Twee jaar geleden presenteerde Schuitemaker haar vernieuwde Rapide. De bekende dubbeldoelwagen, die zich onder andere kenmerkt door de hoge capaciteit en constante snijkwaliteit, kan sinds afgelopen voorjaar worden afgeleverd met een vernieuwd snijsysteem waarmee de snijlengte nu 24 millimeter bedraagt, de XC uitvoering. Aan de buitenkant zie je er niets aan, maar het hart van de machine is stevig aangepast.
Naast de inmiddels vertrouwde eigenschappen, zoals de hydraulisch aangedreven 2,40 meter brede pick-up met 3D-contourophanging, de 2,10 meter brede rotor en het Opti-Load laad- en lossysteem, heeft Schuitemaker dit jaar ook een aantal nieuwe innovaties geïntroduceerd. Op de Agritechnica konden bezoekers daar kennis mee maken.
De Rapide XC-serie kan nu worden uitgevoerd met een vijfdelige messenbalk met 80 messen van 4 millimeter dik. Dit maakt het mogelijk het gewas te snijden op 24 millimeter. Hiermee speelt de fabrikant in op de trend van kort snijden, voor een optimale inkuilkwaliteit en voeropname. De wagen beschikt bovendien over een verzwaarde riemaandrijving en kan uit de voeten met een koppel van 2400 Nm. Met het SmartSteer-stuursysteem en de 850/50 R30.5-banden blijft Schuitemaker streven naar een stabiel en voor de bodem optimaal rijgedrag.
Van zuid naar noord op de proef gesteld
In 2024 al is de 0-serie van de nieuwe Rapide in verschillende landen getest. “We hebben getest van Frankrijk tot Zweden, om hem onder alle omstandigheden op de proef te stellen,” vertelt Vincent Oosterlaar van Schuitemaker. De testen lieten volgens Oosterlaar duidelijk de meerwaarde van de doorontwikkeling zien. “Hij kan alles aan: gewoon gras, lang gras, luzerne, stro, noem maar op. Elke keer hadden we een uitmuntende snijkwaliteit. Van de gebruikers hoorden we terug dat de vermogensbehoefte enorm meevalt en de capaciteit extreem hoog is. Loonwerkers en eindklanten zijn zeer tevreden.”
De relatief lage vermogensbehoefte is volgens Oosterlaar vooral te danken aan de vernieuwde aandrijflijn met een planetaire tandwielkast, de vorm van de rotortanden en afscheiders, en de dunnere messen. “Waar andere merken al gauw naar de 3.000 Nm toegaan op de invoer, kunnen onze wagens met 2.400 toe,” stelt Oosterlaar. Hoewel de messen slechts 4 millimeter dik zijn, zijn ze volgens Oosterlaar stevig genoeg. “In Frankrijk, waar we uitgebreid hebben getest, kom je veel stenen tegen. Deze hebben geen enkel probleem gegeven. Dat is ook te danken aan ons mesbeveiligings-systeem.”
“Kort snijden blijft belangrijk”
Volgens fabrikant Schuitemaker is kort snijden geen hype, maar blijven melkveehouders er ook in de toekomst naar vragen. De fabrikant ziet de behoefte aan kort snijden niet alleen in Nederland en België, maar ook in de landen om ons heen. Naar schatting van Schuitemaker kiest zo’n zestig procent van de gebruikers bij de aanschaf van een nieuwe Rapide voor de optie met kort snijden. De meerprijs hiervan is nog geen 10.000 euro.

Tekst en beeld: Gerben Hofman

