsorgeld op? Red ik de berg? Daarover zegt Marian Claessens – Jenniskens, bestuurslid en legpluimveehouder in Ysselsteyn: “Mensen met kanker hebben maar één doel: beter worden. Als jij daar je steentje aan kunt bijdragen en het leven mag vieren, doe mee.” En spijt? Dat heeft niemand. Integendeel: deelnemers omschrijven het vaak als ‘een cadeautje voor het leven’ en doen niet zelden meerdere keren mee.
Interesse? Wees er snel bij!
Vorig jaar liep de inschrijving bij Alpe d’HuZes door de grote belangstelling in een paar weken vol. Wil je meedoen, ben er daarom snel bij! Kijk op de website van BIG Challenge voor meer informatie en aanmelden.
Bron: BIG Challange