• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.nlMelkveebedrijf.nl

  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Blauwtong
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Mond-en-klauwzeer (MKZ)
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • Mastitis
      • E. coli onder melkvee
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jersey
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Ondernemen
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkproductie
      • Melkmachines
      • Melkstal
      • Melkrobot
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Voer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
      • SDE-subsidie
    • UBN
  • Vakpartners
    • Kennispartners
      • Speerstra Feed Ingredients
    • AgroVision
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Berg
    • De Heus Voeders
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Aanvragen UBN login
  • Winkelmand
  • icon

Consumenten geven steeds meer uit aan duurzaam voedsel

Ondernemen 20 september 2022

Consumenten geven steeds meer uit aan duurzaam voedsel

Consumenten gaven in 2021 9,5 miljard euro uit aan duurzaam voedsel. Aan producten met keurmerken zoals Beter Leven, Biologisch en Rainforest Alliance geven we steeds meer geld uit. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021, uitgevoerd door Wageningen University & Research in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

De Monitor bekijkt de consumentenbestedingen aan producten met een duurzaamheidskeurmerk via drie verkoopkanalen: supermarkten, foodservice zoals horeca en catering, en speciaalzaken voor duurzame voeding. De gemeten keurmerken zijn ASC, Biologisch, Beter Leven, Fairtrade, MSC, On the way to PlanetProof, Rainforest Alliance, UTZ Certified, en Vrije Uitloop.

Aandeel bestedingen aan voedsel met een keurmerk neemt toe

Het aandeel van duurzaam voedsel in de totale voedselbestedingen is toegenomen van 17 procent naar 19 procent. Er is een grotere vraag en aanbod van deze producten. De bestedingen aan producten met een keurmerk zijn in bijna alle productgroepen gestegen.

De totale bestedingen aan duurzaam voedsel stijgen in 2021 met 12 procent ten opzichte van 2020. Deze stijging is vooral in supermarkten zichtbaar. De totale bestedingen aan alle soorten voedsel, ook aan producten zonder de gemeten keurmerken, zijn in 2021 met 1 procent toegenomen. Door de beperkende coronamaatregelen in bijvoorbeeld de horeca en catering, zijn de bestedingen daar net als in 2020 lager dan de jaren ervoor.

Bestedingen aan duurzaam voedsel per koopkanaal

  • De foodservice zoals horeca, catering en zorginstellingen heeft in 2021 enig herstel laten zien in de voedselafzet. De bestedingen aan duurzaam voedsel zijn daar met 6 procent gestegen, de totale bestedingen aan alle soorten voedsel met 8 procent. Door COVID-19 beperkingen zijn de bestedingen aan voedsel in de foodservice in 2021 nog altijd lager dan in de jaren vóór de coronapandemie.
  • Supermarkten hebben wel een stijging in aankopen van duurzaam voedsel laten zien, namelijk met 14 procent. Daarmee dragen supermarkten het meeste bij aan de stijging in de totale duurzame bestedingen. De totale bestedingen aan alle soorten voedsel in supermarkten zijn in 2021 evenals in 2020 relatief hoog ondanks een lichte daling van 1 procent in 2021. Dit is een gevolg van COVID-19 beperkingen in de foodservice in het tweede coronajaar.
  • Speciaalzaken voor duurzame voeding kennen een stijging van 2 procent in de bestedingen. Dit zijn winkels waarin vooral voedingsmiddelen van biologische en biodynamische oorsprong worden verkocht.

Bestedingen aan duurzaam voedsel aan keurmerken

De grootste procentuele stijging in de bestedingen in alle gemeten verkoopkanalen is te zien bij producten met de keurmerken Rainforest Alliance (+110 procent) en On the Way to PlanetProof (+32 procent). De toename van bestedingen aan producten met Rainforest Alliance keurmerk heeft deels te maken met het in 2018 fuseren van Rainforest Alliance met UTZ Certified. Daarna is een nieuwe standaard ontwikkeld onder de naam Rainforest Alliance met een nieuw logo-ontwerp.

De groei van On the Way to PlanetProof komt vooral door de verdere opschaling in het supermarktkanaal. Aan producten met het keurmerk Beter Leven gaven consumenten het meeste uit, circa € 3,2 mld., gevolgd door Biologisch, € 1,6 mld. Rainforest Alliance volgt met € 1,3 mld.

Bijna alle productgroepen worden duurzamer gekocht dan in 2020

Bij bijna alle productgroepen werden meer duurzame aankopen gedaan dan vorig jaar.

  • Vlees en vleeswaren (€ 2,2 mld., +3% ten opzichte van 2020), Houdbare producten, samengestelde maaltijden en overig (€ 1,6 mld., +27%) en Zuivel (€ 1,2 mld., +12%) waren productgroepen met het grootste aandeel in de bestedingen van consumenten aan duurzaam voedsel in 2021.
  • Dranken was een productgroep met de grootste stijging in omzet voor duurzaam voedsel in 2021 (+36%). De stijging wordt veroorzaakt door de opkomst van keurmerken als Fairtrade, Rainforest Alliance en Biologisch in deze productgroep op met name sappen.
  • Houdbare producten, samengestelde maaltijden en overig (+€ 338 mln.) en Aardappelen, groenten en fruit (+€ 201 mln.) waren de productgroepen met de grootste absolute stijging in de periode 2020-2021.
  • Eieren en Voeding, niet gespecificeerd laten een daling van respectievelijk 3% en 4% in de bestedingen aan producten met een duurzaamheidskeurmerk zien. Bij Eieren zijn de bestedingen aan alle soorten eieren met 4% gedaald. Een deel van vrije-uitloopeieren kon in 2021 niet onder een keurmerk verkocht worden door ophokplicht in verband met vogelgriep.

Bron: Agrimatie

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Nieuwe MCA-sensor DeLaval monitort uiergezondheid met optische technologie
9 mei

Nieuwe MCA-sensor DeLaval monitort uiergezondheid met optische technologie

Pöttinger viert een halve eeuw innovatie in grondbewerking en zaaitechniek
9 mei

Pöttinger viert een halve eeuw innovatie in grondbewerking en zaaitechniek

Ontknoping Dutch Dairy Challenge 2025 staat voor de deur
8 mei

Ontknoping Dutch Dairy Challenge 2025 staat voor de deur

Ook Europees parlement wil herziene Nitraatlichtlijn en stimuleren RENURE
8 mei

Ook Europees parlement wil herziene Nitraatlichtlijn en stimuleren RENURE

Zuivelnoteringen: stabiele prijzen, maar ook dalingen
8 mei

Zuivelnoteringen: gedaalde prijzen en stabiliteit

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

Pöttinger viert een halve eeuw innovatie in grondbewerking en zaaitechniek

Pöttinger viert een halve eeuw innovatie in grondbewerking en zaaitechniek

Nieuwe MCA-sensor DeLaval monitort uiergezondheid met optische technologie

Nieuwe MCA-sensor DeLaval monitort uiergezondheid met optische technologie

Ontknoping Dutch Dairy Challenge 2025 staat voor de deur

Ontknoping Dutch Dairy Challenge 2025 staat voor de deur

Themapagina's

DiergezondheidBemestingFokkerijMelkveebedrijfVeevoerWet en regelgeving

Bedrijfsnieuws

Ligbox

Melkwinning

Melkproductie

Melkmachines

Melkstal

Melkrobot

Melkprijs

Ondernemen

Advertorial

Mechanisatie

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Logo vakpartner - Lely
Logo vakpartner - Yara
Logo de heus
Logo vakpartner - TrouwNutrition

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2025 Prosu BV | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Dierlijke mest
      • Drijfmest
      • Vaste mest
    • Kunstmest
    • Mestscheider
    • Mest uitrijden
    • Sleepvoet
    • Vanggewas
  • Diergezondheid
    • Blauwtong
    • Hittestress bij melkvee
    • Ketose (slepende melkziekte)
    • Klauwverzorging bij melkvee
      • Mortellaro
    • Leverbotinfectie bij melkvee
    • Luchtwegproblemen melkvee
    • Mond-en-klauwzeer (MKZ)
    • Neospora
    • Pensverzuring
    • Uiergezondheid bij melkvee
      • E. coli onder melkvee
      • Mastitis
  • Fokkerij
    • Belgisch witblauw
    • Droogstand
    • Fleckvieh
    • Holstein-Friesian
    • Inseminatie bij melkvee
    • Jersey
    • Jongvee
    • Roodbont Fries Vee
    • Vruchtbaarheid melkvee
  • Melkveebedrijf
    • Bedrijfsnieuws
    • Ligbox
    • Mechanisatie
    • Melkwinning
      • Melkrobot
      • Melkmachines
      • Melkproductie
      • Melkstal
    • Melkprijs
    • Ondernemen
      • Biologisch ondernemen
    • Smart Farming
      • Data op het melkveebedrijf
  • Veevoer
    • Automatisch voeren
    • Beregening grasland en mais
    • Bijproducten voor melkvee
    • Drinkwater voor koeien
    • Grasland melkveehouderij
    • Inkuilen
    • Mais in de melkveehouderij
    • Kalvermelk
    • Krachtvoer voor melkvee
    • Onkruidbestrijding grasland en mais
    • Weidegang bij melkvee
  • Wet en regelgeving
    • Boerenprotest
    • Derogatie
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Gemeenschappelijk landbouwbeleid
    • Stikstofaanpak
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Qlip
    • Subsidies melkveehouderij
      • Asbestsanering
      • SDE-subsidie
      • Salderingsregeling
    • UBN
  • Vakpartners
    • AgroVision
    • AHV Benelux
    • AI Total
    • Berg
    • De Heus Voeders
    • Lely
      • Lely Vector
    • Speerstra | Kennispartner
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Melkveebedrijf
    • Adverteren
    • Contact
    • Nieuwsbrief
    • Prosu Podcast
    • Aanvragen UBN login
  • Winkelmand
  • icon
  • Cookiebeleid